Het prooimion.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De tijdsband Door de eeuwen heen….
Advertisements

Klassiek compatibilisme
MUZIEK : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
Lees- en Taalproblemen
Waarom ben ik hier op aarde?
Men vraagt zich af waarom …??
Grammatica hst. 1 t/m 3 Woordsoorten Zinsdelen PV H1 WG LW H. 1 NG BNW
Veelvoorkomende taalfouten 2
Strijden of sporten Paragraaf 2.5.
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
September 2013 Woord van Leven “We moeten niet liefhebben met de mond, met woorden, maar waarachtig, met daden.” 1 Johannes 3,18.
1. 3 Indien iemand een andere leer verkondigt en zich niet voegt naar de gezonde woorden van onze Here Jezus Christus*... * = de woorden die de Here Jezus.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Paragraaf 7. Zijn voor de Tweede Kamer om de 4 jaar. Dan kiezen we volksvertegenwoordigers. Zij nemen beslissingen namens ons. De leden van Eerste kamer.
Hoofdstuk 3.
KOMMAGEBRUIK.
Gewoon mooi om naar te luisteren...
Interrogative sentences
Voor een lieve vriend of vriendin
libel eendagsvlieg metamorfose Grieks: meta morphoo trans formeren gedaante verwisseling.
Dienen en liefhebben Romeinen
Romeinen Denken en Dienen.
Hoofdzaken... (II) 1 Korinthe
David, een profeet psalm 16.
Levendmakende Kracht.
Hoofdstuk 2.
Hoezo ‘Hij komt spoedig!’ ?
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
Vrije wil… Vrije wil als voorwaarde voor verantwoordelijkheid
De spreekbeurt..
Lagoonia.
Woord van Leven Oktober 2009.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Oktober 2014 Woord van Leven “Ik ben het brood dat leven geeft. Wie bij mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in mij gelooft zal nooit meer dorst.
MUSIC : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
“Met Christus opgestaan”
20 juli 2014 Rotterdam. het voorgaande in Romeinen toen de kinderen (=Jakob en Ezau) nog niet geboren waren en goed noch kwaad hadden gedaan.
WAT IS NIEUW? 4 jan Zoetermeer.
Proeftoets periode 1 4 havo.
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.
Seizoenen van het leven Het seizoen van wachten.
15 sept Rotterdam. Romeinen 10 9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft.
P. 53 a W. Geerts 2011 © presents... exclusively for 3 GL.
1. 1 Paulus, door de wil van God een apostel van Christus Jezus, en Timoteus onze broeder, en (>de Jood Elymas) trachtte de landvoogd (=Sergius.
Op het einde van de 6de eeuw v. C. is het Perzische Rijk gigantisch. Toch proberen de Perzen nog uit te breiden...
Hoofdstuk III: Griekenland Les 5: Par 3B, Weten
Volksuniversiteit Zwolle
Er zijn momenten in het leven dat men de ànderen mist…
"het woord der verzoening"
Stage: Basisschool de Klingerberg
Welkom.
Welkom in de wereld van het asielzoekerskind!. In mijn land Syrië is het niet veilig. Er is al heel lang oorlog. Heel veel mensen en kinderen worden gedood.
Discipelschap is leven tot Gods eer “Het gaat niet om mij, maar om God”. “God moet aan zijn eer komen.” Doel van de preek: Wat klopt hier wel en niet aan?
30 aug Zoetermeer. vorige keer:  "de verheerlijking op de berg"  een visioen van de komst van Jezus Christus in zijn Koninkrijk.
GEWOON IEMAND ZIJN ..
Examentraining Grieks
Opdracht aan Mitradates τα ῦ τα ε ἶ πε κα ὶ α ὐ τίκα ἄ γγελον ἔ πεμπε ἐ π ὶ τ ῶ ν βουκόλων τ ῶ ν Ἀ στυάγεος τ ὸ ν ἠ πίστατο νομάς τε ἐ πιτηδεοτάτας.
Van verre landen en volkeren
Briant College Fictie h4 Tijd. Briant College ­ Op welke manier een schrijver ‘tijd’ gebruikt in een verhaal. 2 Wat ga je deze les leren.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hebreeen 10: 22 laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en.
Welkom ik maak me sterk.
Wat is belangrijk? Dat we Gods goedheid beleven Dat we dagelijks veranderen Dat we op weg zijn naar heerlijkheid Dat we leren zien met Gods ogen.
Kinderen van het Licht Wandel in het Licht II. 1 Thess.5:1Maar wat de tijden [?] en de gelegenheden [?] betreft, broeders, is het voor u niet nodig dat.
31 januari 2016 Zoetermeer. Hand.16:6 en 18:23 Galaten 4 13 Ja, jullie weten, dat ik aan jullie (...) heb geëvangeliseerd (...) 14 (...) jullie hebben.
Mijn gemeente Ons gemeentebestuur Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Geef ons vandaag ons..... brood. BIDDEN OM ……BROOD 1.koninkrijksbrood 2.dienstbrood 3.samen-brood.
“Laat de kinderen tot mij komen” Zondagsscholenactie seizoen voor zondagsscholen in Egypte.
Hoofdstuk IV: Griekenland Par 4: Het nieuwe denken
Transcript van de presentatie:

