BsGW en MijnOverheid BsGW / MijnOverheid 15-10-2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
voor financiële rapportages
Advertisements

Exxellence Group Maarten van der Hoek.
Jaap Dik Apotheker te Vianen Lid GR VZVZ
Document Management Silicon.
Digitaal factureren/Digipoort Enschede
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Gedeelde kennis verbindt meer
EHerkenning in de praktijk S.U Kuzay M.R.Y. Merhai.
Digitale dienstverlening
Zaakgericht Werken.
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
PreSoft [relatiebeheer] Het centraal beheren van relaties en contactgegevens is de basis voor veel dagelijkse werkzaamheden. PreSoft [relatiebeheer] is.
met vallen en opstaan naar een mid-office
Zaakgericht werken in samenhang
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
BAG - WOZ, planning en commitment
Introductie Electronisch Factureren voor: Johan van Tongeren – Managing Director Olaf Minnema – Business Solution Manager.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
(Interactieve) voormeldingen
Wat is Certipost?.
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Marc Verschuren bedrijfsanalist Directie Klantenservice “ De klant als medewerker” kanaalsturing & digitale communicatie.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
DBS Talent & Salaris voor PIM klanten
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Medewerkers portal/ KCC4all t. o. v
KCC4ALL.
Breda MENSEN Organisatie Gemeente GEBRUIKER Portal Bezoeker STAD Ondernemers.
Blauwe of rode envelop in de bus gekregen Blauwe of rode envelop in de bus gekregen uitleg bij al onze correspondentie met u Blauwe of rode envelop in.
Digitaal mei 2014.
Winstpakkers en vraagbundeling
Digitale Dienstverlening aan Ondernemers Patrick van Domburg Wethouder gemeente Zoetermeer.
Ondernemingsdossier Ervaringen en doorontwikkeling Bart Ekkelkamp Procesadviseur Gemeente Zwolle.
Standaard PreFill eFormulieren met SIMgroep en Centric; dienstverlening aan burgers en bedrijven op een hoger niveau 22 sept 2015.
MijnOverheid Roadmap Louis Tinselboer
Ontwikkelingen Overheid.nl Hans Flier Directie Burgerschap en Informatiebeleid - BZK.
Workshop Berichtenbox voor Bedrijven
Wetgeving digitale overheid (GDI)
Implementatie Mijn Overheid Berichtenbox bij gemeente Almere
FLOWer is… Case Handling Proces management zonodig tot op het bot
Samen werken aan betere dienstverlening. AANLEIDING.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB.
De Berichtenbox van MijnOverheid! 14 april
27 januari 2016 Han Bekker. 1. Relatie Toeslagen – Sociale Raadslieden - Belastingdienst ; 2. Terugvorderingen; 3. Ontwikkelingen; 4. Aandachtspunt(en);
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
Mijn Overheid Berichtenbox Welkom bij de presentatie van de Gemeente Montferland.
Terug naar eerste pagina Implementatie IKB Boxmeer-Sint Anthonis.
21 juni 2016 Omgevingsloket online: Uitwisselen gebruikservaringen Bart Oortwijn InfoMil RWS Leefomgeving.
21 juni 2016 Omgevingsloket online: wijzigingen korte en lange termijn Marleen Koot, Maarten Lindenhovius & Sandhia Hoelas InfoMil RWS Leefomgeving.
Afspraakgericht werken Snel balie
Uw wereld draait door Logius 9 mei 2017
Maak uw digitale dienstverlening eIDAS proof
Uw wereld draait door Logius 9 mei 2017
Uw wereld draait door Logius 9 mei 2017
Elektronische kennisgeving van geboorte
Welkom bij consultatie- bijeenkomst
Vastgoedinformatie Workflow en E-Loket®.
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Digitaal Archief BEHEERSBAAR BESCHIKBAAR BETAALBAAR DUURZAAM COMPLIANT
Het E-depot van Rotterdam
Tips en trucs en de belangrijkste veranderingen in 2018
Transcript van de presentatie:

BsGW en MijnOverheid BsGW / MijnOverheid 15-10-2015

Agenda Wie is BsGW BsGW en MijnOverheid Implementatie Eerste ervaringen Doorontwikkeling

BsGW Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen Uitvoering alle gemeentelijke belastingen en wet WOZ Uitvoering alle waterschapsheffingen (vanaf 2004) Miv 01-04-2011 Gemeenschappelijke Regeling “BsGW Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen”

Belangrijke specifieke uitgangspunten Beleid bij deelnemers: Vaststellen verordeningen / tarieven, kwijtscheldingsnorm Uitvoering bij GR Uitvoeringsovereenkomst per deelnemer Kwaliteitsafspraken; prognoses, afdrachten, etc. Relatiebeheer, rapportages, informatieverstrekking, afrekening met accountantsverklaring Alle heffingen Gemeenten / Waterschap Heffen, innen, woz-waarderen Uitvoering all-in bij BsGW Incl. bezwaarafhandeling, controles, e.d. BAG is optie, vrijblijvend

Deelnemers BsGW per 1-1-2015

Kerncijfers BsGW 2015 Totaal ca. gemeenten waterschappen Omzet bruto heffing 580 miljoen 445 milj. 135 milj. Aanslagregels 4.000.000 2.200.000 1.800.000 Aanslag ’biljetten’ 1.300.000 (bruto) 700.000 600.000 WOZ-objecten 660.000 ------ Klantcontacten 442.000 (bruto) 242.000 200.000 Aantal inwoners gemeenten 1.027.000

