Basisboek Marketing Hoofdstuk 5 De bedrijfskolom.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Vraag en aanbod.
Stellingen: juist of onjuist?
Hoe ontstond dit initiatief ?
Business mapping Business model canvas.
De marketingmixstrategie
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
INFORMATIE PROMOTIE CONTACT AANPASSING ONDERHANDELEN
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
VWO 4: Vraag & aanbod Hoofdstuk 2: De producent: het bedrijfsleven
Lekker Lokaal! Waarom van ver halen als het dichtbij gemaakt wordt?
distributie- en samenwerkingsvormen
ken de detailhandel paragraaf 1.3 de bedrijfskolom
Fase 1 Ken de (detail)handel
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
Basisboek Bedrijfseconomie (De Boer, Brouwers)
Hoofdstuk 19 Distributiebeleid
Commercieel beleid en recht
5.2 Hoe kom je aan die broek? Voordat een product in de winkel ligt gaat er veel werk aan vooraf. © Noordhoff Uitgevers
De Bedrijfskolom.
Commercieel beleid 1 H5 Samenwerking Filiaalmanager.
Management en leidinggeven
Commercieel beleid 1 H5 Samenwerking Ondernemer detailhandel.
Goederenstroom H1 Logistiek proces Logistiek supervisor.
Detailhandel algemeen
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 7 Concurrentie.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 4 Handel.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567.
De structuur van de economie
Winkeltypes.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
De economische kringloop
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Bedrijfseconomie voor besturen ORG (Heezen) Hoofdstuk 1 Betekenis van de bedrijfseconomie Vijfde druk.
Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Voorstellen: Maurice Straatmans 2e graads Economie (AE/BE), Nijmegen (1993) 1e graads Bedrijfseconomie,
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
De politieke en economische omgeving Hoofdstuk 5.
Hoofdstuk 6 Productie.
De productiestructuur
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Ontvangst en opslag Hoofdstuk 1 De logistieke sector.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 3 Handel en distributie.
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Welkom Havo 5..
3.1 PRODUCTIE.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
13 oktober Hoofdstuk 2 Meer over logistiek en groothandel Teamleiders.
Distributiebeleid.
Hoofdstuk 11 (12) Distributiebeleid
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Week 1 (les 2) P&O.
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Internationalisering
Vmbo 2 economie Goede producten?
Hoofdstuk Omzet in kengetallen
Presentatie en marketing
Hoofdstuk 1 De logistieke sector
Werken in een arbeidsorganisatie
Wat doet de groothandel?
Hoofdstuk 5 Het marketingplan
Ontvangt en verwerkt goederen
Inspelen op innovaties
Hoofdstuk 1 De logistieke sector
Transcript van de presentatie:

Basisboek Marketing Hoofdstuk 5 De bedrijfskolom

Bedrijfskolom Schematische weergave van opeenvolgende bedrijfstakken die een product voortbrengen, bewerken en verhandelen, van producent tot consument. Is een vereenvoudigd model van de werkelijkheid. Elke schakel stelt een bedrijfstak voor. Tussen twee schakels zit een abstracte markt. De consument is geen bedrijfstak (niet in hokje).

Voorbeeld bedrijfskolom

Bedrijfstak (branche) Bestaat uit alle bedrijven die vergelijkbaar werk doen Brancheorganisatie belangenvereniging van bedrijven uit een bepaalde bedrijfstak

Differentiatie Bedrijfskolom wordt een schakel langer. Werk dat eerst in 1 bedrijfstak werd gedaan gebeurt nu in 2 bedrijfstakken. Kan komen door: – uitbesteding werk aan ander bedrijf; – verkoop bedrijfsonderdeel.

Integratie Bedrijfskolom wordt een schakel korter. Twee schakels schuiven als het ware in elkaar. Werk dat eerst in 2 schakels werd gedaan gebeurt nu in 1 schakel. Kan komen door: - overname ander bedrijf (in voorgaande schakel of in de volgende); - bedrijf gaat de werkzaamheden van voorgaande of volgende schakel verrichten.

Integratie vervolg

Specialisatie Een schakel in de bedrijfskolom wordt smaller. Een bedrijf gaat minder verschillende taken verrichten.

Parallellisatie Een schakel in de bedrijfskolom wordt breder. Deze schakel komt op het terrein van een schakel uit een andere bedrijfskolom. Als het nieuwe aanbod weinig met het bestaande te maken heeft, spreekt men van branchevervaging.

Samenwerkingsvormen detailhandel Inkoopcombinatie Groep detaillisten met gezamenlijk inkoopkantoor Vrijwillig filiaalbedrijf Grossier plus groep detaillisten onder gemeenschappelijke naam Franchising Grote leverancier laat detaillisten tegen betaling naam en winkelformule gebruiken

Detailhandel zelfstandige winkels Webwinkels in- en verkoopcombinaties franchise-ondernemingen vrijwillige filiaalbedrijven grootwinkelbedrijven

Ondersteunende filmpjes Franchising