Kies aardrijkskunde in de bovenbouw!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Economie in de bovenbouw
Advertisements

Management & Organisatie
Aardrijkskunde in de Tweede Fase
BEGRIPPEN STROOM. SPANNING WEERSTANDEN. DE WET VAN OHM
Efficiënt zoeken Informatie zoeken op verschillende manieren Je hebt een URL of hyperlink bij de hand VVVVb. W W W W W WWWW WWWW.... SSSS IIII TTTT.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
in de bovenbouw van HAVO en VWO
Aardrijkskunde kiezen in de bovenbouw VWO
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
. 2Techno Onstaan in de jaren 70 Onstaan in de jaren 70 Detroit, Michigan en Frankfurt Detroit, Michigan en Frankfurt Woord van futuroloog Alvin.
Management & Organisatie
SYSTEEM AARDE VWO.
Lesgeven en begeleiden
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Waar ben jij deze zomer? Klik om te zoeken.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Nick Boogaard. Shannon van Oudenaarde. Thom Bokern.
Klimaatonderzoek Meteorologie Seismologie Hydrografie Bodemonderzoek Archeologie Weg- en waterbouw Delfstofwinning Energie Landbouw Milieukunde Bestuurskunde.
AARDRIJKSKUNDE.
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
Gemaakt door: Cenk,Jordy,Vincent.
Opdracht Maak op basis van een zelf gekozen sjabloon een presentatie van minimum vijf en maximum vijftien dia’s waarin je jezelf voorstelt. Breng daarbij.
Rekenbeleid
Economie in de bovenbouw
Havenfeesten 2007 Havenfeesten 2007 Optreden Nick en Hester.
De Topklas.
Wegwijs in mijn atlas en in mijn land
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Iedereen gebruikt social media.
Informatieavond groep 8
Pourquoi apprendre le français?
Natuurkunde in de bovenbouw
Aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo.
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Wereldwijs Tweede fase (presentatie 36 B)
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Kiezen voor keuzedelen
Het oude Egypte.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Welkom ! Welkom ! Voorlichting 2 vmbo GT Decaan SME Deze presentatie via magister thuis te bekijken. (bij opdrachten : ML)
Aardrijkskunde in de Tweede Fase aards en werelds tegelijk.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Hoe ga je om met de ATLAS Met behulp van deze presentatie leer je hoe je moet werken met de de Grote Bosatlas.
DELF Junior op het Augustinianum
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Vakdidaktiek Aardrijkskunde Lucien Hoogenbosch
Talent in Ontwikkeling
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Aardrijkskunde in Havo 4/5
Big Data.
Voorlichting: Management & Organisatie
Big Data.
Beeldende Vorming In klas 3 en 4.
Voorlichting aardrijkskunde havo bovenbouw
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Aardrijkskunde kiezen in VWO-4,5,6??.
Het Keuzevak maatschappijkunde
volgende bladzijde terug
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Transcript van de presentatie:

Kies aardrijkskunde in de bovenbouw!

Inhoud van de presentatie Hoe ziet het vak er in de tweede fase uit? Wat krijg je op het examen? Wat kun je (later) met aardrijkskunde? Conclusie: waarom moet je aardrijkskunde kiezen?

Hoe ziet het vak er in de tweede fase uit?

Onderwerpen Er zijn vijf onderwerpen (‘domeinen’): Wereld Nederland Regio Aarde Vaardigheden

Wereld Je ontdekt de verschillen en de overeenkomsten in de wereld en probeert die te verklaren. Het gaat vooral om globalisering: de ontwikkeling waarbij de wereld steeds meer één geheel wordt. Globalisering is overal… http://www.wereldinbeeld.be/reportage/4-globalisering-en-cultuur-india-waar-software-industrie-en-traditie-thuis-zijn

Aarde Je leert over natuurlijke verschijnselen op aarde zoals de vorming van gebergten, http://www.youtube.com/watch?v=4Xebwzb3dDE&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=NYbTNFN3NBo aardbevingen, vulkanisme en de klimaatgebieden. Ook onderzoek je actuele problemen zoals de opwarming van de aarde.

