Lessenserie over schoonheid. Thematisch werken in de praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Maak een tentoonstelling
Hogere denkvaardigheden
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Lesgeven en begeleiden
Hall Of Fame Gemaakt door Demy van Bergen Alexander Steenis
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
2e invalshoek: vrije wil als zelfverwerkelijking
Door: Jessica Bacuna. De titel is Glamping omdat havo 5 een camping outfit moesten maken, maar het moest ook glamorous zijn.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Experts werkvorm + begrippentest
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
1 Cultureel zelfportret
Domeinen en stokpaardjes
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Leerlingenraad Wat ging er aan vooraf.
Het gymnasium op het Ludger
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
Project “Horizon Verbreden”
Onze doelen en visie in beeld
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
ANTIEKE INSCRIPTIES ALS BRON vakcode: 5772VH01 studiejaar Docent: Dr F.G. Naerebout
K&CV Hoe en wat in de vierde klas?. Klassieke EN Culturele vorming KCV = Klassieke Culturele Vorming CKV = Culturele en Kunstzinnige vorming doel: kennisnemen.
Cultureel creatief sportief sociaal eigenwijs gezellig Klassieke Talen In de brugklas.
Workshop Identiteit?.
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
VOOR ALLE LEERWEGEN ! NU. INHOUD ARTXPRESS AUDITIE PROCEDURE PROGRAMMA LEERLIJN MOTIVATIE CONTACT.
Bijeenkomst September 2015
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing ‘Mijn belangstelling.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
KUNST ALGEMEEN BEELDENDE VORMING
Virtual Reality in de les
Mysterie: Moord op de Romanovs
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Digi(bord)boek project <titel project>
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Vwo 6 – literatuur Week
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Beeldende Vorming In klas 3 en 4.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Hoe speel je de Pizza Game?
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Lessenserie over schoonheid. Thematisch werken in de praktijk

Een paar gegevens schooljaar 2013-2014 twee perioden van elk 8 lessen combinatieklas van ca. 30 leerlingen: gym 5 Latijn, gym 5 Grieks, gym 6 Latijn, gym 6 Grieks de lessenserie was een verdere uitwerking van een lesopzet voor de handreiking van de SLO uit 2012. Basis voor deze presentatie: werkdocument op de Hand-out.

In deze presentatie: Hoe kies ik een thema? Op welke eindtermen zet ik in? Welke vormingsdoelstellingen wil ik realiseren? Wat wil ik nog meer bereiken? Hoe zet ik de lessenserie op: speciale aandacht voor het vertrekpunt. Welke werkvormen wil ik gebruiken? Welke toetsvorm is geschikt als afsluiting? Tot slot: aude docere! (vrij naar Horatius)

1. De keuze van een thema algemeen (met twee voorbeelden): sensitiviteit ontwikkelen voor eigentijdse onderwerpen/thema’s die geplaatst kunnen worden in de Europese klassieke traditie (o.a. kranten, tijdschriften, tentoonstellingen, discussie- en actualiteitenprogramma’s). thema schoonheid: het onderwerp ‘hing in de lucht’.

Diverse publicaties, tentoonstellingen, documentaires et alia over schoonheid

Venusproject Anna Utopia Giordana

Studium Generale UU Schoonheid, wat is dat precies? Niet iedereen vindt dezelfde mensen, gezichten en gebouwen mooi. Dit verschilt sterk tussen culturen, maar ook tussen individuen. Desalniettemin is schoonheid erg belangrijk in ons leven en in de samenleving, het bepaalt mede hoe we ons voelen. Het bepaalt ons geluk en ons gestel. Ook zorgt het voor betere prestaties, maar kan ook psychische problemen veroorzaken als je geobsedeerd raakt door uiterlijk. Maar als schoonheid subjectief is, hoe maken we dan bijvoorbeeld huizen en kunstwerken die door velen mooi gevonden worden? Is daar een formule voor? En hoe zit het met dieren, hebben die een notie van schoonheid?

2. Welke eindtermen? Ingezet op: Domein B: reflectie op relaties tussen de antieke cultuur en de latere Europese cultuur De eigentijdse cultuur plaatsen in het perspectief van de klassieke traditie waarin Europa staat. Domein C: zelfstandige oordeelsvorming Cultuuruitingen uit de latere Europese cultuur vergelijken met antieke cultuuruitingen en daarover een beargumenteerd oordeel geven.

