Presentatie Railforum 14 september 2015 ir H.J.M. Bovenlander Versnelling Benelux 2017 HENK BOVENLANDER Rail Advies.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Productievermogen in Noord-Nederland
Advertisements

ETRS89 en LAT bij RWS Noordzee In oktober 2009 gaat de Meet- en Informatiedienst Noordzee voor haar eigen productie, verwerking en opslag van geografische.
Financiering van HIC Tessa de Bruin Michiel van Hees
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
1.
Reizen met het OV naar HET Instrument. OV als toegevoegde waarde De RAI is met het openbaar vervoer uitstekend bereikbaar en tracht daarom zoveel mogelijk.
ING HOUSE ROUTEBESCHRIJVING Amstelveenseweg KL Amsterdam
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
Het vergelijken van twee populatiegemiddelden: Student’s t-toets
Startdia, tekst rechtsonder in beeld geeft aan dat het systeem goed werkt. De volgende dia komt na een druk op de spatiebalk, pijltje naar beneden of pagedown.
IJzeren Rijn Presentatie Midden-Limburgse bestuurders
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Treinen in Nederland.
Arriva/Breng/ProRail
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Aantrekkelijk OV voor iedereen
Herken je volgende situaties?
Topografie Nederland (8 dia’s)
Mid Term Review van het EU Witboek 2001 Standpunt van de Spoorwegen Marie-Ghislaine Henuset, NMBS Holding Hoorzitting van de Commissie voor Openbare Werken,
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
Toepassing 30% regeling TU/e Bert Voets 12 juni 2007.
1 Vervoersprestaties HSL
Nieuwe treindienst* stelt Waasland teleur * vanaf 10 december 2006 BTTB vzw Regionaal Forum 1 december 2006.
De functie van lijn 5 en 51 Een toekomst als onderdeel van de NZ-lijn ?
Rover-symposium 'Krimp' 21 maart 2014 – Den Haag ‘Krimp’ probleem of kans? Manu Lageirse.
Oefening 17 p. 97 – les 5.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
De politiek en de Nederlandse spoorwegen Er was eens een regering Die had verstand van spoor.
Knip Hogeweg Informatiebijeenkomst 22 januari 2015
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Monitoring Harmsenbrug
Stichting van GOL naar Beter
Paragraaf 4.4.  We waren laat met industrie.  Huisnijverheid was belangrijker:  Thuis goederen maken.
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
Mierlo - Helmond (spits)
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Gameplan parkeergarage zelfsturende auto’s. Met wat? 2 Parkeergarages om de 2 gebieden Den Haag en Rotterdam te faciliteren Per parkeergarage zijn er.
Gemeente Nijmegen 1 Klankbordgroep openbaar vervoer Lent, Visveld en Laauwik.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | augustus 2015
De Bouwrecht Dag Academie voor de Rechtspraktijk 25 september 2014
SpaarBV presentatie november 2015 Algemeen telefoonnummer:
Snellijnen 68, 178, 179 Beperkte OVC Beperkte OVC snellijnen Dia 2 Inhoudsopgave Statuut vergadering Betrokken lijnen Omschrijving voorstel.
Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
STATION GOES. Het station door de jaren heen Het was 1867 toen de Ganzestad aangesloten werd op het spoorwegnet. In juli dat jaar werd de lijn Bergen.
Leerlingenvervoer Gemeente Leudal Marc Berendsen
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking! Schakeldag 2016 Jacqueline H.P. Vrolijk Projectleider herziening Ladder 21 juni 2016.
N279 Stuurgroep Resultaten verkeerskundig onderzoek verkeersafwikkeling en faseringsvarianten
SYMPOSIUM Vervoer in de buurt
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Vraag naar de versterking van de verbinding Meerhout - Mol
Leren van dingen die goed gaan
België.
Mobiliteit: een studie van SD Worx
Vraag naar de versterking van de verbinding Meerhout - Mol
Reisadvies Q350 vr 17 mrt 2017, 19.00u tot ma 20 mrt 2017, 06.00u 2017.
Reisadvies Q350 di 23 mei ‘17, wo 24 mei ’17, – 0.00.
Reisadvies Q350 vr 24 mrt 2017, 19.00u tot ma 27 mrt 2017, 06.00u 2017.
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Towards one third of renewable energy in transport in 2030
Trein als substituut voor vliegtuig
Fons Savelberg - ORS critical review 26 november 2018
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Michiel Kamermans Rob van den Berg Bestuursleden HPF
Werkgroep herindeling 2019
Transcript van de presentatie:

