Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar 2011-2012 college.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
De natuurwetenschappelijke methode
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
Onderzoek Een onderzoekslijn in de opleiding. Structuur van de opleiding P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase.
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Methoden van Onderzoek
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Begeleiden van het B-leerproces
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Hoofdstuk 1 De betekenis van onderzoek in het bedrijfsleven en zijn management – opzet van dit boek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie,
U kunt deze presentatie ook op uw eigen PC afspelen! Gebruikmaken van internet:  Education  Health sciences  Presentations.
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Programma collegeweek 6
Praktijkgericht onderzoek en onderzoeksontwerp Vragen, antwoorden en nog meer....
Onderzoek & het project
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Soorten en typen onderzoek
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
Les 6 Toetsbespreking Introductie eindopdracht. toets  Download goede antwoorden en vergelijk met je eigen score.  Cijfer < 5.5 = herkansing week 4.
Informatiestrategie INFS – College 1 Derk-Jan Winkel.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Hogeschool Rotterdam Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs.ing. M.M.A. Scheepers Website:
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Lezen: doe het goed voor
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Methoden & Technieken van Onderzoek
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Masterclass hbo onderzoekend vermogen Ruchama Kramer Opleidingsfunctionaris Landsteiner Instituut.
Het einde van het begin Fasen in de (afstudeer)begeleiding Nel Verhoeven, 7 april 2016.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Dr. Alyt Oppewal AVG opleiding
Even voorstellen Rens Martijn: docent Hogeschool Rotterdam
Learning Community Afstudeeronderzoeken JAA Praktijkgericht juridisch onderzoek Juridische Aspecten van de Arbeidsmarkt.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Transcript van de presentatie:

Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college 1

College 1:  Inleiding  Opzet module V+MMET11R2  Inleiding Methoden & Technieken  Hoofdstuk 1: De functie van onderzoek

 Dagelijks word je (door de media) geconfronteerd met allerlei onderzoeken…  Tijdens deze HBO studie moet je zelf onderzoek uitvoeren! Daarom gaan wij in deze colleges kijken naar:  Methoden en technieken bij het opzetten, uitvoeren en beoordelen van praktijkgericht onderzoek. Met als doel:  Dat je zelf een onderzoek kunt opzetten  Dat je gegeven onderzoeken/onderzoeksresultaten kunt interpreteren (volledige doelstellingen: zie modulehandleiding)

Opzet van deze module(1) (Zie modulehandleiding!) Theorie: Hoofdstuk 1 t/m 7 + hoofdstuk 10 Wat is Onderzoek? Nel Verhoeven 4 e druk, ISBN: Bijbehorende website:

Opzet van deze module:(2) Practicum: Casestudy.  Zoek een leuk vastgoedgerelateerd artikel (krant, tijschrift, internet)…  Bedenk welke onderzoeksvraag hierachter zit (of zou kunnen zitten)…  En schrijf een onderzoeksopzet!

Opzet van deze module:(3) Afronding van deze module:  Case-study (in groepsverband)  Meerkeuze toets over theorie (individueel ) Zie weekschema in de modulehandleiding!!!  MC-toets is tijdens het college in week 8  Herkansing in week 9, géén tentamen in tentamenweek

WeekCollegeCase-study 1 Inleiding Methoden & technieken Hoofdstuk 1 Uitleg case-study, formeren van groepen, onderwerp zoeken 2 Hoofdstuk 2 & 3Goedkeuring onderwerp door docent 3 Hoofdstuk 4& 5Onderdeel A titelblad, inleiding, doelstelling en probleemstelling 4 -Onderdeel B Informatieverzameling 5 Hoofdstuk 6 & 7Onderdeel C Onderzoeksvraag, factoren die je onderzoek kunnen beïnvloeden, conceptueel model, onderzoekstype. 6 Hoofdstuk 7 & 10Onderdeel D Populatie/steekproef, wijze van informatie verzamelen 7 VragenuurtjeOnderdeel E Opstellen vragenlijst 8 ToetsINLEVEREN case-study 9 Herkansing toets 10 Tentamenweek (n.b.: géén tentamen voor deze module!!)

Zonder basis, zonder uitgangspunten, kun je een onderzoek vergelijken met een hobbelige zandweg met kuilen, modder en stenen… Zonder goede basis, of uitgangspunten (zoals de doelen, onderzoeksvragen, en methoden ) is een onderzoek onuitvoerbaar! → kader 1.1 blz. 22

Kenmerken van een onderzoeker:  Houding Onafhankelijkheid Openheid Verantwoordelijkheid nemen voor resultaten  Kennis Methodologisch Inhoudelijk  Vaardigheid Ervaring Structuur (plan van aanpak, tijdsplanning) Trucs

2 “hoofdtypen” onderzoek: Fundamenteel of praktijkgericht onderzoek:  Fundamenteel: Toetsen van een (wetenschappelijke) theorie. Onderzoeksvragen die niet primair gericht zijn op toepassing in de praktijk.  Praktijkgericht: oplossen van een praktijkprobleem Beide vormen zijn gericht op het oplossen van kennisproblemen

 Kwantitatief onderzoek:  cijfermatige informatie  statistische analyses  onderzoeker neemt afstand  gericht op toetsing van hypothesen  Kwalitatief onderzoek:  niet/nauwelijks cijfermatig  waarde hechten aan de betekenis van antwoorden van respondenten  onderzoek doen ‘in het veld’ Combinatie kwalitatief en kwantitatief: triangulatie

Stromingen in onderzoek:  Empirisch/analytisch  Interpretatief  Kritisch-emancipatorisch Kwaliteitscriteria van onderzoek:  Onafhankelijk  Toetsbaar/ weerlegbaar  Openbaar/repliceerbaar

 Betrouwbaarheid: Mate waarin het onderzoek vrij is van (toevallige) fouten in de opzet en uitvoering  Validiteit: “Meet ik wat ik beoog te meten?” (geen systematische fouten) Interne / externe validiteit: ( → hoofdstuk 6)  Praktische criteria: Efficiënt en bruikbaar

Empirische cyclus bij fundamenteel onderzoek: probleem, theorie, onderzoek: Probleem formuleren → theoretisch antwoord zoeken → m.b.v. onderzoek toetsen of theorie werkelijk antwoord geeft op de vraag → conclusies trekken (wel/niet antwoord gevonden de vraag → nieuw onderzoek met nieuwe vragen → etc. etc.

Fasen in praktijkonderzoek: 1. Probleemanalyse 2. Onderzoeksontwerp 3. Dataverzameling 4. Data-analyse 5. Rapportage

Voor de volgende les:  Theorie: Hoofdstuk 1 doorlezen Opdrachten § 1.8 doorlezen (antwoorden: zie website boek!)  Case study: Groepen formeren (vastgoedgerelateerd) artikel zoeken en laten goedkeuren