Verticale samenwerking Gemeentelijke belastingen Waterschaps-belastingen Gemeente Gemeente

Verticale samenwerking BRP WOZ BRK NHR BAG BGT Gemeente Gemeente

Digitaal loket / Persoonlijke Pagina Digitale architectuur Front office Interactieve website Digitaal loket / Persoonlijke Pagina IVR/ACD VOIP Telefoon website Brief / fax Digitale aangifte Digitale formulieren E-mail scanning Mid office Portal Back office WOZ admin Workflow management heffen innen bezwaar basis gegevens Integrale basisgegevens GBA / WOZ / KAD / KvK / TPG op een biljet Financiële mutaties direct Facilitair werken Alle soorten heffingen Digitaal archief

Implementatie MijnOverheid Implementatie 10 toetredende gemeenten MijnOverheid Impact  risico  effect Scope aanslagbiljet en taxatieverslag Gestart oktober 2014 Gereed december 2014 54.000 burgers via MijnOverheid 9% Rol BsGW Formele aanvraag Certicifaat en OIN Techniek volledig ontzorgd

Implementatie MijnOverheid Digikoppeling PDF BsGW

Juridische status van de Berichtenbox ALS: een burger de gebruiksvoorwaarden heeft geaccepteerd voor het gebruik van MijnOverheid DAN: heeft post in de Berichtenbox dezelfde juridische waarde als papieren post. kunt u de Berichtenbox gebruiken als formeel alternatief voor fysieke post - inclusief berichten met rechtsgevolgen. EN: de Berichtenbox voldoet aan de zorgvuldigheidseisen die de AWB/Wet elektronisch bestuurlijk verkeer stelt aan elektronische communicatie. er is een afleverbevestiging beschikbaar van alle afgeleverde berichten in de Berichtenbox (juridische status, verplichting voor termijnen)

Verplicht gebruik Vanaf 1-11-2015 Wet elektronisch berichten verkeer Verplicht gebruik voor Belastingdienst Toeslagen Inkomstenbelasting medio 2016 Geen verplicht elektronisch berichtenverkeer bij gemeenten en waterschappen (uitsluiting is op eigen verzoek) Wetgeving in de maak : 2017 alle communicatie met de overheid verplicht digitaal

Effecten Reacties Waar blijft mijn aanslag? Ik heb me niet aangemeld… Afmeldingen Mijnoverheid Duplicaat aanslagen aangevraagd Extra mailing (brief per post) 17-3-2015

MijnOverheid Eerste aanmelding

Effecten Betalingsgedrag Aantal aanslagen Aantal personen % storno % aanmaning % dwangbevel MijnOverheid 60.359 53.847 3,83% 5,93% 2,61% Aanslagbiljet 588.640 516.789 2,82% 5,55% 2,78% totaal 648.999 570.636 2,92% 5.58% 2,76%

Effecten aandachtspunt: overlijden Wat gebeurt er met de Berichtenbox als een gebruiker overlijdt? MijnOverheid zelf krijgt deze melding niet. het MijnOverheid-account wordt niet onmiddellijk opgeheven, maar wel als een nabestaande daar formeel om verzoekt; Afnemers zijn zelf verantwoordelijk voor het stoppen met de aflevering van berichten in de Berichtenbox Nabestaanden hebben geen toegang tot het MijnOverheid-account; MijnOverheid verstrekt geen kopie van berichten aan nabestaanden; De toekomstige procedure: bij overlijden automatische blokkade DigiD en het na verloop automatisch opheffen MijnOverheid-account Nog regelen: toegang voor gemachtigden

Voordelen BsGW Besparing op drukwerk, papier, print, en portokosten Beheer e-mailadressen burgers voor notificaties Betere gegevens kwaliteit: burgers kunnen gegevens controleren Burger Gemak voor burgers: zoveel mogelijk overheidsinformatie bij elkaar Vergroting transparantie

Groeipad MijnOverheid heden 1-2016 Medio 2016 1-2017 Overheid digitaal 10% 20% 40% 80% 90% Overheidsbrede dienstverlening 2020 Alle overheidszaken goed en betrouwbaar geregeld via mijn.overheid.nl. Weg met al die digitale loketten en postbussen. Gewoon één platform waar de burger zijn gegevens bewaart, standaard-dienstverlening eenvoudig zelf regelt en bijhoudt, en ook bepaalt wie zijn gegevens mag gebruiken.

Groeipad Lopende zaken; statusmelding bezwaren, machtiging, intrekking kwijtschelding Uitspraken op bezwaar Aanmaning, dwangbevel Integratie BsGW-balie (Single signon) Bedrijven portaal obv e-herkenning

Groeipad Denkwijze outputmanagement: Alleen outsourcen wat geen core business of strategische activiteit is Alleen commodities outsourcen en wel zodanig, dat je indien nodig altijd naar een andere leverancier kan overstappen." De knip kan bij outputmanagement worden: de eenvoudige massale verwerking uitbesteden mbt. Printing en couverteren Dokumentcreatie en design in huis Kanaalsturing Flexibel en naar proces te richten Zorg voor de deskundigheid en technische oplossing in huis Generieke oplossing

Print en couverteren intern Print en couverteren extern Outputmanagement extractie creatie en opmaak Productie PDF Productie stuf GH MijnOverheid Mail Print en couverteren intern Print en couverteren extern