Jouw Bibliotheek (website)bezoekers aan de e-books met online advertising Caspar van der Woude (Agile) en Karlijn van der Lelij (KB) 19 november 2015
Inhoud Inleiding Google Search en Display, Retargeting en Grants Voorbeeld ‘reguliere’ online advertising VakantieBieb 2015 Kleine quiz e-bookcampagne 2016 & retargeting lokale Bibliotheekbezoekers Meedoen aan de pilot
Inleiding online advertising – door Caspar Landingspagina Toelichting Mand Conversie doel Aanmaken webaccount Downloaden e-book Downloaden app
SEA display bibliotheek website Display Social Impact bibliotheek bereik
SEA display bibliotheek website Display Social Impact bibliotheek bereik
Wat is SEA
De kracht van Zoekmachine Adverteren Aanwezig tijdens de relevante zoektocht van de bezoeker. Terwijl andere advertenties zich opdringen op een website
De kracht van Zoekmachine Adverteren Complete controle
De kracht van Zoekmachine Adverteren Complete controle Kost 1 euro cpc
Real Time Bidding is name of the game
Google Grants, kado van Google
Google Grants - Donatie van Google aan non profit instellingen dollar per maand - Maximum CPC 2 dollar - Geen commerciele uitingen - Alleen keywords Harder werken, maar goede resultaten
Google Grants - Drie Grants aanvragen KB en 2 pilot bibliotheken - Doe jij mee: dollar e-books hyper local micro campagnes - Hoe eerder we beginnen, hoe beter de resultaten
SEA display bibliotheek website Display Social Impact bibliotheek bereik
Inleiding display advertising – targeting RTB
Display actief op het eigen platform - targeting
Betere kwaliteit met retargeting
Adverteren op Google display netwerk met RTB
Inleiding online advertising – door Caspar
Voorbeeld VakantieBieb-campagne
Google search & display, de VakantieBieb campagne ter illustratie »Google Search –Mobile en Tablet-> Click to download app promotie advertenties (CTD) –Desktop -> vakantiebieb.nl landingspagina »Google Display –Mobile en Tablet -> Click to download app promotie advertenties (CTD) –Mobile en tablet -> in app De online campagne was over twee blokken verdeeld: in juni kinder- en spannende boeken, in juli en augustus volledig aanbod volwassenen
Een voorbeeld van een Google Search CTD campagne. Google Search op desktop is vergelijkbaar, maar dan is downloaden app niet gelijk mogelijk. »Google Search –Mobile & tablet -> Click to download app promotie advertenties (CTD) –Desktop -> vakantiebieb.nl landingspagina Click to download mobile & tablet (CTD)
Wat krijg je bijvoorbeeld te zien bij intypen ‘VakantieBieb’? »Search advertenties voorwaarde –Headline moet gelijk zijn aan zoekopdracht –VB: zoekopdracht = “vakantiebieb” Op basis van CTR Variatie A Variatie B
Wat krijg je te zien bij intypen van ‘e-books’? E- books is een voorbeeld van een non- brandcampagne »Search advertenties voorwaarde –Headline moet gelijk zijn aan zoekopdracht –VB: zoekopdracht = “e-books” Variatie A Variatie B Variatie C
De drie uitwerkingen van de Google Display campagne: als traditionele banner, tekst of direct in de app. Er zijn verschillende manieren voor targeting. »Targeting Affiniteit: Affiniteit met boeken lezen / Interesse in ebooks lezen Nieuwe apparaten 30 dagen: consumenten met nieuwe mobiel (er worden meer apps geinstalleerd op nieuwe apparaten) App targeting: apps contextueel getarget die relevant zijn (bijv. ebook reader apps) Voorbeelden: CTD - BannerCTD - Tekst In-app
Campagne resultaten overal: gemiddelde kosten €3 Search CampaignBudget Impressi onsClicksCTRAvg. CPCCostAvg. position Converted clicks Cost / converted click Click conversi on rate View- through conv. Est. cross- device conv. Conversi ons S - Brand VB - Exact %0.42, % S - Brand VB - BMM %0.897, % S - Brand VB - CtD - Exact % % S - Brand VB - CtD - BMM %0.731, % S - NB - VB - Ebooks - CtD - BMM %1.462, % S - NB - VB - Ebooks - BMM %1.382, % S - NB - VB - Ebooks - EXACT %1.341, % S - NB - VB - Ebooks - CtD - EXACT %1.761, % S - NB - VB - mvh spannende boek - BMM % % S - NB - VB - Lezen vakantie - BMM % % S - NB - VB - Lezen vakantie - CtD - - BMM % % S - NB - VB - Lezen vakantie - Exact % % S - NB - VB - mvh spannende boek - Exact % % S - NB - VB - Lezen vakantie - CtD - - Exact % % S - NB - VB - mvh spannende boek - CtD - - Exact % % S - NB - VB - mvh spannende boek - CtD - - BMM % %0114 Display D - VB - Affinity %0.116, % D - VB - In-App %0.092, %04700 Aantal impressies: Clicks: CTR: 0,42% Mediaspend: €30.049,76 Kosten per bezoeker: € 0,26 Kosten per conversie: € 3,-* Conversies: - App installs iOS: 16* - App installs Android: Desktop clickout: *conversie script meet niet volledig, onjuiste configuratie *Totaal aantal conversies geschat op (iOS Android Desktop 2.000)
