Jouw Bibliotheek (website)bezoekers aan de e-books met online advertising Caspar van der Woude (Agile) en Karlijn van der Lelij (KB) 19 november 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding Youtube Google Overname Adverteermodel Viral Video Zoekmachine Picasaweb KPN Videosite Inleiding Presentatie waarover?
Advertisements

WEBWIJZER MEDISCHE BIBLIOTHEEK DE MEDISCHE BIBLIOTHEEK:
Ebook Library – Eenvoudig zoeken. In deze demo EBL Eenvoudig zoeken: •Snel zoeken •Browsen op categorie of onderwerp •Volledige tekst doorzoeken NB: EBL.
Marketing voor ZZP-ers
Hoe om te gaan met mobile commerce?. Iedereen heeft een mobiele telefoon… Consumenten kopen al via mobiel… 2010 Expected 2011 > 2 billion.
Les 4 cursus WordPress. Wat gaan we doen (1) 1. Importeren via Word problemen 2. Alle pagina’s en berichten verwijderen, incl prullenbak leegmaken 3.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
MMT.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Concept Voorstellen. De Concepten  Website & QR Code  Website & Mobile App  Website & Advertising.
ROI Driven Internet Marketing Strategies Joris Toonders.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
SaMBO ICT Conferentie 19 januari 2012 Vertrouwelijk.
Hoe maak ik een Adwords campagne? Adwords campagne.
 Wat is SEA  Waarom SEA  Kwaliteitsscore  Google netwerk  Inhoudsnetwerk  First/Last Cookie Count  Vragen  Stelling.
Samen met Schuttevaer Omzet scoren met Google Welkom op de workshop Koersen op uw doelgroep!
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
O NLINE M ARKETING E XPERT, IN EEN WEEK. Sanne Koenders & Esmeé van der Aa.
Instructie eBook Pack via ELO.
E-Readers wat zijn het? wat kun je er mee doen? clubmiddag 21 oktober © R.P.Vloeimans, Amstelveen, Netherlands.
Vollebergh Kappers “The New Local Influencer” Eerste kick-off meeting Vollebergh Kappers online strategie 9 oktober 2013.
S&D Interactive Media Workshop Google AdWords, 8 maart
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux DE WAARDEPROPOSITIE.
Presentatie Agrio ‘’Verrijk jezelf & klanten van meer kennis over online”
Online marketing Expert (in een week)
Cultuurforum Herent Donderdag 26/3 Tim Guily Tikke1.
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
RetargetingExplained.be Hoe kunnen meubelretailers retargeting inzetten om hun ROI te optimaliseren?
Mark Pattenier Koert Kamp Maurice de Moor Groep 16.
OPDRACHT B. ING BANKIEREN APP Omschrijving: Altijd en overal uw particuliere en uw zakelijke bankzaken regelen via uw mobiel of tablet. Download deze.
Online video strategie. ALGEMEEN YouTube is 2 de grootste zoekmotor, na Google Zoekopdracht Google geeft steeds meer videoresultaten Kan gelijk waar en.
Iedereen gebruikt social media.
Minor Internet Marketing
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 2. Adwords.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Stand van zaken in mobiele communicatie René Zeedijk | MediaScience.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Inventarisatie: Productiefactoren Afschrijving Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
G OOGLE A DWORDS : HOE MAAK JE DE PERFECTE ADVERTENTIE ? Luna Lamers.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Instructie eBook Pack via Entree-account (met activeringscode)
Experiment 3: Stimulering museumbezoek via social media en games.
2 Dé trend voor de toekomst: biebonderzoek met een smartphone ProBiblio: Daniëlle Koning Ruigrok NetPanel: Kjell Massen.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Stappenplan Toegang tot eBook Pack via activeringscodes.
5 praktische tips voor een betere vindbaarheid van uw bakkerij.
SEO Kateryna Glushak en Saartje Van Broeckhoven. Wat?  Search Engine Optimization  Zoekmachineoptimalisatie  Techniek om website hoger te laten scoren.
Stappenplan Toegang tot eBook Pack via ELO/schoolportaal.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Online Marketing Plan OW 3 Display Advertising. Opdracht in duo’s Onderzoek de online advertentiemogelijkheden van: - Groep 1: Facebook - Groep 2: Sanoma.
Wat schrijf je wel en niet op jouw website?? door Mart Rienstra.
Google Oude situatie Dit is wat er is gebeurd.
Online Marketing Plan Search Engine Advertising (SEA) OW 3.
MEER RESULTAAT MET MOBIEL WEB-MARKETING Your Logo Here 2016.
Instructie toegang tot eBook Pack via distributeursportaal.
Google Analytics Statistieken over je website
SEO Hoger in Google.
Winkelstraat de Heurne
Bibliotheekservice Passend Lezen
Campagne-middelen Hoe in te zetten? Yvonne Polman Relatiemanager.
Campagneplan Fiets Telweek 2017
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
What will you do to change the
Online Marketing Basis
Joris Verwater B2C & Marketing manager -
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Online media kansen voor ieder bedrijf
Marketing en zoekmachines
Het internet als reclamemedium
Transcript van de presentatie:

