De N-factor, lessencyclus over netwerken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
LOB-middag Haaglanden
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Lesgeven en begeleiden
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Veel leerlingen… vinden een studiekeuze maken lastig.
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
LOB Loopbaan Oriëntatie & Begeleiding
Baanderheren, de school voor Loopbaanleren
Op naar…
Pass’t Montessorionderwijs ?
Wat heeft TOI BLUE gebracht?
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
(LoopbaanOriëntatie en -Begeleiding)
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Samenhangende LOB-activiteiten de LOB-Matrix
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Volgende stap in de loopbaan van …
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Meer ll’n kiezen voor het werken in de techniek in friesland
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Van harte welkom ouders
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
LOB binnen Taalbrug DG.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Solliciteren: wat wil ik?
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
Praktijkervaring en reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Basiskennis LOB.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
LOB Motieven Wat wil ik?.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Informatieavond keuze leerjaar 2 naar leerjaar 3 Februari 2016.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Werkconferentie loopbaanleren en wetenschap & technologie Laat jouw leerlingen het maken in Rotterdam!
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Omix.
Verdieping Timemanagement
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
DE TALENTENMAP Auteurs CS Vincent van Gogh Inez Barmentloo VMBO-Assen
LOB in het PTA van het VMBO
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Studieloopbaanbegeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Dit jaar Kiezen voor een vervolgstudie
Informatieavond 3 havo september 2018 Welkom
LOB Motieven Wat wil ik?.
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Basiskennis LOB.
Samenwerking Mentoraat - LOB - Vaardigheden Educatie
Informatieavond 1 leerjaar 3 vwo
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
Transcript van de presentatie:

De N-factor, lessencyclus over netwerken Hermien Miltenburg VvSL congres 5-11-2015

Ontwikkeld in kader project stimulering LOB VO raad i.s.m. La Red. Hermien Miltenburg Relatiemarketeer + oudervoorlichter WUR Netwerkspelleider Trainer/coach decanen

Netwerksamenleving 60-80% banen door netwerken Geldt ook voor stageplaatsen Zinvolle hulp bij profiel – en studiekeuze (ook op HO) Inzicht in kwaliteiten en motieven Inzicht in werk/studeervelden Leerlingen hebben netwerken Meer dan ze beseffen Niet bewust van nut

Netwerken bij elke ontmoeting belangrijk Hoe knoop ik een gesprek aan? Hoe onthouden mensen mij? Spreek ik de goede mensen? Welk type netwerk wil ik? Willen deze mensen mij helpen? Hoe kan ik helpen? Strategisch handelen? Virtuele sociale netwerken

5 (Studie)keuzecompetenties 1:Motievenreflectie: Wat wil ik? Nadenken over wensen en waarden van belang zijn voor eigen loopbaan. Bewustwording van wat je belangrijk vindt, wat je voldoening geeft en wat je nodig hebt om te kunnen werken. 2:Kwaliteitenreflectie: Wat kan ik? Nadenken over wat je (niet) kunt en hoe je dit kunt gebruiken in je loopbaan. Reflectie op eigen eigenschappen, competenties, vaardigheden en feedback vragen. 3:Werkexploratie: Waar kan ik dat doen? Onderzoeken van eisen en waarden in werk en mogelijkheden om te veranderen van werk. Op zoek naar werk(zaamheden) waarin persoonlijke waarden overeenkomen met de normen en waarden die in dat werk gelden en waarin kwaliteiten aansluiten bij dat werk. 4:Loopbaansturing: Hoe kan ik dat doen? Het plannen, beïnvloeden en bespreken van je leren en werken gericht op loopbaanontwikkeling.

5: Netwerken: Wie kan me daarbij helpen? Doelen netwerken: Opbouwen, onderhouden, benutten netwerk gericht op loopbaanontwikkeling Zicht werkvelden Zicht op jezelf: Reflectie, terugkoppeling Vaardigheid strategisch netwerken Breed (ook virtueel) netwerk opbouwen Werken aan wederkerigheid (sociaal kapitaal)

Voor wie is de lessencyclus bedoeld? Elk leerjaar vmbo tm vwo Vakdocenten Mentoren Decanen U zelf

Wanneer, wat, hoe Voorkeur: voorafgaand aan studie- en loopbaankeuze activiteiten (vóór profielkeuze) Lesbrieven en docentenhandleidingen, vrij beschikbaar 7 lesbrieven ook los te gebruiken Netwerk als infrastructuur Netwerk als bron Netwerken als werkwoord Kan deel zijn van portfolio Gratis training op 21 januari

Aan de slag Netwerkthermometer bekijken (p4 tm7). Doel stilstaan bij netwerken.(zelf invullen) Wie ken je? Hoe onderhoud je relaties? Hoe benut je relaties? Hoe ervaar je netwerken? Wat vind je van de kwaliteit van je netwerk?

Les 1: Een netwerk, heb ik dat ook? Bewust worden van je eigen netwerk (visualiseren) Belang divers netwerk Sterke relaties (vrienden). Willen helpen, lijken op jezelf Zwakke relaties (kennissen) Iets geven en vragen Andere kijk op dingen Toegang tot andere dingen Kritisch

Jouw netwerk, teken het, denk erover na

Les 2: We are open Netwerken zijn overal Welk type netwerk benader je voor welke vraag? Als je geen actie onderneemt ontmoet je vooral mensen die op je lijken Wat kun je ‘lezen’ in je eigen netwerk?

Les3: Jouw docent is een goudmijn Diversiteit in je netwerk Welke beroepen zitten er in je netwerk? Wie kennen jouw ouders? Met wie praat je over studie- en loopbaankeuzes? Toegang tot onbekende werelden

Les 4: With a little help from my friends Durf te vragen Formuleer een netwerk hulpvraag Op welke vragen reageer je zelf? Wie heb je recent geholpen en waarmee? Hoe kun je mensen mobiliseren? Wederkerigheid NB: De opdrachten gaan over hulp geven en bieden

Les 5: Uit het oog is uit het hart De regels van relatieonderhoud Wie is een echte netwerker en wat kenmerkt hem? Iemand met wie je contact onderhoudt denkt eerder aan je Welk soort contact Wat kun je nog meer doen? Of minder? Netwerk actieplan

Les 6: Nieuwe mensen leren kennen Ehh.. Ik ben.. Op wie stap je af? Waarom? Stappenplan contact maken 8 praktische stappen Casus 4 leerlingen als voorbeeld: (les 6 p.10-14)

Les 7: Netwerkhotspots Waar kom je mensen tegen? Wie kun je waar tegenkomen? Past dat bij je doel? Follow-up (over nadenken) Is dit een goede netwerkhotspot?

Gratis training 21 januari 10.00 – max. 16.00 uur Wageningen UR Theoretisch kader: Waarom is netwerken belangrijk? Netwerken en LOB Waar lopen je leerlingen tegenaan? Praktijk: 1 les per groepje bekijken en uitleggen aan groep Oefening begeleiden Nuttig in de klas?

Aanmelden: Hermien.Miltenburg@wur.nl Materiaal: http://www.lob- vo.nl/kennisbank/professionaliseren/lesbrieven- netwerken Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=a08IsaB8s2Y Oefening: Wat heb je nodig/Wat heb je in de aanbieding