Integrale veiligheid in de haven van Antwerpen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstel van wet over de optimalisatie politie
Advertisements

Samenwerken binnen netwerken:
Analyse van incidenten
Welzijn op het werk Johan Ledegen Ingenieur – attaché F.O.D. WASO
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
‘Leren van rampen’ Presentatie Bestuurlijke stand van zaken * februari 2002 *
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Haven Amsterdam is een bedrijf van de gemeente Amsterdam De invoering van de havenbrede richtlijn Project Havenbrede Richtlijn.
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Voorstelling LVD Leuven internationaal colloquium 27 maart 2008.
© Directie economische & financiële criminaliteit Partnership in een gewijzigd politielandschap Johan Denolf Directeur Directie economische & financiële.
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
Vise op de toekomst van de dirco
Bedenkingen bij en suggesties voor een integraal en onderbouwd overlastbeleid. Naar een tekst uit Panopticon Van: Cops D., Put J. en Pleysier S.
Zelf- en coregulering Getest en goedgekeurd voor de mediasector,een weloverwogen gok voor de kansspelsector? Marieke Lenaerts ICRI – KULEUVEN – IBBT Vier.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Het lokaal integraal (en geïntegreerd veiligheids)beleid Veiligheid in de nieuwe lokale context Nadja Desmet VVSG - Stafmedewerker gemeentelijk veiligheidsbeleid.
Landelijke Uniform Verbindingschema Fleetmap Nederlandse Brandweer
Veiligheid: macht en onmacht van bestuurlijke aanpak
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
De Buitengewoon Opsporingsambtenaar
Scheiding Transport Gevaarlijke Stoffen en Kwetsbare Functies
CASE VDAB: Als een vonkje vuurwerk wordt …
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Plan van aanpak asbestbrand
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Beroepsgeheim in een evoluerende hulpverleningscontext
De bevolking betrekken bij het ( lokale ) veiligheidsbeleid :
Introductie OHSAS
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
 Problemen in huidige hulpverlening met overlapping, gebrek aan samenwerking,…  Andere organisatie van hulpverlening aan minderjarigen uit: › Algemeen.
De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken De Vlaamse minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport De Vlaamse minister.
Beheer Elkey externen Jeroen François Security Manager.
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) T. Vander Beken - De kwetsbaarheid.
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
Staatshervorming Binnenvaart Jaarvergadering VBR Peter Claeyssens 22 januari 2016.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Alcohol- en drugsgerelateerde overlast. Inhoud  Overlast  Gevolgen  Integrale veiligheid  Geïntegreerde partners  Integrale aanpak.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Het lokaal integraal en geïntegreerd veiligheidsbeleid Nadja Desmet VVSG - Stafmedewerker gemeentelijk veiligheidsbeleid.
Presentatie Regionaal beleidsplan Noord-Nederland 1 Concept Regionaal Beleidsplan Noord-Nederland.
Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 Drs.D.E.(David) Zijlmans RA.
Nood – en Interventieplanning infoavond 28 april psychosociale hulpverlening Landen – Linter - Zoutleeuw DEEL 1 : Toelichting ANIP Frank Petitjean, ambtenaar.
Veilig en gezond aan ’t werk, dat raakt iedereen. Goed voor jou en voor de zaak. Samen sterk voor preventie Wat kunt u van Esener opsteken over leiderschap.
20 november 2008  Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 drs. Neil van Engelen RA.
Lessen uitval vitale infrastructuur Sabine van Rossenberg Coördinerend inspecteur, Inspectie Veiligheid en Justitie.
Het efficiënt beheren van een noodsituatie
PREVENTIE EN BESTRIJDING VAN IDENTITEITSFRAUDE Christophe Verschoore
Landelijke Uniform Verbindingschema Fleetmap Nederlandse Brandweer
BuurtInformatieNetwerken (BIN)
OCAD Connecting the dots
COL 4/2006 – herziene versie van 12/10/2015 Gemeenschappelijke omzendbrief van de Minister van Justitie en het College van Procureurs-generaal betreffende.
Communicatie Oefening
Kandidaat: Marnix Deroo
BuurtInformatieNetwerken (BIN)
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
Landelijke Uniform Verbindingschema Fleetmap Nederlandse Brandweer
Lokaal loket kinderopvang
2/01/2019 De Lokale Integrale Veiligheidscel inzake radicalisme, extremisme en terrorisme Preventie van gewelddadige radicalisering -> recent fenomeen.
Lokaal loket kinderopvang
Informatiemoment 04 maart 2016
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Presentatie - Melding bewakingsactiviteiten en exploitatiezetel
Overzicht van de ontwikkelingen in verband met het regelgevend kader
Onderzoek naar de procedure maatschappelijke noodzaak
Transcript van de presentatie:

Integrale veiligheid in de haven van Antwerpen

Onderzoeksequipe Onderzoekers: Dr. Evelien Van den Herrewegen M.Sc. Arne De Boeck Promotoren: Prof.Dr. Marc Cools Prof.Dr. Genserik Reniers Prof.Dr. Marleen Easton

Inhoud 1. Context 2. Onderzoeksdoel en onderzoeksvragen 3. Analyseschema 4. Methodologie 5. Resultaten en aanbevelingen Evenementen en incidenten Noodsituaties Havengerelateerde criminaliteit Bedreigingen

Context – Haven Antwerpen (I) Een v/d meest uitgestrekte havengebieden ter wereld (+ 20.000 voetbalvelden) Een v/d grootste logistieke toegangspoorten tot Europese vasteland (samen met Rotterdam & Hamburg) Kapitaal belang voor nationale economie: + 150.000 jobs + 900 private bedrijven Veiligheid = noodzakelijke voorwaarde voor goede werking van de haven

Context – Haven Antwerpen (II) Veiligheid = afwezigheid van gevaar Veiligheid = tijdelijke toestand Veiligheid = diverse risico’s in de haven Door technische of menselijk falen (‘Safety’) Door moedwillig toedoen van mensen (‘Security’)

Context – Haven Antwerpen (III) Havengebied = socio-economisch geheel, maar: Bestuurlijke grenzen: 2 provincies (Antwerpen en Oost-Vlaanderen) 3 gemeenten (Stad Antwerpen, Beveren en Zwijndrecht) Gerechtelijke grenzen: 2 gerechtelijke arrondissementen (Antwerpen en Dendermonde)

Context – Haven Antwerpen (III) Grote hoeveelheid actoren direct/indirect betrokken in veiligheidszorg Overheden en openbare besturen Geïntegreerde politie Veiligheids- en inspectiediensten Private actoren

Context – Haven Antwerpen (IV)

Context – Haven Antwerpen (V) 1. Grote diversiteit aan risico’s 2. Complexe territoriale situatie 3. Veelheid aan actoren = nood aan integrale en geïntegreerde aanpak

INTEGRAAL

GEÏNTEGREERD = Impliceert dat alle actoren op diverse beleidsniveaus, maar ook uit andere sectoren en diensten, hun visie op en aanpak van problemen zoveel mogelijk op mekaar afstemmen.

Onderzoeksdoel Identificeren van: verbeterpistes om te komen tot (meer) integrale en geïntegreerde benadering van veiligheid en beveiliging in de Antwerpse haven struikelpunten die er momenteel nog zijn

Onderzoeksvragen Hoe wordt de veiligheidszorg in het havengebied op dit moment (2012) georganiseerd ? Criminaliteit Bedreigingen Noodsituaties Incidenten & evenementen Hoe kunnen de diverse processen, stromen, systemen en personen in de veiligheidszorg beter op mekaar afstemd worden ?