Het prooimion

JHrodovtou JAlikarnhvsseo~ iJstorivh~ ajpovdexi~ h{de, Van Herodotus van Halicarnassus’ onderzoek [is] dit het verslag Halicarnassus = plaats in Ionië (kust van Turkije, waar veel Grieken heen waren geëmigreerd vanwege gebrek aan voedsel in Griekenland) iJstorivh~ - Hdt. schrijft dus ook Ionisch Grieks, dat soms iets anders is dan ons Attisch Grieks. Bv. hier: in Attisch Grieks komt er geen h na e,i,r, in Ionisch Grieks mag dat wel (=T1).

Ionië Hier woonde Herodotus!

wJ~ mhvte ta; genovmena ejx ajnqrwvpwn tw/` crovnw/ ejxivthla gevnhtai, met de bedoeling dat niet de dingen die door mensen zijn gebeurd door de tijd in vergetelheid raken, wJ~ + coni gevnhtai. Wat geeft de coni aan? een doel (finalis of hier juist het omgekeerde: prohibitivus) ta genovmena: welke vorm van welk ww? Hoe gebruikt? ptc aor Med van givgnomai. Gesubstantiveerd en onz mv.

mhvte e[rga megavla te kai; qwmastav, ta; mevn {Ellhsi, ta; de; barbavroisi ajpodecqevnta, ajklea` gevnhtai, en dat niet grote en bewonderenswaardige dingen, sommige door Grieken, anderen door niet-Grieken verricht, roemloos worden, mhte ... mhte: bijzin uit 2 delen, dus 2 doelen! ajpodecqevnta: welke vorm van welk ww? ptc aor P van ajpodeiknuvmi , onz mv ta men ... barbaroisi : Hdt wil dus ook de niet-Grieken de eer geven die hen toekomt! {Ellhsi, barbavroisi – dativus auctoris (geeft handelende persoon aan) barbaroisi = barbavroi~; ook een typische Ionische vorm (T9)

tav te a[lla kai; di’ h{n aijtivhn ejpolevmhsan ajllhvloisi tav te a[lla kai; di’ h{n aijtivhn ejpolevmhsan ajllhvloisi. en vooral ook (lett: andere dingen en) door welke oorzaak zij in oorlog zijn geraakt met elkaar. ejpolevmhsan: wie zijn het onderwerp hiervan? hoe komt in de vertaling ‘in oorlog zijn geraakt’? onderw – Grieken en niet-Grieken is een ingressieve aoristus (geeft begin ergens van aan). De aor is immers voor korte gebeurtenissen, veranderingen in het verhaal (dus niet ‘oorlog voeren’, want dat duurt lang; hiervoor is het impf)