Presentatie Railforum 14 september 2015 ir H.J.M. Bovenlander Versnelling Benelux 2017 HENK BOVENLANDER Rail Advies

Probleemstelling HENK BOVENLANDER Rail Advies Infrastructuur voor HSL Zuid in Nederland en België gereed, echter in dienstregelingjaar 2017 reistijd Amsterdam – Brussel per Benelux 194 min ofwel 3h 14 min In 2005 was deze reistijd 171 min ofwel 2 h 51 min De Benelux zal 1 0f 2x door Thalys (rijtijd min) worden voorbijgereden

Illustratie voorstel voor 2017 HENK BOVENLANDER Rail Advies Uit brief NS aan Min I en M 23 sept 2013

Illustratie dienstregeling 2015 HENK BOVENLANDER Rail Advies BEN 9220THA 9322BEN 9220THA 9328BEN 9220 Amsterdam Centraal Schiphol Den Haag HS8 43 Rotterdam Centraal Dordrecht 9 22 Roosendaal A 9 45 Roosendaal V 9 47 Antwerpen-Centraal Antwerpen-Berchem Mechelen Brussel Nat. Luchthv Brussel-Noord Brussel-Centraal Brussel-Zuid/Midi A Brussel-Zuid/Midi V Paris Nord De tabel die niet in het spoorboekje staat Benelux wordt 2x door Thalys “voorbij” gereden

Uitgangspunten treindienst HSL Zuid in PKB HENK BOVENLANDER Rail Advies 2 snelle treinen/uur Amsterdam – Brussel, waarvan 1 door naar Parijs Thalys is nu een van de snelle treinen, maar de Benelux kan niet zo worden beschouwd Reistijd Amsterdam – Brussel 98 min 1 x/uur een trein Brussel – Breda – Arnhem 2 x/uur shuttle Amsterdam – Breda Het binnenlandse vervoer wordt voor een deel ook met de beide internationale treinen afgewikkeld Geen aparte shuttle’s Amsterdam - Rotterdam

Uitgangspunten infrastructuur HSL Zuid in PKB HENK BOVENLANDER Rail Advies Nieuwe lijn ten oosten van Zoetermeer het meest aantrekkelijk qua vervoerwaarde Nieuwe lijn langs Breda om daarmee koppelingen met het bestaande net te realiseren In België daardoor langer tracé dan een tracé via Essen. Het verschil in lengte heeft Nederland aan België vergoed (ca. 800 mio gulden) Investering door de staat € 7,2 mia

Bediening Den Haag in PKB HENK BOVENLANDER Rail Advies 2-4 maal per dag rechtstreekse verbinding met Den Haag door splitsen/combineren treindelen te Rotterdam CS Voor de overige treinen cross-platform overstap te Rotterdam CS (hiervoor extra wisseloverlopen te Rotterdam CS gerealiseerd)

Bediening Breda in PKB HENK BOVENLANDER Rail Advies Breda wordt bediend door een trein (1x/uur) Brussel – Breda – Arnhem (omgeklapte Benelux) Breda – Arnhem en Antwerpen – Brussel zijn bestaande treindiensten die hier in worden opgenomen Impliciet is altijd verondersteld dat deze trein ook Noorderkempen bediend, maar dat is niet vermeld in de PKB (In + uit 2014 ma-vr 1922) Shuttle’s naar Amsterdam

Bediening Zaventem ten tijde van de PKB HENK BOVENLANDER Rail Advies Een rechtstreekse verbinding vanuit Nederland met Zaventem was ten tijde van de PKB niet aan de orde

Oorzaken lange reistijd Verschillen met uitgangspunten in PKB: Bediening Den Haag Bediening Breda (met “kopmaken”) en Noorderkempen Bediening Zaventem Voorlopig inzet van materieel met max. snelheid 160 km/h HENK BOVENLANDER Rail Advies

Voorstel voor versnelling HENK BOVENLANDER Rail Advies Algemeen: blijf consistent met de uitgangspunten voor de treindienst in de PKB, tenzij blijkt dat de grondslag voor de uitgangspunten duidelijk zijn gewijzigd

