Bewuste keuzes maken voor je eigen curriculum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisvorming.
Advertisements

Hogere denkvaardigheden
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Nieuw Nederlands 4e editie
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Cultuurprofieldoelen;
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Concept examenprogramma
Curriculaire spinnenweb
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
Toekomstgericht onderwijs
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een handig hulpmiddel bij het beoordelen van leerling-onderzoek Herman Schalk Beoordeel wat je belangrijk.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Bijeenkomst September 2015
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
LOB in het PTA van het VMBO
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Naar een typologie van scholen
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Gepersonaliseerd leren
Curriculaire spinnenweb
LEZING HERONTWERP DERDE LEERJAAR
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
Reflecteren volgens de kritische incident methode
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten
Visie op het economieonderwijs
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Cijferloos lesgeven bij talen
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Biologie 2.6 Gezondheid 2.5. Voeding 1.4. Organisme 2.4. Regeling
Scheikunde 1.5. Stoffen om ons heen (microniveau)
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Natuurkunde 2.3. Elektriciteit en magnetisme 3.3. Straling
Transcript van de presentatie:

Bewuste keuzes maken voor je eigen curriculum Lieke Meijs 10 november 2015

Wat gaan we doen in deze workshop? Uitleg over het leerplan, keuzevrijheid binnen het curriculum en de website Leerplan in beeld: www.leerplaninbeeld.slo.nl In tweetallen aan de slag met eigen leerplankundige vraag. Plaatsing in het curriculaire spinnenweb. Plenaire terugkoppeling: vragen? Hoe nu verder?

SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Onafhankelijke, niet-commerciële positie als landelijke kennisinstelling Leerplanontwikkeling: ontwikkelen en onderhouden van landelijke leerplankaders (kerndoelen, eindtermen, examenprogramma’s, referentieniveaus) voor primair onderwijs en voortgezet onderwijs; ondersteunen en adviseren van OCW m.b.t. leerplanontwikkeling; uitvoering van onderzoek ter ondersteuning van deze twee hoofdtaken.

Onderdelen van een leerplan of curriculum

Alle draden van dit spinnenweb hangen samen. Start vanuit visie. Ontplooiing van individuele talenten, dus meer maatwerk voor leerlingen; Niet vastpinnen op één niveau, dus combinatieklassen.

Wat leren zij? Gedetailleerde beschrijving van leerinhouden, verschillende niveaus naast elkaar; Wat kan op maat? - kennisverwerving - manier van leren - leertijd? Wat doe je met de betere leerling? Versnellen, verdiepen, verbreden?

Hoe leren wij? Maatwerk in wijze van leren? Klassikaal , individueel of combi? ICT ondersteuning?

Wat is de rol van de leraar? Curriculumontwikkelaar? Meer begeleidende rol? Interventies op maat nodig? Interpretatie van resultaten.

Waarmee leren zij? Welke bronnen/methodes gebruiken ze? De digitale wereld is vol content, maar niet alle content is leermateriaal. Leermateriaal op maat?

Met wie leren zij? Jaarklassen? Niveaugroepen? Zitten blijven?

Waar leren zij? Rekening houden met wat leerlingen buiten school leren? Hoe? Overal leren?

Wanneer leren zij? Verschil in leertijd tussen vakken? Verschil in leertijd tussen leerlingen? Maatwerkdiploma? Schooltijden aanpassen?

Hoe wordt hun leren getoetst? Gedetailleerde toetsen op maat om het leren te sturen (Assesment for learning)? Gekoppeld aan leerinhouden op maat? Beoordelingen nodig om zicht te krijgen op individuele talenten.

Kloppen deze onderdelen van het leerplan? (1) basisvisie leerlingen zelfontdekkend laten leren leerdoelen leren samenwerken; kernbegrippen K, L en M leren begrijpen en toepassen leerinhoud boek, hoofdstuk II, paragraaf 2 t/m 4 leer- activiteiten instructie krijgen, twee oefeningen maken, deelnemen aan een onderwijsleergesprek docentrollen kort instrueren, rondgaand begeleiden, resultaten nabespreken leerbronnen en -middelen boek en werkboek leerling- groepering in tafelgroepjes leeromgeving het klaslokaal leertijd één lesuur beoordeling een schriftelijke overhoring in het volgende lesuur

