Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Advertisements

Inschrijven - stroomdiagram
onderwijs aan anderstalige nieuwkomers
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
MZC WELKOM 14 OKTOBER INLEIDING Bezinning 10 jaar scholengemeenschap.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Nieuwe regelgeving Gaat in vanaf 01/09/12
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
O NTHAALONDERWIJS VOOR ANDERSTALIGE NIEUWKOMERS. E EN BLIK OP DE NIEUWE REGELGEVING. V ICKY V ERMEERSCH.
Evolutie anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs)
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Welkom
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
inschrijvingsregisters
Studiekosten in het basisonderwijs
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
De directeur en het nieuwe inschrijvingsdecreet. Start van de inschrijvingen Indien een school niet hoeft te weigeren omwille van capaciteit kunnen: 
Aantal OKAN leerlingen in Gent: evolutie. OKAN leerlingen in Gent: evolutie Jaarlijkse stijging van het aantal anderstalige nieuwkomers in het Gentse.
Ontmoeting softwareleveranciers scholen – donderdag 8 juni 2006 Domein instellingen en leerlingen Wijzigingen voor het schooljaar
Naar het voortgezet onderwijs
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi December 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Tijdelijke en dringende maatregelen onthaalonderwijs Departement Onderwijs & Vorming 7 december 2015.
Vluchtelingen en onderwijs Een blik op de vluchtelingentoestroom in het GO!
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Hoe ondersteunde AgODi het werkveld bij de verhoogde instroom van vluchtelingen? Hasselt 29 april 2016 Sara De Meerleer.
ANTWERPEN EN VLAANDEREN (ZONDER ANTWERPEN) VERGELEKEN OP BASIS VAN AGODI-CIJFERS EN EIGEN DATA-ONDERZOEK.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Sint-Niklaas en Beveren
Opleiding voor schoolsecretariaten
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Studiekosten in het basisonderwijs
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Entreeschool: samen naar een goede basis
Cursus voor schoolsecretariaten
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Opleiding voor schoolsecretariaten
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Info-avond aanmelden Welkom LOP/SO Gent.
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
Plenaire vergadering dinsdag 10 oktober 2017
Campusvoorrang Algemene Vergadering 4 juni 2012.
Nieuw inschrijvingsrecht
Voorstel AV lop Antwerpen basis 29 augustus 2012
Verhoogde instroom van vluchtelingen november 2016
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Draaiboek inschrijvingsbeleid
Inschrijvingen voor schooljaar
Nieuw kader inschrijvingsrecht
Gelijke Onderwijskansen
Plan BaO Marc Smets 14 december 2018.
Voorstel CAR3 door Stuurgroep LOP.
Flexibele leertrajecten
Het nieuwe decreet in 10 vragen
Inschrijvingsbeleid Werkgroep inschrijvingsbeleid 3 juni 2016.
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Scheurkalender inschrijven voor schooljaar
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Cursus voor schoolsecretariaten
Transcript van de presentatie:

Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015

1.Onthaalonderwijs 1.Doel 2.Definitie anderstalige nieuwkomer 2.Onthaalonderwijs in het basisonderwijs 1.Lestijden AN 2.Taalbad 3.Hertelling in capaciteitsgebieden 4.AN in het inschrijvingsrecht

3.Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers (OKAN) in het secundair onderwijs 1.Inschrijvingsrecht 2.Organisatie 3.Programmatie 4.Extra uren-leraar 5.Data 4.Onderzoek

1.1. Wat is onthaalonderwijs? Onderwijs aan anderstalige nieuwkomers, met als doel: - taalvaardigheid Nederlands - sociale integratie / inburgering en zelfredzaamheid (DBSO) i.f.v. instroom in reguliere onderwijs/klaswerking i.f.v. doorstroom arbeidsdeelname (DBSO)

1.3. Definitie anderstalige nieuwkomer Een AN is iemand die gelijktijdig aan volgende voorwaarden voldoet: -Bao: minstens 5 jaar – SO: minstens 12 jaar zijn (of worden voor 31/12 van het lopende schooljaar) en nog geen 18 jaar zijn -Max. 1 jaar ononderbroken in België verblijven -Max. 9 maanden in Nederlandstalig onderwijs -Thuistaal/moedertaal is niet het Nederlands -Spreekt onvoldoende Nederlands om lessen te kunnen volgen OF aan volgende voorwaarden: -Bao: minstens 5 jaar – SO: minstens 12 jaar zijn (of worden voor 31/12 van het lopende schooljaar) en nog geen 18 jaar zijn -Verblijft in een asielcentrum Dus ook: adoptiekinderen, gezinsherenigers, kinderen van expats, …

2. Onthaalonderwijs in het gewoon basisonderwijs

1.2. Lestijden & werkingsmiddelen AN 1.Lestijden AN Kunnen doorheen het hele schooljaar aangevraagd worden: op schoolniveau: vanaf 6 AN (of 4 voor autonome kleuter- en lagere scholen met 1 vestigingsplaats)  Sokkel van 2 lestijden + 1,5 lestijd per AN tot einde schooljaar (15AN=1VTE)  Bij stijging van minstens 4 AN, hertelling mogelijk  Enkel bij daling tot minder dan 2 vervallen lestijden AN op niveau van de scholengemeenschap: vanaf 12 AN  1,5 lestijd per AN  Bij stijging van minstens 4 AN hertelling mogelijk  Enkel bij daling tot minder dan 4 vervallen lestijden AN Worden meteen toegekend, voor het lopende schooljaar

