Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doe jij ook mee? de samenleving dat ben jij,
Advertisements

De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
De roos van Leary.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
“Een reis naar Licht”.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Voorbij & Do Met enkele foto’s van Giovanni.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Woorden en tijd.....
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Feedback geven en ontvangen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Wat maakt het leven zinvol?
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
Iedereen coach naar Jef Clement.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Geloven, waarom zou je? Mijn leven zit zo al best vol!
Het wezen van ‘contact’
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Interpreteren van data
Syncope hulpverlening.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
De kunst van het fouten maken
Ik dacht dat het geluid voor ons, levende wezens, belangrijk was en daarom heb ik gezegd: Mijn oren.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Onze doelen en visie in beeld
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Workshop groeigericht feedback geven
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Dagdeel 3 conflicthantering
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Verbindend communiceren met ouders
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Loopbaan en burgerschap les 2
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Gesprekstechnieken Les 6.
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Transcript van de presentatie:

Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur Wat is communicatie LSD (luisteren, samenvatten en doorvragen) Open vragen stellen Waarderend gesprek Hoe geef je feedback (doorlopend proces) Oefenen d.m.v. rollenspellen en feedback

Blok 3. Gesprekstechnieken, wat is communicatie 7% is verbale inhoud 38% is de klank van de stem 55% is non-verbale communicatie - lichaamstaal Uitwisseling van informatie, tussen mensen die zich bewust zijn van elkaars aanwezigheid. Deze informatie wordt deels bewust, deels onbewust gegeven, ontvangen en geïnterpreteerd (Oomkes, 2003) De decaan oefent gesprekstechnieken samen met zijn mentorteam. Duur ongeveer 2 uur

Blok 3. Gesprekstechnieken, wat is communicatie encoderen zender boodschap ontvanger kanaal relatie decoderen effect situatie A B

Blok 3 gesprekstechnieken: LSD Luisteren Samenvatten Doorvragen

Blok 3 gesprekstechnieken: LSD Leerling: Ik moet elke zaterdag werken, ik wil wel naar Open dagen, maar ik heb het geld van mijn baan echt nodig. Mentor: je wilt dus best naar Open Dagen, maar je baantje bij AH is ook belangrijk voor je? (luisteren + samenvatten) Leerling: ja, dat klopt Mentor: Hoe zie jij je toekomst dan? (doorvragen)

Blok 3, gesprekstechnieken: Vragen stellen 4 op de 5 vragen zijn eigenlijk stellingen, meningen, valkuilen... Zullen we vanavond chinees eten? Wanneer denk je dat af te hebben? Zag ik jou dinsdagmiddag niet met je secretaresse uit de film komen? Als jij nu een studie zou moeten kiezen, wat..? Je bent zeker vergeten dat te kopiëren? Vind je ook niet dat het koud is buiten? Het is toch zo dat dit kabinet zal moeten bezuinigen? Vind je dit een leuke opleiding?

Blok 3 , gesprekstechnieken: Vragen stellen Goede open vragen zijn: Niet te breed voorbeeld: -Hoe gaat het met je? Voorbeeld:+ Hoe was je dag Oordeelsvrij -Dat is toch geen opleiding voor jou? +Wat spreekt je aan in die opleiding? Duidelijk -Waarom heb je jouw profiel gekozen? +Waarom heb je jouw profiel gekozen (andere toon)? Ik heb moeite met : duidelijk en ook moet gaan over de ander.

Blok 3 , gesprekstechnieken: Vragen stellen Goede open vragen zijn: Gaan over je gesprekspartner -Volgens mij ben jij... +Wat lijken jou nou leuke studies? Actief geformuleerd -Worden opleidingen in brochures goed uitgelegd? +Waar heb je goede info gevonden?

Blok 3, gesprekstechnieken: Vragen stellen: De wondervraag De ‘wondervraag’ is heel breed en laat veel ruimte voor de ander. Deze vraag kun je goed gebruiken als je het over en heel andere boeg wilt gooien. De wondervraag zet je bijvoorbeeld in als je twijfelt of de leerling wel handelt vanuit zijn passie.

Blok 3, gesprekstechnieken: De wondervraag Kun je een persoonlijke ervaring beschrijven die voor jou het meest waardevol, enerverend en leerzaam was? Kun je, zonder bescheiden te zijn, aangeven wat je bijzonder waardeert in jezelf? Wat vind je belangrijk in je leven? Wat wil je daarvan terug zien in je opleiding. Waar ligt je passie? Als je drie wensen zou mogen doen voor jezelf, voor de toekomst welke zijn dat dan?

Blok 3, gesprekstechnieken: waarderend gesprek Open vragen stellen (niet ja of nee, noch sturende vragen) Samen optrekken Uitgaan van talenten Gebruik maken van ervaringen Hoe gebruik je je talenten en ervaringen? Wat zijn dan realistische doelen Welke mogelijkheden zijn er voor jou Niet uitgaan van wat er niet goed gaat, uitgaan van wat er wel goed gaat.

Blok 3: gesprektechnieken: feedback Laat eerst de persoon zelf aan het woord. Geef de kans te reflecteren op wat goed & minder goed gaat. Geef eerst positieve feedback, later constructieve als nodig. Richt feedback op gedrag, niet op de persoon. Iemand is “vaak aan het woord” en niet “dominant”. Wat is goede feedback geven

Blok 3: gesprektechnieken: feedback Vertel wat jij denkt feitelijk te hebben gezien & gehoord. Feedback is persoonlijk en specifiek. Feedback is geen advies, oordeel of veroordeling. Overvoer de ontvanger niet. Richt je op het belangrijkste. Regels voor goede feedback

Blok 3: gesprekstechnieken: Feedback Slechte voorbeelden “Je bent zenuwachtig, hè?” (interpretatie) “Ik vind dat je het wel goed doet”. (prima, maar niet specifiek wat goed gaat) “Niemand heeft begrepen wat je net zei.” (ik begreep dit of dat niet precies) “Waarom gebruik jij altijd zulke moeilijke woorden?” (ik vind het moeilijke woorden) “Ik vind dat je je meestal slecht voorbereidt.” (je wisselt vaak van onderwerp en grijpt weer terug op wat je eerder had behandeld en ik vond het moeilijk om de structuur te volgen) “Volgende keer bij je presentatie niet zoveel met je arm zwaaien.” (ik zie dat je vaak met je armen beweegt, dat leidt mij af) “Je maakt me erg enthousiast.” (leuk, maar waardoor?) Voorbeelden van verkeerde feedback. Wat maakt deze feedback verkeerd?

Blok 3: gesprekstechnieken: Feedback Goede voorbeelden + Ik zie dat je wat zit te friemelen. Heeft dat met dit gesprek te maken? + Ik merk dat ons gesprek niet zo goed loopt. Hoe komt dat? + ik hoor dat je niet zo goed uit je woorden komt

Blok 3: gesprekstechnieken: Rollenspellen Casus A eerste in familie (word documenten) Casus B geneeskunde Casus C gemiddelde leerling Casus D sporten Casus E effe niks Casus F harde werker Casus G stoer beroep Casus H faalangst Casus J tweede keuze