Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567
Visual merchandising De commerciële presentatie (extern of intern) van een winkel is de eerste feitelijke confrontatie van de consument met de winkelformule.
Klant mag door de confrontatie met de externe commerciele presentatie (pui, etalage, entrée) niet door de interne commerciele presentatie teleurgesteld worden. Beide moeten geheel op elkaar afgestemd worden. Er moet geen ruis ontstaan!
Begrip Visual merchandising Is de communicatie van de complete retailmix naar de consument
“visual merchandising” Het begrip visual merchandising (vm) omvat meer dan alleen de onderdelen van het retailinstrument “commerciele presendatie”. Namelijk: – Architectuur- Verlichting – Tijdelijke presentatie- Detailhandelspromotie – Permanente presentatie- Personeel – Lay- out- Service – Winkelinventarisatie
De optimale visual merchandising waarbij de negen onderdelen het best zijn gecombineert en waarbij de consument het best in zijn beheofte word bevredigd kan de hoogste omzet krijgen. Dus: hoe beter de VM, hoe beter de omzet!
Uit balans Dus controleer de onderdelen regelmatig Ruis-> pas dit aan! Vergelijk ook je VM met die van de concurrent. Verandering in je assortiment, vaak gevolgd door verandering in VM
Wanneer de complete commerciele presentatie word aangepast spreekt met van Re-modeling Het het gevolg hiervan dat alles op een hoger niveau wordt geplaats dan spreekt men van upgrading Is het gevolg dat er minder toegevoegde waarde door de winkelier word geboden dan is er sprake van downgrading
Herpositionering Wanneer de winkel vanuit de huidige marktpositie bewust door aanpassing van de winkelformule een andere plaats op de markt inneemt. De nieuwe marktpositie zal duidelijk herkenbaar moeten zijn voor de consument.