Regio Alles wat je hebt geleerd bij de domeinen Wereld en Aarde gebruik je bij het bestuderen van een regio. Voor havo is de regio Indonesië, http://www.youtube.com/watch?v=sDR1M8Ht2vo Je zult merken dat je al snel veel van deze gebieden weet. Ook handig als je nog eens op vakantie gaat naar Thailand of Bali.

http://www.youtube.com/watch?v=7MzzzY8wwVM

Nederland Het mooie van aardrijkskunde is dat je heel veel terug kunt zien in je eigen omgeving. Dat doen we dan ook in de tweede fase. Je leert over stedelijke gebieden en wateroverlast in Nederland. http://www.youtube.com/watch?v=wW0gb5Ky7cw

Onderzoek doen in eigen omgeving Ook doe je zelf een onderzoek in je eigen stad of dorp.

Vaardigheden Bij aardrijkskunde leer je ook praktische dingen: vaardigheden. Dit is geen apart onderwerp. De vaardigheden train je en gebruik je bij de andere onderwerpen. Voorbeelden zijn: werken met kaarten en de atlas, Google Earth, geografische informatiesystemen (GIS) en onderzoek doen.

Wat krijg je op het examen?

SE en CE Er zijn twee soorten examens: schoolexamens (SE) en het centraal examen (CE). Het SE wordt door je eigen aardrijkskundedocent(en) gemaakt. Je eerste SE krijg je al in de vierde klas. Het CE is het grote landelijke examen dat je in klas 5 krijgt.

Leerstof voor het examen leerstof uit alle domeinen aan bod. Bij de meeste vragen op het examen maak je gebruik van bronnen: foto’s, grafieken, kaarten en de atlas. Voor het examen moet je niet alleen dingen kennen, maar ook je kennis kunnen toepassen bij het oplossen van geografische vragen. Bijvoorbeeld: Hoe komt het dat er in supermarkten steeds meer Poolse etenswaren te koop zijn? Als het klimaat warmer wordt, waar kan je dan het beste nieuwe woonwijken in Nederland bouwen? Waarom komt er op hawaii vulkanisme voor

Een goede voorbereiding Aardrijkskunde is geen supermoeilijk vak. Maar je moet wel je wel goed voorbereiden. In elk hoofdstuk staan opdrachten en proeftoetsen Ook kun je via de website zowel het boek, als de opdrachten raadplegen

Wat kun je (later) met aardrijkskunde?

Een beter wereldbeeld Met aardrijkskunde in je pakket krijg je een beter beeld van de wereld waarin je leeft. Daarmee snap je veel meer van het nieuws in de krant en op het journaal. Het vak is ook erg handig als je later in het buitenland gaat studeren. Of als je een grote (wereld)reis gaat maken. Bedrijven en organisaties zijn in steeds meer landen actief. Zij zoeken internationaal georiënteerde medewerkers die kennis hebben van de wereld.

Handig voor vervolgopleidingen Aardrijkskunde is geen verplicht vak. Maar geografische kennis komt bij veel studies van pas! Zo heb je een streepje voor bij bijvoorbeeld: Sociale geografie en planologie Aardwetenschappen PABO Lerarenopleiding aardrijkskunde Toerisme en recreatie Journalistiek Economie

Waarom moet je aardrijkskunde kiezen?

Kies aardrijkskunde! Het is een boeiend, avontuurlijk vak. Je leert de wereld om je heen beter begrijpen. Je wordt een wereldburger Je bent bezig met onderwerpen die er toe doen in de maatschappij. Het vak aardrijkskunde vormt een belangrijke basis voor je algemene ontwikkeling.

We hopen je ook in de vierde klas weer bij aardrijkskunde te mogen begroeten!