Analyseschema

Methodologie (I) Case study design Fase 1: studie van documenten (wetgeving, beleidsdocumenten, jaarraporten etc.) Fase 2: 32 diepte-interviews met experts uit 17 verschillende diensten op basis van algemene en specifieke topiclijst

Methodologie (II) Bevraagde diensten: Provincie Antwerpen Parket Antwerpen FGP Antwerpen / CSD Antwerpen Scheepvaartpolitie Antwerpen Lokale politie Antwerpen Provincie Oost-Vlaanderen Parket Dendermonde FGP Dendermonde / CSD Dendermonde Lokale politie Beveren

Methodologie (III) - Havenbedrijf - Crisiscentrum - Douane en Accijnzen - Vlaamse Overheid – Departement Mobiliteit en Openbare Werken (Afdeling Haven- en Waterbeleid en DAB Loodswezen) - Federale Politie – Nationaal Invalspunt – DAO/Directie Operaties inzake bestuurlijke politie

Methodologie (IV) Analyse in twee fases 1. Individueel per expert d.m.v. feedbackverslag 2. Thematische analyse per veiligheidsfenomeen

Resultaten per veiligheidsfenomeen Noodsituaties Evenementen en incidenten Havengerelateerde criminaliteit Bedreigingen

Veiligheidsfenomeen: Noodsituaties • Ondubbelzinnige wettelijke definitie van ‘noodsituatie’ • Veelheid van betrokken private en publieke actoren • Linkeroever versus rechteroever • Overlegstructuren: provinciale veiligheidscellen, gemeentelijke veiligheidscellen, interprovinciaal overleg • Noodplannen: 3 types: Nood- en interventieplannen (NIP: ANIP en BNIP); Monodisciplinaire noodplannen (per discipline, 5 disciplines); interne noodplannen (bedrijven) 22

Uitdagingen voor Noodsituaties Samenstelling Veiligheidscellen – wettelijk vastgelegd, maar best aan te vullen met gerechtelijke overheden en experts (reeds heel wat aanvullingen werden doorgevoerd, maar afh van provincie en veiligheidscel) Investeren in preventieve aanpak belangrijk: voldoende identificatie van infrastructuur-risico’s en voldoende controles op de transport- en opslagrisico’s Meer aandacht voor curatieve fase (om terug te keren naar een normale situatie) 23

Uitdagingen voor Noodsituaties Betere afstemming gewenst tussen het interne noodplan van het bedrijf en de externe noodplannen van de overheid (evolutie gewenst naar wettelijk geregeld uniform canvas voor opstellen van noodplannen voor alle bedrijven) Vastleggen principes van niet-lokaliseerbare noodsituaties (naast bestaande ANIP en BNIPs) ; overleg over, en oefenen van, grensoverschrijdende noodsituaties (bv. transporten van gevaarlijke stoffen – Belintra in prov. Antwerpen; echter meer preventieve regels en oefeningen gewenst) Verdere afstemming van verkeerscirculatieplannen van linker- en rechteroever; overleg met diensten bevoegd voor verbindingswegen (weg, spoor en water); (naleving borden, soms onduidelijke communicatie, verouderde signalisaties, etc.) 24

Uitdagingen voor Noodsituaties Verschillende niveaus van het beheer van de reactieve fase: gem., prov., en fed.; opschaling is verbonden aan aantal criteria, die voor interpretatie vatbaar zijn; op zich geen probleem, maar criteria moeten voor iedereen duidelijk zijn (zelfde interpretatie) en er moet voldoende communicatie zijn tijdens noodsituatie Coördinatie en leiding van politie-operaties tijdens noodsituaties verloopt anders op linkeroever dan op rechteroever: SPN heeft resp. leidinggevende en uitvoerende functie  instellen van één politionele dienst voor hele havengebied? 25

Uitdagingen voor Noodsituaties Verhouding tussen strafonderzoek (gerechtelijke overheid) en het beheer van de noodsituatie (bestuurlijke overheden) dient ondubbelzinnig te worden geregeld; dit is/wordt ondertussen geregeld in beide provincies Nood aan gestructureerde samenwerking en informatie- uitwisseling bij grensoverschrijdende noodsituaties; idealiter worden zoveel mogelijk dezelfde procedures en middelen gebruikt;  uiteindelijk uitwerken van gemeenschappelijke noodplannen? Reactief beheer van provincie-overschrijdende noodsituaties: - idee van een “piloot-gouverneur”? (inschakelen van één gouverneur in de coördinatie van een andere gouverneur) - idee van “één havengebied, één verantwoordelijke overheid”? 26

