Opvoedrelaties onder spanning B

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Autismespectrumstoornissen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Angst en angststoornissen
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Het begint bij het jonge kind
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Opvoeding en pedagogiek
Week 1: professioneel pedagogisch handelen Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning B.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Gezins- en wijkgericht werken
De domeinen & Niveau bij ABB.
Eline Bouwman http//:med.hro.nl/ginka/
Pedagogische theorieën
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Opvoedrelaties onder spanning B
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Opvoedrelaties onder spanning A
Opvoedrelaties onder spanning A
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Ondersteuning van ouders met een verstandelijke beperking Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege.
Kind en omgeving Het individu in de context
Minor agoog in de GGZ outreachend werken, tweede bijeenkomst.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Methodiek: Plancyclus
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Week 3: Jeugdcriminaliteit Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning A.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Aan de bel trekken: wanneer en hoe? Ruben Griffioen & Jos Mast.
BB - Theorie Donderdag 15-september.
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Ontwikkelingspsychologie
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
JEUGDzorg - voor wie?.
Intensieve begeleiding
Congres ‘Nare jeugdervaringen’
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Opvoedrelaties onder spanning B Week 1: professioneel pedagogisch handelen Docent: Madeleine Meurs www.med.hr.nl/meurm

Inleiding module Wanneer opvoedrelaties onder spanning staan, moet de pedagoog in staat zijn de gezinnen te begeleiden en ondersteunen om de opvoedrelaties te verbeteren. We kijken naar: Kindfactoren: ontwikkelingspsychopathologie (deel A) Ouderfactoren: psychopathologie, psychosociale problemen (deel B)

Relatie met andere modulen Een vervolg op ‘Als opvoeden niet vanzelf gaat’ Nu kijken naar het handelen i.p.v. het analyseren Een vervolg op ‘Opvoedrelaties’ Nu kijken naar wanneer opvoedrelaties problematisch kunnen zijn. Communicatie 3 Een gesprek aangaan met ouders wanneer er sprake is van problematische opvoedrelaties

Leerdoelen De student heeft kennis van ouder-, kind- en gezinsaspecten die de gezinsrelaties onder spanning kunnen zetten. (ontwikkelingsstoornissen, psychopathologie bij ouders, psychosociale problemen, ouders met een verstandelijke beperking) De student kan opvoedrelaties analyseren. De student kan onderbouwen hoe te handelen wanneer opvoedrelaties onder spanning staan.

Organisatie Deel A: kindfactoren Deel B: ouder- en gezinsfactoren Iedere week 2 lessen. Iedere week staat een thema centraal, aan de hand van dit thema wordt casuistiek besproken en het pedagogisch handelen onderzocht Studenten dragen zelf casuistiek aan en hebben een actieve rol.

Literatuur Deel B Leven met een psychisch zieke ouder (Van Gameren, 2006) Verplicht: deel II Wetenschap Artikel: kwetsbare kinderen: literatuurstudie over verhoogde risicogroepen onder kinderen van ouders met psychische of versclavingproblemen Artikel: ondersteuning van ouders met een verstandelijke beperking. Verplicht H3 en 5 Professioneel Pedagogisch Handelen (Sipman, 2014)

Toetsing Toets in de 4e lesweek, hertoets in week 9 van kwartaal 4 Deel B:schriftelijke toets, open vragen bij casuistiek Professioneel pegagogisch handelen wordt weer gebruikt, maar nu op andere opvoedsituaties.

Leerdoelen week 1 Je kent veel voorkomende psychische problemen bij ouders en weet wat dit kan betekenen voor het ouderschap Je kunt risico- en beschermende factoren benoemen voor kinderen die opgroeien met een psychisch zieke ouder Je kunt het professioneel pedagogisch handelen onderbouwen

Opgroeien met een psychisch zieke ouder... http://www.npo.nl/mensjesrechten/19-11- 2009/POW_00265542

Psychische problemen bij ouders Wat zijn veelvoorkomende psychische stoornissen/problemen? Wat zijn de verschijningsvormen/symptomen? Hoe kunnen deze stoornissen/problemen de rol van de opvoeder beinvloeden? Opdracht: Maak groepjes, kies een casus, en bepaal van welke psychische stoornis(sen) er mogelijk sprake is. (casus 1, 6 en 12 worden i.i.g. gebruikt) Beantwoord bovenstaande vragen en maak gebruik van literatuur om te onderbouwen Noteer je antwoorden in een hand-out en kies een manier om de resultaten terug te koppelen aan de klas.

