Organisatiepsychologie les 2 docent: drs. Caroline Heijmans.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deel 3 Groepen en teams.
Advertisements

Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Handen en voeten aan Doelmatigheid Cursus Kosten Baten Waterbeheer Robert van Cleef tel.: Mail: 6 oktober
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
© Pearson Education Benelux, 2003
Individuele besluitvorming
Risico’s en gevaren van techniek
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Besluitvorming.
Activerende werkvorm (awv):
Het beslissingsproces
Chapter 11 Creatief problemen oplossen
Perceptie en individuele besluitvorming
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Welkom bij Project Nim Documentaire didactiek
Perceptie en individuele besluitvorming
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
MVO en analyse van dilemma’s
Milieurehabilitatie Hoofdstuk 8.
Functieprofiel en beoordeling
 Onderzoekers aan Vrije Universiteit Amsterdam  Faculiteit Pscychologie en Pedagogiek  Publicatiejaar 2006.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Loopbaanontwikkeling en begeleiding in 2014
Lange termijn……………………………..
Sociale perceptie.
Politiek.
: kloof tussen burger en politiek
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Mijn kind gaat een studie kiezen
Programma 6 oktober uur Welkom uur Doel en achtergrond KBW uur Het instrument KBW uur Oefenen met de beslisboom.
'Kies gewoon en vrijelijk het beste en houd het daarbij.'
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Beslissen managen en macht beslissen Constant beslissingen nemen, zakelijk/prive Gestructureerde /ongestructureerde Ty pe be sli.
Beslissen managen en macht
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 3
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een handig hulpmiddel bij het beoordelen van leerling-onderzoek Herman Schalk Beoordeel wat je belangrijk.
Veehouden in de toekomst: Dierwelzijn Jantien Lijftogt Ak27.
CBC-periode “Op weg naar een jaar hard competitieroeien”
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
De vraag is je beste vriend
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Studieloopbaanbegeleiding
Ervaringen met… het instrument Heritage Impact Assessment (HIA)
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
Perceptie en individuele besluitvorming
Een gezonde kijk op je werkomgeving
Schaarste en welvaart Produceren en kiezen.
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
KRITISCH DENKEN 26 Besluitvorming © Kritisch Denken.
Thema 20 MZ 2 Onderhandelen.
Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie.
Bemiddeling bij klachtenbehandeling
Technische Bedrijfskunde
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Gesprekstechnieken Les 6.
E health, Domotica en E-learning
Marketing Week 2 Les 2 (maandag 4 december 2017)
Marketing Week 1 Les 2 (maandag 27 november)
2e informatiebijeenkomst voor (kandidaat) leden van Provinciale Staten over stand van zaken Klimaatakkoord 17 januari 2019.
Veranderingen in het welvaartsvraagstuk
Welvaart begripsbepaling.
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Organisatiepsychologie les 2 docent: drs. Caroline Heijmans

2 Perceptie het proces waarin het individu zijn zintuiglijke indrukken ordent en interpreteert om zin te geven aan zijn omgeving.

Perceptie van personen - attributietheorie

5 Basisregels bij het interpreteren van mensen  Selectieve perceptie  Halo- en horn-effect  Contrasteffect  Stereotyperen

6 Het rationele besluitvormingsproces 1.Definieer het probleem 2.Bepaal de criteria 3.Ken de criteria een gewicht toe 4.Bedenk alternatieven 5.Toets elk alternatief aan de criteria 6.Bereken de optimale beslissing Het rationele besluitvormingsproces

7 Het rationale besluitvormingsmodel gaat uit van deze uitgangspunten: 1.Het probleem is duidelijk afgebakend. 2.De criteria en alternatieven zijn bekend. 3.Het belang van de criteria is meetbaar. 4.De criteria zijn permanent. 5.Er zijn geen tijds- of kostenbeperkingen. 6.Er is een maximaal rendement te halen. Het rationele besluitvormingsmodel

8 Fouten bij besluitvorming  Beperkte rationaliteit: we kiezen vaak voor een bevredigende keuze, niet voor een optimale.  We kiezen uit nature een korte weg tijdens de besluitvorming. Hierdoor ontstaan vertekeningen.

9 Vertekeningen bij beslissen  zelfoverschatting  verankeren / de fixatie op 1e indrukken  bevestiging van standpunten zoeken  informatiebeschikbaarheid  representativiteitsvertekening  escalatie van inzet  ontkenning van toeval  wijsheid achteraf

10 Ethische keuzes Drie criteria: 1.Nuttigheidscriterium: uitsluitend consequenties tellen. Gunstig voor productiviteit en efficiёntie. 2.Grondrechten: met respect voor rechten en vrijheden. 3.Rechtvaardigheid: eerlijk en onpartijdig.

11 Creativiteit… … helpt de rationele beslisser nieuwe en zinvolle ideeёn te produceren.