ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WELKOM! INFORMATIEAVOND Dinsdag 25 maart uur
Advertisements

Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Op de informatieavond Continurooster Welkom.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Continurooster in een 5 gelijke dagen model
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
INFORMATIEAVOND veranderende schooltijden
Andere (school)tijden in het onderwijs
“Andere Schooltijden”
Vijf-gelijke-dagen model
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Schooltijden Het beste onderwijs Uitwerking van een aantal voorstellen.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Informatieavond schooltijden
Andere schooltijden Informeren.
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Andere (school)tijden?
Welkom informatieavond “schooltijden”
Welkom informatieavond “schooltijden”
Welkom welkom.
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Rust, regelmaat en ruimte
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
5 Gelijke dagen.
Informatieavond 19 november
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
KANSEN (ON)MOGELIJKHEDEN
Informatieavond Mariaschool Wierden
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Informatiebijeenkomst Nieuwe schooltijden?
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Informatieavond continurooster “Andere tijden” 16 november 2015
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Vijf gelijke dagen model  De praktijk  Waarom?  Voordelen  Nadelen.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
 Welkom  Aanleiding  Proces  Huidig model  Nieuw model  Gevolgen voor ouders  Gevolgen voor personeel  Vragen.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
Het 5 gelijke dagenmodel Obs ’t Hunnighouwersgat.
SCHOOLTIJDEN op De Kastanjelaar Informatieavond 1 februari 2016.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
op KC de Samenstroom 2 februari 2016
Ouderavond 11 januari 2016.
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Welkom Sterrenschool Schooltijden Huisvesting. Een Sterrenschool bouw je samen Team Klankbordgroep (OV / MR en overige ouders)
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
5 Gelijke dagen schooljaar november 2014.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
Tijd voor andere schooltijden?. Waarom deze informatie avond?  De MR zal zich neutraal opstellen  Vanavond zal ook niet besloten worden of er een continurooster.
5 gelijke schooldagen model = 5gsm. Hoe zat het ook alweer?
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
ANDERE TIJDEN St. Bernardus, Bergeijk, 21/6/2016 Rein van Dijk.
Het 5-gelijke dagen model Informatieavond 6 februari 2014.
De nieuwe school Impressie.
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
5 gelijke dagen model op de Damiaanschool
Transcript van de presentatie:

ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?

Inhoud presentatie Aanleiding Andere Tijden 5 gelijke dagenmodel Voordelen leerkrachten Nadelen leerkrachten Voordelen leerlingen en ouders Invloed op Werktijdfactor (WTF) Arbeidstijdenwet (CAO) Overgangsperiode Rol school- en medezeggenschapsraad

Aanleiding Andere Tijden Uit maatschappelijke ontwikkelingen blijkt dat ouders, schoolbesturen en opvangaanbieders geïnteresseerd zijn in de mogelijkheden van andere tijden. Het model speelt in op de gewijzigde maatschap- pelijke inzichten en ontwikkelingen van deze tijd waarin steeds vaker in een gezin door meer dan een persoon buitenshuis gewerkt wordt.

5 gelijke dagenmodel 5 identieke schooldagen van bijv – 14.00/14.15 uur. Geen vrije woensdag- en vrijdagmiddag. Korte lunchpauze met leerkrachten in de klas (geen aparte overblijfvoorziening). Naschoolse opvang sluit elke dag direct aan op de lessen. Het 5 gelijke dagenmodel bouwt met de korte middagpauze voort op het al langer bekende continurooster, maar gaat verder door (begin-) en eindtijden aan te passen en alle schooldagen even lang te laten duren.

Voordelen leerkrachten Meer rust en structuur, de schooldag wordt niet te lang onderbroken. Effectiever en efficiënter leertijd. De schooldag is eerder afgelopen. De leerkrachten hebben meer tijd voor vergaderingen en lesvoorbereidingen. De leerkrachten leren de lln. tijdens de pauze vaak op een andere manier kennen, ervaren dat als positief.

Nadelen leerkrachten Het invoeren van een 5 gelijke dagenmodel kan voor de sfeer binnen het schoolteam belemmerend werken. (minder collegiaal contact) Als de organisatie alleen op de leerkrachten neerkomt, betekent het een behoorlijke taakverzwaring. Tijdens de pauze kunnen leerkrachten nog wat werk doen.

Voordelen leerlingen en ouders Bij een 5 gelijke dagenmodel is de lunchpauze voor iedere leerling gelijk. Biedt continuïteit één start en afscheidsmoment voor de kinderen. Ouders hoeven maar één keer per dag hun kinderen te halen en te brengen, is daardoor ook verkeersveiliger. Energiebesparing, doordat het schoolgebouw minder uren per dag hoeft te worden verwarmd en verlicht.(?) Voor de bovenbouwleerlingen sluit een verkorte, aaneengesloten schooldag beter aan bij het systeem van het V.O. Meer tijd voor spel en andere activiteiten na schooltijd.

Invloed werktijdfactor (WTF) Het wijzigen van de schooltijden kan voor leerkrachten die in deeltijd werken gevolgen hebben. Er kan een kleine verschuiving ten nadele of ten voordele van de leerkracht komen. Full-timers zijn aangesteld voor 930 lesuren, daardoor krijgen full-timers compensatie-uren, die bij een 940 lesurenrooster (5 gelijke dagenmodel), beperkt wordt tot 2 compensatiedagen. Deeltijdwerkers hebben geen compensatieverlof en full- timers 2 dagen (10 lesuren). Voor het aanpassen van de WTF van de leerkrachten is toestemming nodig van elke individuele leerkracht. Uitwerking nieuwe cao PO m.n. het overlegmodel.

Arbeidstijdenwet Volgens de CAO voor primair onderwijs mogen leerkrachten max. 5,5 uur werken, waarna er een half uur pauze moet volgen. Het 5 gelijke dagenmodel voldoet hieraan bij een lesrooster van uur. Lunchpauze is hierbij onderdeel van de reguliere schooltijd. Hierdoor kan het zijn, dat er externe overblijf- leerkrachten nodig zijn.

Overgangsperiode Groep Totaal

Rol school- en medezeggenschapsraad Scholen zijn bevoegd om binnen de wettelijke grenzen hun schooltijden te wijzigen. Er is instemmingsbevoegdheid van de oudergeleding van de MR nodig als het gaat om een wijziging van schooltijden. (art. 13 onderdeel h Wms) Bij wijziging van schooltijden moet de MR de ouders over de wijziging raadplegen. (art. 15 lid 3 Wms) Als de MR moet adviseren over een ander rooster, moet de ouder geleding te rade gaan bij de schoolraad. De schoolraad omvat een bredere vertegenwoordiging van de ouders dan de MR. Op deze manier kan de schoolraad meedenken over de vraag hoe de ouders worden geraadpleegd.