Studie Loopbaan Coaching

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studieloopbaancoaching
Advertisements

CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Kick off Jaar 3.
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Opvoeding en pedagogiek
PRL les 2.
Opvoeden.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
STUDIELOOPBAAN COACHING Jaar 1, kwartaal 1 Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Eline Bouwman http//:med.hro.nl/ginka/
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink
Pedagogische theorieën
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Pemprl.
Melissa Redel Bernadette Groenewegen Ilham Yachou Najla Saddiki
Introductie SLC 31 augustus Welkom terug!!!
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Social work Week 2.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 4.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
SLC Bijeenkomst H. El- Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
STUDIELOOPBAAN COACHING KWARTAAL 4 WEEK 5 Marie-Joze van Raak.
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Proefstuderen Pedagogiek hr: Over opvoeden gesproken
Praktijkervaring & Reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Kerntaak 3. Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Wjk.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
KERNTAAK 1.1 NIVEAU 1 ABC ROBINETTE, DINOTRA, WENDY, RANOE EN CEONA.
SMART- leerdoelen Competentieprofiel
KERNTAAK 1.1: G H KERNTAAK 2.1: A Latoya, Lina, Karima, Dewi.
LEERDOELEN COMPETENTIEPROFIEL PLOZEE, NINA, NICOLE, SABIHA EN PATRICIA.
Kerntaak 2.1 competentie-indicatoren E, F & G NATASCHA SHEFIRA KUBRA KIMBERLEY ARMINE.
‘’ KERNTAAK 2.1 ‘’ Namen:Güler Kim Bernadette Kitty.
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Studieloopbaancoaching
Workshop – VRAAK Dorinda Oortwijn Demi vd Wildenberg Inge Diepenveen Cheniva le Couvreur.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Competentieprofiel CMD
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Rollen binnen het werkplekleren
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Keuzethema: differentiatie
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Transcript van de presentatie:

Studie Loopbaan Coaching Week 3

Programma Voortgang Verjaardag Toelichting SLC Opdracht Competenties Inleveren opdracht 1 bij docent

Jij Studie Beroep Wat is SLC? Wat voor professional wil ik worden? Hoe kan ik dat bereiken? Hoe werk ik aan de beroepscompetenties? De SLC-coach: Thuisbasis, begeleiden, volgen, bewaken, bevorderen En verder nog: Decaan, peercoach, studievoorzieningen Beroep

3 Pijlers Beroepsorientatie Leerdoel: Je kunt beargumenteren hoe je jezelf als beroepskracht ziet. Ontwikkeling tot professional Leerdoel: Je kunt beargumenteren waar binnen de studie en het beroep jouw voorkeuren liggen en op basis daarvan verantwoorde keuzes binnen de studie maken (o.a. voor een stage in jaar 3). Studievoortgang Leerdoel: Je kunt je studievoortgang bewaken door verantwoorde keuzes te maken uit de voorzieningen en mogelijkheden die de Hogeschool Rotterdam jou biedt.

Wat ga je doen? 2 EC te behalen Per kwartaal 3 bijeenkomsten en 1 individueel gesprek Inspanningsverplichting Per bijeenkomst en gesprek werk je je portfolio bij. Leerdoelen zijn hierin het uitgangspunt, deze verwerk je in een POP. Aan het eind van kwartaal 4 beoordeling van je portfolio/POP.

Opdracht (15 min.) Maak in groepjes van 5 twee vacatures voor in de krant. 1 voor student pedagogiek tweede jaar 1 voor studieloopbaancoach Maak een beschrijving van de functie-inhoud en de functie-eisen (vaardigheden, kennis en eigenschappen).