Kloppen deze onderdelen van het leerplan? (2) basisvisie leerlingen plezier laten beleven aan het vak leerdoelen leren eigen keuzes te maken en te verantwoorden, leren plannen, vaardig worden in de vakvaardigheden V en W leerinhoud boek, hoofdstuk IV en V leer- activiteiten een hypothese formuleren, een bewijsproef bedenken en uitvoeren, een werkstuk maken van dit experimenteel onderzoek docentrollen kort instrueren, rondgaand begeleiden, resultaten nabespreken leerbronnen en -middelen voor de theorie: boek hoofdstuk IV en V; om op ideeën te komen: www.dejongeonderzoeker.nl leerling- groepering in duo’s leeromgeving het klas- en practicumlokaal leertijd twee lesuren beoordeling kennistoets + beoordeling van het werkstuk; criteria: netheid, aanpak (is volgens de instructies gewerkt?) en originaliteit

Keuzevrijheid onderbouw VO (1) Verplicht: kerndeel van 58 globale kerndoelen voor eerste 2 leerjaren; differentieel deel: 2e moderne vreemde taal in vmbo, en twee moderne vreemde talen in h/v; Zie: http://www.slo.nl/voortgezet/onderbouw/kerndoelen/

Keuzevrijheid onderbouw VO (2) Eigen schoolbeleid: Clustering van kerndoelen, uitwerking van kerndoelen, niveaubepaling, invulling 3e leerjaar h/v; Aantal uren per vak/leergebied; Verder invullen van het differentieel deel.

Keuzevrijheid bovenbouw vo Verplicht: Aantal vakken, examenprogramma’s, exameneisen; Keuzevrijheid: Aanbod keuzevakken; Inrichting schoolexamendomeinen; Organisatie van het onderwijs (maatwerk); Maatwerkdiploma (volgend jaar).

Ondersteuning bij leerplankundige vragen Wat moet verplicht (kerndoelen en eindtermen)? Wat is het eindniveau onderbouw? (Suggesties voor uitwerkingen van globale kerndoelen PO en onderbouw VO) Hoe maak ik het bovenbouw examenprogramma overzichtelijk? (samenvattingen van syllabi); Hoe realiseer ik doorlopende leerlijnen?

Primair onderwijs havo/vwo onderbouw havo/vwo bovenbouw

Primair onderwijs havo/vwo onderbouw havo/vwo bovenbouw

Opdracht in tweetallen Plaats het eigen idee van leerplan in het spinnenweb; Zoek in Leerplan in beeld naar leerinhouden, die nodig zijn voor het eigen leerplan; Vul andere draden van spinnenweb in; Geef elkaar feedback; Formuleer vragen.

Hoe nu verder? Docent ontwikkeling School organisatie Leerplan

Hoe nu verder? Docentontwikkeling gaat om: Betrokkenheid, veranderbereidheid en competenties; Schoolorganisatie ontwikkeling gaat om: Schoolcultuur, faciliteiten; Leerplanontwikkeling gaat om: Samenhang van alle draden van het spinnenweb, duurzame verankering.

Scheikunde 1.5. Stoffen om ons heen 1.4. Bouw van stoffen 3.4. Zuren en basen 1.3. Stoffen om ons heen 2.3. Hoeveelheid 3.3. Verbranding 1.2. Zuiver of gemengd 2.2. Gehaltes 3.2. Ontleding 4.2. Fossiele brandstoffen 1.1. Eigenschappen 2.1. Schaal 3.1. Chemische reacties 4.1. Energie-effecten bij reacties 1. Materie 2. Schaal, verhouding en hoeveelheid 3. Reactiviteit 4. Energie Scheikunde V1. Onderzoeken V2. Ontwerpen V3. Modelontwikkeling en-gebruik V4. Informatie-vaardigheden V1.1. Probleemstelling V1.4. Gegevens-verwerking V2.1. Ontwerp-probleem V2.4. Ontwerpvoorstel V3.1. Kenmerken V3.3. Gebruik V4.1. Taak definiëren V4.4. Informatie verwerken V1.2. Voorbereiding V1.5. Conclusie V2.2. Programma van eisen V2.5. Realisatie V3.2. Functie V3.4. Evaluatie en reflectie V4.2. Bronnen zoeken V4.5. Informatie presenteren V1.3. Opzet en uitvoering V1.6. Presentatie V2.3. Ideeëntabel V2.6.Testen V4.3. Bronnen gebruiken V4.6. Evaluatie en reflectie V1.7. Evaluatie en reflectie V2.7. Reflectie