WWW.CPS.NL Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Mentoring in het beroepsonderwijs: een onvervulde belofte Dr. Frans Meijers Amersfoort 13 november 2007.
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De ontwikkeling van de 7 competenties
Realisatie kindcentrum
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Klas 1a.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Omzien naar elkaar Omzien naar elkaar in Bergambacht: Hoe komen we bij elkaar in het vizier?
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Uitdagingen voor de cliëntenparticipatie Alliantiedagen 2011 CliP.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Samenwerken in burgerschap
The managment of innovation
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
ICT in een dynamische context
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Participatie en een Klantenraad
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductiepresentatie.
Iedereen zet zich in Tegenprestatie of Maatschappelijke bijdrage.
NOV Conferentie 7 oktober 2008
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
MEE OP WEG Meedoen in het (maatschappelijk) verkeer
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Ondernemen(d) in het onderwijs
niet van nu Thema’s als ‘actief burgerschap’ stonden al voor de crisis op de agenda - “De verzorgingsstaat herwogen” (WRR 2006) - ‘Andere overheid, (kabinetsvisie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Communicatie met ouders
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Visie & Strategie.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Burgerinitiatieven: Alle helpers weg?
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Kansen voor transformatie
 A-94 A-94.
Pedagogische theorieën
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
PRESENTATIE STADHUISKWARTIER – Het Nieuwe Werken EEN LOGISCH EN HELDER GEBOUW INTEGRATIE OUDBOUW EN NIEUWBOUW ONTMOETINGSPLEK GEWORTELD IN DE HISTORISCHE.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
Welkom en korte introductie aanwezigen
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Resultaatgericht Samenwerken
ViaVia Info-presentatie
Coaching in regioleren
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders?
Wat is coöperatief leren?
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Party-cipatie. Hoe participatie Omgevingswet nuttig én leuk wordt
Johan van de Watering en Gerard Kusters
DE OVERHEID & GOED WERK.
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Burgerschap Samenwerkend leren
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………

Doelen bijeenkomst  Na afloop weten we het verschil tussen een intern gerichte, extern gerichte en Samenlevingsgerichte School.  Na afloop weten we wat nodig is om een Samenlevingsgerichte School te zijn.

Ontwikkelingen samenleving  Industriële tijdperk en inrichting school  Ontwikkelingen in deze tijd:  Nieuwe technologie  Kennis overal beschikbaar  Voorbereiden op de samenleving van nu en de toekomst: hoe?  Vacuüm huidig onderwijs:  Druk vanuit de samenleving op onderwijs  Steeds meer controle  Doet de school het nog goed?  School van intern naar samenlevingsgericht

Type 1 school INTERN GERICHT Kennis overdragen staat centraal  Doel  Positief  Valkuil  Algemeen  Ouders  Excursies  Andere professionals  De wijk  Technologie

Type 2 school EXTERN GERICHT Van buiten naar binnen  Doel  Positief  Valkuil  Algemeen  Ouders  Excursies  Andere professionals  De wijk  Technologie

Type 3 school SAMENLEVINGSGERICHT Onderwijs gericht op de samenleving  Doel  Positief  Valkuil  Algemeen  Ouders  Excursies  Andere professionals  De wijk  Technologie

Definitie Samenlevingsgerichte School Een Samenlevingsgerichte School is een school die samen met de ouders, leerlingen voorbereidt op de samenleving van nu en van de toekomst. Dit doet zij vanuit een heldere onderwijs- visie en een continue vernieuwende onderwijspraktijk die in interactie met de omgeving vorm wordt gegeven. Daarnaast neemt de school vanuit die onderwijsvisie, samen met ouders, haar verantwoordelijkheid voor afgestemde zorg rondom leerlingen. Deze school is in staat om op basis van haar visie andere partijen in de wijk aan zich te binden. Samen met andere partners neemt zij verantwoordelijkheid voor de wijk waarin zij is gevestigd. De Vries & Wienen © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

10 criteria Samenlevingsgerichte School 1. De school heeft een heldere visie op hoe zij een Samenlevingsgerichte School wil zijn. Deze visie is merkbaar in het gedrag van de medewerkers van de school en in de wijze waarop ouders, de wijk en andere organisaties met de school samenwerken. 2. Uit het curriculum van de school blijkt dat leerlingen goed goed en actief participeren in de samenleving. De school helpt en stimuleert leerlingen om met hun persoonlijke talenten hun eigen waardevolle bijdrage te leveren op school en daarbuiten.

10 criteria Samenlevingsgerichte School 3. De school verruimt de wereld van leerlingen in voortdurende (digitale) ontmoeting met anderen, niet alleen op school maar ook in de rest van de samenleving. 4. De school laat zien dat naast leerlingen en ouders ook andere relevante personen en organisaties uit de omgeving van de school actief betrokken worden bij het meedenken over onderwijsinnovatie. Betrokkenen weten wat er met hun inbreng gebeurt. 5. De school staat bekend om haar actieve participatie in de samenleving.

10 criteria Samenlevingsgerichte School 6. De school laat samen met andere scholen zien dat zij haar verantwoordelijkheid neemt in de wijk, omdat de school bijdraagt aan de sociale structuur van de wijk. 7. Met wie, waarom en hoe de school samenwerkt in de samenleving is voor iedereen helder. Er ontbreken geen belangrijke samenwerkingspartners en er vindt regelmatig overleg plaats over hoe in het belang van alle leerlingen het beste kan worden samengewerkt. 8. Om leerlingen goed voor te bereiden op participatie in de samenleving, werkt de school aan een klimaat waarin vertrouwen en respect wordt voorgeleefd, gegeven en gevraagd.

10 criteria Samenlevingsgerichte School 9. De school kent samenlevingsregels die voor iedereen gelden: leerlingen, leraren, ouders en andere betrokkenen. Zo kunnen volwassenen het goede voorbeeld geven en oefenen leerlingen hoe men elkaar aanspreekt. 10. De school geeft het goede voorbeeld hoe om te gaan met wetten en regels. De school heeft het basisarrangement van de Onderwijsinspectie.

Vervolg na deze bijeenkomst  Concrete acties en tijdpad [zelf nader in te vullen]

CPS Onderwijsontwikkeling en advies Plotterweg BB Amersfoort Postbus BN Amersfoort T [033] F [033] E