6 Competentievelden 1. Analyseren van de pedagogische vraag De hbo-pedagoog adviseert en ondersteunt bij het opvoeden in de meest brede zin. Om dit adequaat te kunnen doen is het van essentieel belang dat hij/zij kennis heeft van relevante theorieën, zich een goed beeld vormt van de opvoedingssituatie (op micro, meso en macro niveau), de achtergrond en het gedrag van het kind. 2. Ontwikkeling van kind/jongere stimuleren De hbo-pedagoog stimuleert de ontwikkeling(skansen) van kinderen en jongeren, met als doel het bevorderen van zelfstandigheid. Hiervoor is het noodzakelijk dat hij/zij goed contact maakt en onderhoudt met kinderen/jongeren, hun behoeften en problemen tijdig signaleert, en hierbij passende interventies, coaching en begeleiding biedt. 3.               (Mede-)opvoeders ondersteunen bij ontwikkeling en opvoeding Een belangrijke taak van de hbo-pedagoog is het versterken van de opvoedrelatie. Hij/zij ondersteunt ouders/(mede)opvoeders door problemen in de opvoedingsaanpak te signaleren en hen te ondersteunen met advies, voorlichting, coaching en begeleiding, met als doel de opvoedcompetentie van de ouder te vergroten. De hbo-pedagoog houdt hierbij rekening met de maatschappelijke en culturele context van de betreffende ouder/(mede)opvoeder. 4.               Voorwaarden scheppen voor ontwikkeling en opvoeding De hbo-pedagoog signaleert of de randvoorwaarden voor een kansrijke ontwikkelings- en opvoedomgeving (zowel thuis, op instellingsniveau als op maatschappelijk niveau) aanwezig zijn, en levert indien nodig een bijdrage aan het creëren van deze randvoorwaarden. 5.               Organisatorische en bedrijfsmatige taken De hbo-pedagoog doet zijn werk binnen een organisatie en/of keten. Hij/zij communiceert en werkt samen met collega’s en beroepsgenoten in multidisciplinair verband, en houdt hierbij rekening met de maatschappelijke context in ontwikkeling. 6.               Professionaliseringstaken De hbo-pedagoog is als professional mede verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het beroep en de praktijk. Hij/zij werkt voortdurend aan de eigen ontwikkeling en draagt bij aan de ontwikkeling van het vakgebied door de uitwisseling van kennis, inzichten en ervaringen met beroepsgenoten.

Competenties/ kerntaak Iedere competentie bestaat uit kerntaken: Bv Competentie 1. Analyseren van de pedagogische vraag Kerntaak 1.1 Verkent en analyseert de opvoedingssituatie en de achtergrond van het kind/ de jongere en verheldert de pedagogische vraag

Iedere kerntaak bestaat uit prestatie-indicatoren niveau Prestatie-indicatoren op niveau 1 a) Heeft kennis van pedagogische begrippen en theorieën b) Heeft kennis van ontwikkelings- en levenslooppsychologie, in het bijzonder van kinderen/jongeren van 0-23 c) Heeft kennis van sociale- en groepsprocessen, sociale identiteiten, gezinssociologie en jongerencultuur d) Hanteert observatiemethoden om de ontwikkeling/het gedrag van kinderen/jongeren individueel of in een groep te observeren en analyseren 2 e) Kent verschillende pedagogische visies op ontwikkeling en opvoeding van kinderen/ jongeren f) Kent verschillende psychologische stromingen en visies op de ontwikkeling van kinderen/jongeren g) Herkent wederzijdse beïnvloedingsprocessen in opvoedingssituaties, en factoren die stimulerend of belemmerend werken h) Communiceert met kinderen/jongeren om inzicht te krijgen in hun opvoedingssituatie, ontwikkeling en gedrag i) Communiceert met de ouders/opvoeders en andere betrokkenen (leerkracht, mwd-er etc.) om inzicht te krijgen in de opvoedingssituatie en sociaal-culturele achtergrond van het kind/de jongere en het opvoedend handelen van de ouder/opvoeder 3 j) Brengt de dynamische driehoek in een opvoedingssituatie in kaart en analyseert hoe de groeiruimte van het kind/de jongere kan worden vergroot k) Past (sociaal)pedagogische en ontwikkelings-psychologische theoriëen toe in de analyse van de pedagogische vraag l) Signaleert opvallend/afwijkend gedrag/ontwikkeling van kinderen/jongeren en analyseert dit m.b.v. o.a. pedagogische theorieën

Voorbeeld comp. stage 2 Herkent wederzijdse beïnvloedingsprocessen in opvoedingssituaties en factoren die stimulerend of belemmerd zijn. 1. wat betekent dit? 2. welk leerdoel zou hierbij passen? 3. welke activiteiten zou je moeten uitvoeren om aan deze prestatie-indicator te kunnen voldoen?