De invloed van psychische problemen op het opgroeien van kinderen Krijgen kinderen zelf ook (psychische) problemen? 1/3 geen problemen 1/3 (tijdelijke) aanpassingsproblemen 1/3 zelf ernstige psychische problemen

Welke stoornissen? Het gaat vooral om: Stemmingsstoornissen Angststoornissen (inclusief dwanggedachten en – handelingen) Schizofrenie Maar ook: Persoonlijkheidsstoornissen

Wat bepaalt of een kind problemen ondervindt? Risicofactoren Beschermende factoren Ouder Ernstige en chronische stoornis Goede relatie met het kind Bieden van goede (emotionele) ondersteuning door gezonde ouder Gezin Afwezigheid gezonde ouder Beperkte draaglast van gezonde ouder Slechte relatie tussen oudes Disfunctionele ouder-kindinteractie Sociale steun Aanwezigheid van een sociaal netwerk Kind Erfelijke factoren Jonge leeftijd als ouder ziek wordt Heldere kijk op zichzelf Heldere kijk op oudelijke problematiek

Kindfactoren: leeftijd en ontwikkeling P142. Van Gameren De fase van ontwikkeling is van invloed op hoe het kind zijn omgeving kan begrijpen. Van Gameren noemt: Ontwikkeling van het brein Erik Erikson Piaget Wat weet je van deze ontwikkeling en hoe beinvloed dit dan de perceptie van een kind van verschillende leeftijden?

Disfunctioneel ouder-kind contact P151 Van Gameren Hoe is de relatie tussen ouder en kind? Wat kan hierin misgaan? Wat mogen we van ouders verwachten? Wat is goed genoeg opvoeden?

Leeftijd Bij geboorte of later in de ontwikkeling betekent wel of niet verliezen van ‘gezonde’ ouder een groot risico Invloed bij baby: veilige hechting Behandeling: baby-moeder interventie Latere leeftijd: verlieservaring, moet kunnen omgaan met verandering in gezinssituatie Algemeen: hoe jongere het kind is, des te hoger de kwetsbaarheid en de invloed van de ziekte van de ouder

Aanleg Aanleg: erfelijkheid op zich is geen doorslaggevende factor, wel kan er sprake zijn van een aangeboren kwetsbaarheid

Chronische stress Kwetsbaarheid-stressmodel: Kinderen lopen risico op chronische stress door: Noodzaak tot waakzaamheid Herhaling van traumatisering Gemis aan lichamelijk contact en verbale aandacht Psychisch leiden Chronische angst Machteloosheid

Andere bronnen van stress Dreiging van zelfmoord Opname van ouder in psychiatische instelling Geweld en/of misbruik in het gezin Ouder zijn van de ouder Schijn ophouden Geheimhoudingsplicht Niet kunnen spelen Geen hulp van buitenaf

Wat heeft een kind nodig? Sociale steun Emotionele steun binnen het gezin Informatieve steun voor gezin en kind Een goede relatie met de ouders Steun buiten het gezin Goede signalering Ingrijpen als dit noodzakelijk is

Veerkracht van een kind Kunnen aangaan van intieme contacten met meerdere mensen Het hebben van een plezierige bezigheid buitenshuis Zelfinzicht en een realistische kijk op de ouderlijke stoornis (Baerdslee)

Gevolgen voor volwassen Wat zouden mogelijke gevolgen kunnen zijn?

Opdracht: analyse van de casus Maak een analyse door risicofacteren en beschermende factoren in kaart te brengen. Gebruik het schema en geef voor kind-, ouder- en gezinsfactoren een beschrijving. Risicofactoren Beschermende factoren Ouder Ernstige en chronische stoornis Goede relatie met het kind Bieden van goede (emotionele) ondersteuning door gezonde ouder Gezin Afwezigheid gezonde ouder Beperkte draaglast van gezonde ouder Slechte relatie tussen oudes Disfunctionele ouder-kindinteractie Sociale steun Aanwezigheid van een sociaal netwerk Kind Erfelijke factoren Jonge leeftijd als ouder ziek wordt Heldere kijk op zichzelf Heldere kijk op oudelijke problematiek

Hulpverlening Hoe kan de hulpverlening hier op in spelen?

Opdracht Onderbouw je pedagogisch handelen en maak gebruik van literatuur van Sipman en van Van Gameren Je hebt een overzicht van riscico en beschermende factoren Welke conclusie kan je trekken? Beschrijf de drie basisbehoeften van het kind. Hoe ga je hieraan werken? Denk aan ondersteuning van de ouders en/of van het kind Geef een beschrijving van concrete handelingen, maak hierbij een combinatie met de tips uit het laatste hoofdstuk van Van Gameren.

Donderdag Inzoomen op: Goed genoeg ouderschap: wat verstaan we hieronder Kopp-groepen: wat is deze vorm van hulpverlening en op welke pedagogische principes is het gebaseerd?