Search doet het beter dan display. Logisch want klant is vaak actief op zoek Search Aantal impressies: Clicks: CTR: 4,41% Conversies: Kosten per bezoeker: € 0,81 Kosten per conversie € 2,85 Display Aantal impressies: Clicks: CTR: 0,33% Conversies: Kosten per bezoeker: € 0,10 Kosten per conversie: € 7,68
Bevindingen: -Gebruik van e-book in advertentie zorgt altijd voor hogere ctr op desktop campagnes -Periode 2 met generieke advertenties presteert beter. Hogere ctr en lagere kosten per bezoeker en conversie Click to download (CTD) mobile & tablet* Search (desktop) * Op basis van conversie percentage play store Aantal impressies: Clicks: 370 CTR: 27,95% Mediaspend: €4,92 Conversies: 254 Kosten per bezoeker: € 0,01 Kosten per conversie: € 0,02 Aantal impressies: 916 Clicks: 255 CTR: 27.84% Mediaspend €7.91 Conversies: 132 Kosten per bezoeker: € 0,03 Kosten per conversie: € 0,06 Best presenterende advertentie is search CTD op mobile & tablet in periode 2
Kleine quiz
»Zoekwoordengroep non brand (ebooks / lezen / vakantie) Welke searchadvertentie deed het beter? En waarom? Advertenties CTD Non Brand – Periode 2 volwassenen Variatie AVariatie B
»Zoekwoordengroep brand (vakantiebieb / bibliotheek) Hebben deze searchadvertentie een conversie >50% Advertenties CTD Brand – Periode 2 volwassenen Variatie AVariatie B
Advertenties Search Desktop. Waarom doen de advertenties het met een smile beter denken jullie? Variatie A Variatie B Variatie A Variatie B Peode 1 Periode 2 Brand Non - Brand
E-bookscampagne 2016 & Retargeting lokale Bibliotheekbezoekers We gaan aan de slag met SEA. We halen inzichten uit het verleden uit het Google account. We adverteren op woorden als: bibliotheek, e-books, boeken downloaden. We verwachten dat voor sea over het algemeen de USP’s het best bruikbaar zijn. Denk aan: altijd en overal, titels van bekende auteurs. We hangen er goede landingpages achter. We richten naast het standaard Google account een Google Grant account in. Voor display geldt dat we ons bij voorkeur richten op bibliotheekbezoekers die op 1 van bibliotheekwebsites zijn geweest. We benaderen deze bezoekers opnieuw over de mogelijkheden van het lenen van e-books middels retargeting. Hiermee is de waste van advertising minimaal omdat we allen bezoekers van bibliotheekwebsites benaderen. De mogelijkheden hiervan willen we dus eerst onderzoeken met 10 bibliotheken in een pilot.
E-bookscampagne 2016 & Retargeting lokale Bibliotheekbezoekers We benaderen de websitebezoekers opnieuw over de mogelijkheden van het lenen van e-books middels retargetting. We willen de bezoekers van bibliotheekwebsites gericht benaderen met wisselende banners. Hiermee minimaliseren we de waste van het benaderen van niet-bibliotheekleden en kunnen we zoveel mogelijk relevant zijn. Gedacht wordt aan vijf unieke banners per bibliotheek met een boodschap als –ebooks leen je bij de bibliotheek en dan een USP als: 24 uur per dag e-books leenen, zo willen we zo conversiegericht mogelijk zijn. De landingpage zal USP’s bevatten als 24-uur per dag e-books lenen en leiden tot aanmaken van een webaccount.
Randvoorwaarden meedoen aan pilot Wil je ook weten hoe je bannering kunt inzetten om bibliotheekleden te verleiden tot het aanmaken van een e-bookaccount? Welk effect retargeting heeft? Doe dan mee met de pilot! We hebben plaats voor 10 bibliotheken (de organisatie moet erachter staan, dit ook wel eens willen proberen) Eigenlijk hoef je niet veel te doen voor dit onderdeel. Wij gaan landelijk uitzoeken hoe de cookiemelding moet worden aangepast en plaatsen de retargeting pixels (voor waas bibliotheken). Ook maken we de banners met de USP’s voor je en zetten ze in voor retargetting. Natuurlijk delen we de resultaten met je die je kunt gebruiken voor jullie eigen beeldvorming. Laat ons uiterlijk donderdag 26 november weten of je meedoet, 30 november willen we eea doorspreken met deelnemers