Anamarija Rukavina DreamDiscoverDo
Waarom? Onderzoek
Wat is merkpositionering? Wat zijn archetypes? Hoezo kunnen archetypes effect hebben op de merkpositionering? Hoe kan Converse bepalen welke archetype toe te passen? Hoe kan Converse door middel van een archetype de merkpositionering verbeteren?
Vaststellen Versterken Onthouden Onderscheiden Vertrouwen Wat is merkpositionering?
Converse Universeel Jong Alternatief Alledaags leven
Nike Inspireren Atleet Ambitieus Held
Wat zijn archetypes? ‘Een origineel patroon’ Carl Gustav Jung Onbewuste van de mens Ambities 12 archetypes
12 archetypes
Hofnar De grapjas “Je leeft maar één keer!” Ontspannen
Ontdekker Individueel Nieuwsgierig Verbeteren
Verleider Op zoek naar ware liefde Passie Spel van de verleiding
Onschuldige Paradijs Vertrouwen Hoop
Wijze Waarheid ontdekken Informatie Experts
Rebel Behoefte aan vrijheid Vervreemd van de maatschappij “Bad” zijn
Held De wereld verbeteren Ambitieus Uitdagingen
Controle Innovatie Creatief en origineel Schepper
Leider Verantwoordelijkheid Controle Orde, structuur en veiligheid
Beschermer Zorgen voor een ander Gewaardeerd worden Veilig en thuis voelen
De gewone mens Onopvallend Gelijkheid Realistisch
Nike Inspireren Ambitieus Just do it! Emotionele marketing
Hoezo kunnen archetypes effect hebben op de merkpositionering? Basis van het merk helder krijgen Herkenning Keuzes Behoeftes vervullen van de consument
Hoe kan Converse bepalen welke archetype toe te passen? De ziel van het merk De boodschap van het merk Concurrentie voordeel Weet wie je consument is
Ziel Waarom is het merk gevormd? Wat waren de kernwaarden bij het oprichten van het merk? Hoe voelen consumenten zich bij het merk? Hoe onderscheidt het merk zich ten opzichte van de concurrentie?
Boodschap Is het merk bruikbaar? Gebruikt de consument exclusief jouw merk? Hecht de consument veel waarde aan het merk?
Concurrentie voordeel Welke merken maken ook gebruik van een archetype? Op welk niveau uiten concurrenten hun archetype? Hoeveel verschillende archetypes worden gebruikt binnen dezelfde sector? Kan er gebruik worden gemaakt van een ander archetype binnen de sector?
Consument Wat zijn de belangrijkste behoeftes die vervult moeten worden? Welke behoeftes worden er niet vervult en kan jouw merk ze wel vervullen? Sluit het gekozen archetype hier bij aan?
Conclusie Converse positioneert zich op verschillende manieren Vergelijking Vertrouwen Hofnar Eén identiteit
Vragen?