2.1. Lestijden & werkingsmiddelen AN 2. Lestijden GAN (=gewezen AN) -Voor elke leerling die het voorafgaande schooljaar AN was en onthaalonderwijs genoot -1 lestijd per AN voor één schooljaar -Geen minimum aantal voor toekenning lestijden GAN -Teldatum: 1 oktober, toekenning voor het lopende schooljaar 3. Werkingsmiddelen - 12,5 euro/maand/AN

2.1. Lestijden & werkingsmiddelen AN

Spreiding van de AN (die lestijden genereren) over scholen(gemeenschappen) in schooljaar : 352 van de 2400 scholen (15%) ontvingen lestijden AN 235 scholen die tellen op niveau scholengemeenschap (67%) 117 scholen die tellen op schoolniveau (33%) In 246 van de 355 scholengemeenschappen ontving geen enkele school lestijden AN

2.3. Onthaalonderwijs & taalbad De organisatie van onthaalonderwijs is de autonomie van de school: Volledig geïntegreerd in klas Deels in onthaalklas, deels geïntegreerd Via een taalbad

2.3. Onthaalonderwijs & taalbad Taalbad = voltijds aanbod ifv taalverwerving voor leerlingen die het Nederlands onvoldoende machtig zijn (ruimer dan AN) Maximum 1 jaar Kan georganiseerd worden over scholen(gemeenschappen) heen Leerling wordt ingeschreven in een school, volgt het taalbad mogelijk in een andere school, keert daarna terug naar de school waarin ingeschreven Lestijden AN en basisomkadering (lestijden volgens de schalen en SES-lestijden) zijn overdraagbaar voor de organisatie van een taalbad

2.4. Capaciteitslestijden Scholen in capaciteitsgemeenten tellen op 1 oktober voor lestijden volgens de schalen voor het lopende schooljaar => bij stijging van minstens 12 tov vorige telling (1/2), meteen bijkomende lestijden (1 lestijd per extra leerling) Overige gemeenten: telling op 1 februari voor lestijden voor het volgende schooljaar

2.4. AN in inschrijvingsrecht Basisprincipe: een leerling (ook AN) heeft recht op inschrijving in de school van keuze. Indien er plaats is, moet de school de AN inschrijven. Twee specifieke maatregelen voor AN: -Ifv spreiding en draagkracht van de scholen -Versterkt inschrijvingsrecht voor AN

2.4. AN in inschrijvingsrecht Scholen kunnen specifieke capaciteit AN bepalen vóór de start van de inschrijvingen –min 4/8 voor scholen met capaciteit tot en met/meer dan 100 lln –Scholen mogen vanaf dan weigeren (ook indien er nog plaats is), mits inschrijving in een andere school op redelijke afstand –Doel: vermijden dat draagkracht overschreden wordt, spreiding van AN’ers over scholen

2.4. AN in inschrijvingsrecht AN behoren tot overcapaciteitsgroep: een school màg een AN altijd inschrijven, ook indien de capaciteit bereikt is en/of de school een wachtlijst heeft Maar: het gaat om een gunst, geen recht. De school beslist autonoom om al dan niet in te schrijven

3. OKAN in het gewoon secundair onderwijs

3.1. Inschrijvingsrecht AN’ers worden in het SO meestal toegeleid naar scholen met OKAN-aanbod Inschrijvingsrecht = basisprincipe Geen specifieke maatregelen (cfr. BaO)

3.2. Organisatie Voltijds gewoon SO Organisatie op niveau scholengemeenschap Afzonderlijk structuuronderdeel (onthaaljaar) ontwikkelingsdoelen DBSO -Geïntegreerde aanpak -Autonomie onderwijsverstrekker qua invulling traject

3.2. Programmatie Voltijds gewoon SO Scholengemeenschap (SGM) zonder OKAN dient een aanvraag in tegen ten laatste 1 mei van het voorafgaande schooljaar –Beslissing VR op basis van advies VLOR en administratie –Gunstige beslissing = opstart OKAN per 1 september SGM met OKAN kan aanbod uitbreiden mits vooraf melding aan AgODi DBSO Geen programmatieprocedure voor onthaalonderwijs want geen afzonderlijk structuuronderdeel

3.3. Extra uren-leraar Voltijds gewoon SO Extra uren-leraar OKAN –2,5 extra uren-leraar per AN –Toekenning voor het lopende schooljaar –Herberekening bij stijging of daling per 4 AN’ers –Gekleurde aanwending Extra uren-leraar vervolgschoolcoach: –Forfaitair 22 uren- leraar per SGM –Toekenning voor een periode van drie schooljaren na afloop OKAN –Gekleurde aanwending AN’ers tellen ook mee voor de reguliere omkadering en werkingsmiddelen.

3.3. Extra uren-leraar DBSO Extra uren-leraar OKAN –1,2 extra uren-leraar per AN –Toekenning voor het lopende schooljaar –Herberekening bij stijging of daling –Gekleurde aanwending AN’ers tellen ook mee voor de reguliere omkadering en werkingsmiddelen.

3.4. Data Voltijds gewoon SO Op 1 februari 2015 richtten 46 secundaire scholen (of 35 scholengemeenschappen) in het voltijds gewoon secundair onderwijs onthaalonderwijs in voor anderstalige nieuwkomers DBSO Op 1 februari 2015 waren 43 anderstalige nieuwkomers ingeschreven bij 9 Centra voor Deeltijds Onderwijs.

4. Onderzoek Er is een onderwijskundig beleids- en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek (OBPWO) naar het onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs opgestart. Dit onderzoek loopt tot september 2016 en zal zicht bieden op de impact van het onthaalonderwijs op de schoolloopbanen van anderstalige nieuwkomers en op de school- en leerlingenkenmerken die deze schoolloopbanen beïnvloeden.