Veiligheidsfenomeen: Evenementen en incidenten • Ondubbelzinnige wettelijke definitie van ‘evenement’ en ‘incident’ • Onmiddellijk en gecoördineerd politioneel beheer op het terrein vereist; diverse actoren zijn betrokken • Steeds meer evenementen in het havengebied op rechteroever • Overlegstructuren: coördinatievergaderingen bijeengeroepen door bestuurlijke overheden • Tijdens coördinatievergaderingen worden de risico’s voor de verschillende disciplines geïdentificeerd, en worden scenario’s uitgewerkt 27

Uitdagingen voor Evenementen en incidenten Binnen de stad Antwerpen wordt gewerkt met AGEV (Adviesgroep voor Evenementenveiligheid), en leden van AGEV zijn nagenoeg dezelfde als deze van gem. veiligheidscel  beginselen van noodplanning worden ook toegepast hier; m.i.v. een integrale aanpak (preventie, deëscalatie, nazorg). Dit kan mss. navolging krijgen in Oost-Vlaanderen? Voldoende communicatie en overleg tussen verschillende bestuurlijke niveaus is absoluut noodzakelijk, zodat geen tegenstrijdige verordeningen of maatregelen worden uitgevaardigd Net als bij noodsituaties, varieert de rol van SPN naargelang de oever. Verschillende regelgevingen zijn dus van toepassing binnen hetzelfde havengebied 28

Uitdagingen voor Evenementen en incidenten Afspraken die worden gemaakt tussen bestuurlijke en gerechtelijke overheden wanneer een gerechtelijk optreden noodzakelijk is, dienen best op voorhand te worden gecommuniceerd naar alle betrokken partijen, incl. organisator, en ingeschreven te worden in het draaiboek evenementen Evenement of incident dat zich uitstrekt over het hele havengebied (bv. algemene staking, bezoek van VIP) kan probleem geven. Formalisering van de gebruikte werkwijze in dat geval is aangewezen. (doorgaans toekenning aan pilootDirCo, maar evengoed kan korpschef instaan voor coördinatie en leiding)  politionele eenheid voor het hele havengebied? 29

Havengerelateerde criminaliteit (I) Geen éénduidige definitie van ‘havengerelateerde criminaliteit’ , ook niet als zodanig opgenomen in de bestaande veiligheidsplannen Grondige fenomeenanalyse als basis voor integrale en geïntegreerde aanpak op basis van 5 elementen: 1. Daders: onderscheid tussen interne (werknemerscriminaliteit) en externe daders 2. Daad: onderscheid tussen de haven als middel (vb. Smokkel drugs, wapens,...) en de haven als doel (vb. Inbraken in havenbedrijven)

Havengerelateerde criminaliteit (II) 3. Slachtoffers: onderscheid tussen overheden, bedrijven en individuele burgers 4. Etiologie: rationele keuze theorie, relative deprivation, bedrijfscultuur 5. Reactie: politie & justitie, douane en andere inspectiediensten, bewakings- en beveiligingsondernemingen, interne bewakingsdiensten Aandachtspunten voor de fenomeenanalyse: gebaseerd op gegevens van zowel rechter- als linkeroever Niet alleen op basis van politiegegevens Regelmatig herhalen

Havengerelateerde criminaliteit (III) Bestaande overlegstructuren: Zonale veiligheidsraad (Antwerpen, Zwijndrecht, Beveren) Arrondissementeel rechercheoverleg (Antwerpen en Dendermonde) Provinciaal veiligheidsoverleg (Oost-Vlaanderen en Antwerpen) Maar: Omvatten telkens maar deel van havengebied Niet alle controlerende instanties overal vertegenwoordigd (douane, scheepvaartpolitie, ...)