3. Wat wilde ik bereiken? Vormingsdoelen VWO: bijdragen aan identiteit en zelfontplooiing van leerlingen het historisch besef en oordeelsvermogen van leerlingen vergroten Verder: lesstof in de persoonlijke belangstellingssfeer van leerlingen brengen (motivatie!) integratie taal en cultuur met een thema (dus geen tekst) als uitgangspunt de vakgrenzen doorbreken (gastlessen collega´s Biologie en Beeldende Vorming) de diepte ingaan Als extra: de examenauteurs (Ovidius, Plato) een plek geven: het verhaal van Venus en Adonis en de discussie over de essentie van schoonheid in Plato´s Symposion.

4. De opzet van de lessenserie vertrekken vanuit de actualiteit en de leefwereld van de leerlingen in groepjes een werkdefinitie formuleren: ´Wat is schoonheid volgens jullie?´ elke leerling zoekt afbeelding waarop ´ultieme´ schoonheid wordt verbeeld. verdere inhoudelijke invulling van de lessenserie door de docent op basis van de inbreng van leerlingen.

Inbreng leerlingen (1)

Inbreng leerlingen (2)

Integratie tekst en cultuur N.a.v. inbreng 2 kan een koppeling worden gemaakt met een antieke tekst: Theognis, Elegieën 1, 15-18: Μοῦσαι καὶ Χάριτες, κοῦραι Διός, αἵ ποτε Κάδμου ἐς γάμον ἐλθοῦσαι καλὸν ἀείσατ᾽ ἔπος · "ὅττι καλὸν φίλον ἐστί, τὸ δ᾽ οὐ καλὸν οὐ φίλον ἐστί"· τοῦτ᾽ ἔπος ἀθανάτων ἦλθε διὰ στομάτων. Muzen en Chartiten, dochters van Zeus, jullie die, nadat jullie eens naar Kadmos' huwelijk waren gekomen, een mooi lied zongen/een mooie uitspraak deden: 'wat mooi is, is geliefd, maar wat niet mooi is, is niet geliefd'. dat lied/die uitspraak kwam door jullie onsterfelijke monden.

Inbreng leerlingen (3)

Documentaire Beperkt houdbaar van Sunny Bergman

Vakgrenzen overschrijden Gastles docent biologie Gastles docent beeldende vorming

De diepte in (halverwege de lessenserie) ‘We gaan de diepte in en begeven ons op het terrein van de filosofie. Er komen vragen aan de orde zoals: is schoonheid iets objectiefs of iets subjectiefs? Hebben uitspraken over schoonheid algemene geldigheid, ofwel: zijn de criteria voor schoonheid altijd dezelfde in alle tijden en op alle plaatsen? We beginnen, na een korte inleiding, met Plato.’

5. Werkvormen Zeer divers, o.a: docent presenteert d.m.v. powerpoint gastlessen collega’s (2 keer 1 lesuur: 50 min.) leerlingen aan het werk met concrete opdracht of vraag (in groepjes van 3 à 4 leerlingen) ‘experts’ presenteren (vanuit examenpensa) presentatie huiswerkopdracht door een paar leerlingen die door het ‘lot’ worden aangewezen docent houdt elke week een ‘logboek’ bij en zet het materiaal op SOMtoday.

6. Toetsvorm Bij een leerlingaantal van 30 is het laten houden van presentaties door alle leerlingen niet echt een optie. Daarom een slotopdracht in de vorm van een essay. Dit past goed bij het zoekende karakter van de lessenserie. In de laatste les van de serie uitgebreid aandacht besteed aan het schrijven van een essay. Leerlingen vinden dat lastig.

7. Slotopmerking Aude docere. Vrij naar Horatius: Aude sapere (Epist. I. 2, 40/41)

Uitspraak bekend in de context van:

en …

Aan de slag: Horatius Epist. I. 2 40/41: Dimidium facti, qui coepit, habet; sapere aude, incipe. Beginnen en zien waar je uitkomt: thematisch werken is een associatief proces. Durf collega’s te laten delen in je zoektocht!

Voorzitter VCN in jaarrede 2015: Docenten klassieke talen zijn zeer terughoudend in het delen van materiaal omdat ze bang zijn om een fout te maken en door collegae op de vingers getikt te worden: ‘Laten we alstublieft respectvol met elkaar omgaan, zodat we ons les- en toetsmateriaal, en nog belangrijker: onze ideeën durven delen – want daar worden we allemaal beter van.’