Jouw Bibliotheek (website)bezoekers aan de e-books met online advertising Caspar van der Woude (Agile) en Karlijn van der Lelij (KB) 19 november 2015

Inhoud Inleiding Google Search en Display, Retargeting en Grants Voorbeeld ‘reguliere’ online advertising VakantieBieb 2015 Kleine quiz e-bookcampagne 2016 & retargeting lokale Bibliotheekbezoekers Meedoen aan de pilot

Inleiding online advertising – door Caspar Landingspagina Toelichting Mand Conversie doel Aanmaken webaccount Downloaden e-book Downloaden app

SEA display bibliotheek website Display Social Impact bibliotheek bereik

SEA display bibliotheek website Display Social Impact bibliotheek bereik

Wat is SEA

De kracht van Zoekmachine Adverteren Aanwezig tijdens de relevante zoektocht van de bezoeker. Terwijl andere advertenties zich opdringen op een website

De kracht van Zoekmachine Adverteren Complete controle

De kracht van Zoekmachine Adverteren Complete controle Kost 1 euro cpc

Real Time Bidding is name of the game

Google Grants, kado van Google

Google Grants - Donatie van Google aan non profit instellingen dollar per maand - Maximum CPC 2 dollar - Geen commerciele uitingen - Alleen keywords Harder werken, maar goede resultaten

Google Grants - Drie Grants aanvragen KB en 2 pilot bibliotheken - Doe jij mee: dollar e-books hyper local micro campagnes - Hoe eerder we beginnen, hoe beter de resultaten

SEA display bibliotheek website Display Social Impact bibliotheek bereik

Inleiding display advertising – targeting RTB

Display actief op het eigen platform - targeting

Betere kwaliteit met retargeting

Adverteren op Google display netwerk met RTB

Inleiding online advertising – door Caspar

Voorbeeld VakantieBieb-campagne

Google search & display, de VakantieBieb campagne ter illustratie »Google Search –Mobile en Tablet-> Click to download app promotie advertenties (CTD) –Desktop -> vakantiebieb.nl landingspagina »Google Display –Mobile en Tablet -> Click to download app promotie advertenties (CTD) –Mobile en tablet -> in app De online campagne was over twee blokken verdeeld: in juni kinder- en spannende boeken, in juli en augustus volledig aanbod volwassenen

Een voorbeeld van een Google Search CTD campagne. Google Search op desktop is vergelijkbaar, maar dan is downloaden app niet gelijk mogelijk. »Google Search –Mobile & tablet -> Click to download app promotie advertenties (CTD) –Desktop -> vakantiebieb.nl landingspagina Click to download mobile & tablet (CTD)

Wat krijg je bijvoorbeeld te zien bij intypen ‘VakantieBieb’? »Search advertenties voorwaarde –Headline moet gelijk zijn aan zoekopdracht –VB: zoekopdracht = “vakantiebieb” Op basis van CTR Variatie A Variatie B

Wat krijg je te zien bij intypen van ‘e-books’? E- books is een voorbeeld van een non- brandcampagne »Search advertenties voorwaarde –Headline moet gelijk zijn aan zoekopdracht –VB: zoekopdracht = “e-books” Variatie A Variatie B Variatie C

De drie uitwerkingen van de Google Display campagne: als traditionele banner, tekst of direct in de app. Er zijn verschillende manieren voor targeting. »Targeting Affiniteit: Affiniteit met boeken lezen / Interesse in ebooks lezen Nieuwe apparaten 30 dagen: consumenten met nieuwe mobiel (er worden meer apps geinstalleerd op nieuwe apparaten) App targeting: apps contextueel getarget die relevant zijn (bijv. ebook reader apps) Voorbeelden: CTD - BannerCTD - Tekst In-app

Campagne resultaten overal: gemiddelde kosten €3 Search CampaignBudget Impressi onsClicksCTRAvg. CPCCostAvg. position Converted clicks Cost / converted click Click conversi on rate View- through conv. Est. cross- device conv. Conversi ons S - Brand VB - Exact %0.42, % S - Brand VB - BMM %0.897, % S - Brand VB - CtD - Exact % % S - Brand VB - CtD - BMM %0.731, % S - NB - VB - Ebooks - CtD - BMM %1.462, % S - NB - VB - Ebooks - BMM %1.382, % S - NB - VB - Ebooks - EXACT %1.341, % S - NB - VB - Ebooks - CtD - EXACT %1.761, % S - NB - VB - mvh spannende boek - BMM % % S - NB - VB - Lezen vakantie - BMM % % S - NB - VB - Lezen vakantie - CtD - - BMM % % S - NB - VB - Lezen vakantie - Exact % % S - NB - VB - mvh spannende boek - Exact % % S - NB - VB - Lezen vakantie - CtD - - Exact % % S - NB - VB - mvh spannende boek - CtD - - Exact % % S - NB - VB - mvh spannende boek - CtD - - BMM % %0114 Display D - VB - Affinity %0.116, % D - VB - In-App %0.092, %04700 Aantal impressies: Clicks: CTR: 0,42% Mediaspend: €30.049,76 Kosten per bezoeker: € 0,26 Kosten per conversie: € 3,-* Conversies: - App installs iOS: 16* - App installs Android: Desktop clickout: *conversie script meet niet volledig, onjuiste configuratie *Totaal aantal conversies geschat op (iOS Android Desktop 2.000)

