Het Perzische koningshuis in de Historiën Dr. Sara Wijma (Rijksuniversiteit Groningen)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vriendschap voor het leven
Advertisements

Visie, missie en kernwaarden
Een dag uit het leven van Plotseling Waar je als Lord al niet druk mee kunt zijn …
Over en verandering in de bouw
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Instructie grammatica
Psalm 63:1-2 Een psalm van David, toen hij in de woestijn van Juda was. O God, Gij zijt mijn God, U zoek ik, mijn ziel dorst naar U, mijn vlees smacht.
Ik leg mijn leven af.
Klassiek Griekenland (ca. 500 – 336 / 323 v.Chr.)
THEMA: Gods naam is….
Interrogative sentences
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1996 Mercy/Vineyard Publishing 1/5 I could sing of Your love forever (Martin Smith) Over the.
Trendanalyse introductiecollege, V2, blok 1 peter buis en theo ploeg.
Kunstmatige Intelligentie
….. en met Han van Ruler.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 2: Van.
Bronvermelding Alle schriftgedeelten zijn – tenzij anders vermeld - uit de NBG Bijbelvertaling Alle citaten - tenzij anders vermeld – die worden.
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
BEÏNVLOEDEN Marketing van beïnvloeders BEÏNVLOEDER BEÏNVLOED WORDEN Aäron op een bepaald moment, iemand die beïnvloed wordt Saul zei van zichzelf dat.
I am deeply convinced that the Christian leader of the future is called to be completely irrelevant and to stand in this world with nothing to offer but.
Just as an introduction for SDP-partners, this is a theoretical ppt on properties of triangles in which first, 3 properties are formulated and visualised.
DE KLASSIEKE OUDHEID DE ONTWIKKELING VAN HET WETENSCHAPPELIJK DENKEN EN HET DENKEN OVER BURGERSCHAP EN POLITIEK IN DE GRIEKSE STADSTAAT.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 STOP I am born in Yachroma, city nearby Moscow. Yachroma is located on hills between several small rivers,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Tienerdienst 29 mei 2005 GOAL !!! Thema:.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Joel Houston/Hillsong Publishing 1/6 EVERYDAY (Joel Houston) 1. What to say Lord it's.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Van verre landen en volkeren
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Nieuwjaarssonnet 2011 Geven en Nemen New year‘s sonnet 2011 Give and Take © paul verstraete 2011.
DIVERSITEIT BEINVLOEDT STUDIESUCCES Hoe daar mee om te gaan?
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Hoofdstuk IV: Griekenland Les 2: Graecia; Perzen en Spartanen
Gelukzoekers vya 14 februari Valentijnsdag.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
University College Maastricht Christelijk-sociaal Radicaal kiezen voor de burger in gezondheid en ziekte Dr. Maarten J. Verkerk.
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
‘Door een geheimenis omsloten’ 1e avond, 24 januari 2013 Bijzondere verschijnselen: puur natuur, geschenk van God.
02_05_2009 mama dank je voor wie ik ben dank je voor alle dingen die ik niet ben vergeef me voor de onuitgesproken woorden en voor de keren.
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
John Rawls: Rechtvaardigheid buiten Nederland
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
‘mijn loodzware ziel in die iele gestalte’
Korps Rotterdam Zuid.
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Salt & Light Zout & Licht
Betrekkelijk voornaamwoorden
Muziek - Ricky King - Medley
Verlangen naar God Longing for God
A Healthy sense of Trust
Het Arabischtalige lied beluistert u hier.
Participatory Action Research
Video and Radio NU Engels unit 5.1.
ACTmodel van psychopathologie
English 23 April 2018.
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
blijf bidden! keep praying!
Chapter 5 Hit the road Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Voltooid tegenwoordige tijd
Transcript van de presentatie:

Het Perzische koningshuis in de Historiën Dr. Sara Wijma (Rijksuniversiteit Groningen)

 Alleenheerschappij

 Oriëntalisme  Mensen zijn gewoon de wereld in te delen in “bekend” en ”onbekend” = wij-zij denken  Omschrijving van een (fictieve) Ander bepaalt eigen identiteit = othering  Omschrijving van de Oriënt dient legitimatie Westerse identiteit en koloniale macht = oriëntalisme

 Oriëntalisme

 Oriëntalisme in de oudheid ‘[ The Persians of Aeschylus] is not ornamented by oriental colouring but suffused by it, indeed it represents the first unmistakable file in the archive of Orientalism, the discourse by which the European imagination has dominated Asia ever since by conceptualising its inhabitants as defeated, luxurious, emotional, cruel, and always as dangerous.’

 Oriëntalisme in de oudheid “Ik ben Eurymedon. Ik buig voorover”

 Oriëntalisme in Herodotus De Historiën werken als een spiegel, waarin je kan reflecteren op Zelf en Ander  voor Herodotus zelf, die zijn ideeën onder woorden brengt  voor zijn beoogde publiek, die aan het denken wordt gezet over Griek-zijn en de Ander  voor alle latere lezers, die bekend en onbekend tegenkomen

 Oriëntalisme in Herodotus ‘time again, implicitly and explicitly, Herodotus draws a polar contrast between what we might call Greek republican freedom and self- government and Persian oriental despotism [...] to that considerable extent did Herodotus endorse, as almost all Greeks unthinkingly did, a negative stereotype of the barbarian Other ’

  Cambyses als gestoorde alleenheerser in Egypte  Xerxes als wrede tiran  Behandeling lijk Leonidas door Xerxes (onbeschaafd) v. behandeling lijk Mardonius door Pausanias (Grieks)  Xerxes (zweep is despotes ) v. Damaratus ( nomos is despotes ) Oriëntalisme in Herodotus

 De erfenis van Herodotus?

  Perzische koningen, het zijn net mensen  Perzen niet van nature geneigd tot alleenheerschappij  Griekse tirannen  Barbaars Grieks gedrag tegenover grootmoedige Perzen Herodotus als vroege oriëntalist?

 The idea that Herodotus depicted Persians as nothing but craven minions of a despotic ruler, by contrast with Hellenic freedom fighters, makes nonsense of the narrative E. Gruen, Rethinking the Other in Antiquity (2011) 31

 Oriëntalisme als discours het door machtsrelaties bepaalde spreken en denken van een bepaalde groep, waarmee de betreffende groep de werkelijkheid structureert en daarmee (impliciet) vastlegt wat die voor belangrijke waarden en waarheid houdt

 Oriëntalisme/othering als een narratief middel dat de auteur, of de schilder, of de filmmaker, de mogelijkheid geeft om te reflecteren op grote, universele thema’s via een voor elk mens overbekend schema van stereotyperingen die het wij- zij denken karakteriseert Oriëntalisme als narratief middel

  Doel : onderzoeken waarom Grieken en barbaren met elkaar in conflict kwamen  Methode: het onderzoeken en presenteren van talloze, analoge anekdotes op zoek naar algemene patronen  Patroon: te veel voorspoed leidt tot hybris en machtsmisbruik  Middel: oriëntalistische kleuring én problematisering van het Perzische koningshuis Oriëntalisme als narratief middel

 Machtsmisbruik groeit met de voorspoed die iemand ten deel valt, terwijl jaloezie eenieder is aangeboren. Deze twee gebreken zijn de bron van alle kwaad. Dronken van machtswellust zal de mens wandaden bij de vleet plegen en weer andere uit jaloezie. Oriëntalisme als narratief middel