Havengerelateerde criminaliteit (IV) specifieke overlegstructuur voor de haven ? - Met participatie van beide parketten (Antwerpen en Dendermonde), beide FGP’s, maar ook scheepvaartpolitie, lokale politie, douane en andere inspectiediensten. - Bestuurlijke overheden betrekken - Strategische visie: uitwerken specifiek veiligheidsplan voor de haven, met prioriteiten en taakverdelingen

Havengerelateerde criminaliteit (V) AANPAK Slaagkans verminderen (preventief luik) Pakkans vergroten (reactief/pro-actief luik) Strafkans vergroten (reactief)

Havengerelateerde criminaliteit (VI) 1. Preventie Moeilijk om de haven fysiek volledig af te sluiten: economische belangen, uitgestrekt en open gebied, vele toegangswegen Virtueel ontoegankelijker maken via situationele en technopreventie door de bedrijven Bestendigen maatregelen die private bedrijven nemen onder impuls ISPS code

Havengerelateerde criminaliteit (VII) 2. Pro-actief = op basis van beschikbare informatie op meer gerichte manier controleren en criminele feiten opsporen Haven Informatie Netwerk (tussen politionele actoren en de havenbedrijven) Haven Informatie Kruispunt (politionele actoren, havenbedrijf, douane)

Havengerelateerde criminaliteit (VIII) Controlerende instanties zoals scheepvaartpolitie, douane en andere inspectiediensten, havenkapiteindiensten zijn ogen op het terrein Samenwerking en uitwisseling nog verder stimuleren d.m.v. Gemengde teams Controlerende diensten samen in één gebouw ? (expert center harbor Rotterdam)

Havengerelateerde criminaliteit ( IX) Bevoegdheden - aandachtspunten Scheepvaartpolitie heeft zeer uitgebreid takenpakket Meer afstemming tussen lokale politie en scheepvaartpolitie nodig Samenwerking en taakverdeling tussen de twee FGP’s

Havengerelateerde criminaliteit ( X) Operationele taakverdeling uit nota 2007 nog niet grondig geevalueerd Aantal alternatieve scenario’s: A) één politie-eenheid in het havengebied B) havengebied toewijzen aan één van de bestaande FGP’s C) arrondissementsgrenzen hertekenen D) bovenarrondissementeel plan (cfr. Actieplan Afvalfraude)

Bedreigingen (I) Juridisch kader Wet van 30 november 1998 houdende de regeling van inlichtingen-en veiligheidsdienst Wet van 19 december 2003 betreffende terroristische misdrijven Wet van 10 juli 2006 betreffende de analyse van de dreiging Wet van 5 februari 2007 op de maritieme beveiliging Wet van 1 juli 2011 betreffende de beveiliging en de bescherming van kritieke infrastructuren

Bedreigingen (II) Afhandeling 1. Proactief: - informatiepositie als verzamelen en analyseren van informatie die een inlichting wordt

Bedreigingen (III) 2. Preventief: bewaking en beveiliging - Wet van 10 april 1990 op de private en bijzondere veiligheid - International Ship & Port Security code - EU-verordening 725/2004 Port Facility Security Plan - EU-richtlijn 2005/65 Port Security Plan - Richtlijn 2008/114 European Program for Critical Infrastructure Protection

Bedreigingen (IV) 3. Reactief: politie en justitie - Integrale veiligheid - Rationele keuzebenadering dader

Bedreigingen (V) Actoren - Gerechtelijke actoren - Federale Politie – Scheepvaartpolitie - Nationale Autoriteit voor Maritieme Beveiliging – Lokaal Comité voor Maritieme Beveiliging - Havenkapiteindienst - Douane en Accijnzen

Bedreigingen (V) - Veiligheid van de Staat - Algemene Dienst Inlichtingen en Veiligheid - Orgaan voor de Coördinatie en Analyse van de Dreiging - Algemene Directie Crisiscentrum Diverse overheden en overlegorganen: federaal, gemeenschappen & gewesten, provincies … Multi-agency approach + Nodale oriëntatie

Bedreigingen (VI) Scenario’s 1. Leiding en coördinatie bij de gerechtelijke overheid 2. Bestuurlijke komt voor het gerechtelijke 3. ‘Supercop’ 4. Task Force en Manager Integrale Veiligheid