Search doet het beter dan display. Logisch want klant is vaak actief op zoek Search Aantal impressies: Clicks: CTR: 4,41% Conversies: Kosten per bezoeker: € 0,81 Kosten per conversie € 2,85 Display Aantal impressies: Clicks: CTR: 0,33% Conversies: Kosten per bezoeker: € 0,10 Kosten per conversie: € 7,68

Bevindingen: -Gebruik van e-book in advertentie zorgt altijd voor hogere ctr op desktop campagnes -Periode 2 met generieke advertenties presteert beter. Hogere ctr en lagere kosten per bezoeker en conversie Click to download (CTD) mobile & tablet* Search (desktop) * Op basis van conversie percentage play store Aantal impressies: Clicks: 370 CTR: 27,95% Mediaspend: €4,92 Conversies: 254 Kosten per bezoeker: € 0,01 Kosten per conversie: € 0,02 Aantal impressies: 916 Clicks: 255 CTR: 27.84% Mediaspend €7.91 Conversies: 132 Kosten per bezoeker: € 0,03 Kosten per conversie: € 0,06 Best presenterende advertentie is search CTD op mobile & tablet in periode 2

Kleine quiz

»Zoekwoordengroep non brand (ebooks / lezen / vakantie) Welke searchadvertentie deed het beter? En waarom? Advertenties CTD Non Brand – Periode 2 volwassenen Variatie AVariatie B

»Zoekwoordengroep brand (vakantiebieb / bibliotheek) Hebben deze searchadvertentie een conversie >50% Advertenties CTD Brand – Periode 2 volwassenen Variatie AVariatie B

Advertenties Search Desktop. Waarom doen de advertenties het met een smile beter denken jullie? Variatie A Variatie B Variatie A Variatie B Peode 1 Periode 2 Brand Non - Brand

E-bookscampagne 2016 & Retargeting lokale Bibliotheekbezoekers We gaan aan de slag met SEA. We halen inzichten uit het verleden uit het Google account. We adverteren op woorden als: bibliotheek, e-books, boeken downloaden. We verwachten dat voor sea over het algemeen de USP’s het best bruikbaar zijn. Denk aan: altijd en overal, titels van bekende auteurs. We hangen er goede landingpages achter. We richten naast het standaard Google account een Google Grant account in. Voor display geldt dat we ons bij voorkeur richten op bibliotheekbezoekers die op 1 van bibliotheekwebsites zijn geweest. We benaderen deze bezoekers opnieuw over de mogelijkheden van het lenen van e-books middels retargeting. Hiermee is de waste van advertising minimaal omdat we allen bezoekers van bibliotheekwebsites benaderen. De mogelijkheden hiervan willen we dus eerst onderzoeken met 10 bibliotheken in een pilot.

E-bookscampagne 2016 & Retargeting lokale Bibliotheekbezoekers We benaderen de websitebezoekers opnieuw over de mogelijkheden van het lenen van e-books middels retargetting. We willen de bezoekers van bibliotheekwebsites gericht benaderen met wisselende banners. Hiermee minimaliseren we de waste van het benaderen van niet-bibliotheekleden en kunnen we zoveel mogelijk relevant zijn. Gedacht wordt aan vijf unieke banners per bibliotheek met een boodschap als –ebooks leen je bij de bibliotheek en dan een USP als: 24 uur per dag e-books leenen, zo willen we zo conversiegericht mogelijk zijn. De landingpage zal USP’s bevatten als 24-uur per dag e-books lenen en leiden tot aanmaken van een webaccount.

Randvoorwaarden meedoen aan pilot Wil je ook weten hoe je bannering kunt inzetten om bibliotheekleden te verleiden tot het aanmaken van een e-bookaccount? Welk effect retargeting heeft? Doe dan mee met de pilot! We hebben plaats voor 10 bibliotheken (de organisatie moet erachter staan, dit ook wel eens willen proberen) Eigenlijk hoef je niet veel te doen voor dit onderdeel. Wij gaan landelijk uitzoeken hoe de cookiemelding moet worden aangepast en plaatsen de retargeting pixels (voor waas bibliotheken). Ook maken we de banners met de USP’s voor je en zetten ze in voor retargetting. Natuurlijk delen we de resultaten met je die je kunt gebruiken voor jullie eigen beeldvorming. Laat ons uiterlijk donderdag 26 november weten of je meedoet, 30 november willen we eea doorspreken met deelnemers