Voorstel bediening Den Haag HENK BOVENLANDER Rail Advies Verdeling vervoer volgens PKB: Aandeel Den Haag in het nieuwe lijnen alternatief in het totale vervoer ten noorden van Rotterdam is volgens de PKB 14/(14+53) = 21% Rijdt in lijn hiermee 4 van de 16 Beneluxtreinen naar Den Haag CS en 12 naar Schiphol en Amsterdam Herkomst vervoerNieuwe lijnen alternatiefBundelingsvariant Amsterdam Rotterdam Den Haag Utrecht Noord/Oost Nederland 53% 16% 14% 9% 8% 48% 16% 20% 8%

Voorstel bediening Breda HENK BOVENLANDER Rail Advies Trek bestaande pendel Antwerpen – Noorderkempen door naar Breda. Voor een uurdienst zijn twee treinsets nodig. Spreek af om deze trein zo snel mogelijk (binnen een paar jaar) te koppelen aan een bestaande trein Antwerpen – Brussel. Doortrek verder Brabant in kan later volgen wanneer er voldoende geschikt materieel beschikbaar is

Zaventem - Nederland HENK BOVENLANDER Rail Advies Onderzoek de omvang van de vervoersrelatie per trein Nederland – Zaventem nu en in de toekomst (ter info 2014 Schiphol in/uit 68689, Zaventem 13868) De bediening van Zaventem door de Benelux geschiedt nu om pragmatische redenen (omweg door Benelux via Zaventem was mogelijk door een kortere keertijd te Brussel toe te passen) Wellicht zijn er door andere ontwikkelingen te België (mogelijke verbinding Antwerpen – Schuman – Brus. Luxembourg, GEN net Brussel) alternatieven voor de verbinding met Zaventem waardoor Benelux weer rechtstreeks naar Brussel kan

Effecten versnelling Benelux 1 HENK BOVENLANDER Rail Advies Reistijd Amsterdam – Brussel 130 – 135 minuten Reistijd Den Haag CS – Brussel 110 – 115 minuten Reistijd Breda – Antwerpen ca. 32 min Aantal treinsets: 8 voor Amsterdam – Brussel, 2 voor Breda – Antwerpen totaal 10 treinsets. Dat is gelijk aan het aantal treinsets dat nodig is voor de Benelux via Den Haag, Breda en Zaventem P.M. Mogelijk extra treinset in België nodig voor alternatief Zaventem P.M. Mogelijk extra reserve materieel door hoger aantal treinkilometers

Effecten versnelling Benelux 2 HENK BOVENLANDER Rail Advies Verandering aantal treinkilometers in het uurpatroon ten opzichte van het voorstel voor 2017: P.M. Als je de huidige pendel naar Noorderkempen (24 km) meeneemt is in België de verandering +9% en in totaal +3%. Benelux volgens voorstel Benelux versneld Breda- Antwerpen Totaal Benelux Versneld + Bd-Antw Verandering t.o.v. voorstel in % Km in Ned % Km in Belg % Totaal km %

Effecten versnelling Benelux 3 HENK BOVENLANDER Rail Advies Effect op vervoersprognoses: Uit rapport: “Verschilanalyse indirecte economische effecten HSL Zuid” In de jaren tot 2017 is er een verschil variërend van -16% - + 2%. Dit wordt verklaard doordat “de hogesnelheidstreinen minder vaak gaan en duurder zijn dan in het onderhandelakkoord voorzien. De in het NS-aanbod ingelegde, langzamere Beneluxtrein maakt dit reizigersverschil in die periode niet goed.” Verwacht mag worden dat als de Benelux versneld wordt dat deze verschillen minder worden of helemaal niet zullen optreden. Ook na 2017 mag verwacht worden dat een versnelde Benelux een positief effect heeft op de reizigersaantallen. Er zal wellicht enige overloop van de Thalys naar de Benelux plaatsvinden Binnenland: % verschil OHA - NS aanbod -27%-50%-45%-25%-17%-12%-9% -5% Internationaal: % verschil OHA - NS aanbod (Thalys, Eurostar, Benelux+) -16%-6%-12%-10%2%1% 0% -1% Totaal: % verschil OHA - NS aanbod -23%-38%-36%-21%-12%-8%-6%-7% -4%

Afweging 1 HENK BOVENLANDER Rail Advies Bediening Den Haag: Veelal minder reizigers vanaf Den Haag door meestal te moeten overstappen te Rotterdam versus extra reizigers vanaf Amsterdam – Schiphol door 25 minuten kortere reistijd

Afweging 2 HENK BOVENLANDER Rail Advies Bediening Breda: Minder reizigers door overstap in relatie Breda – Brussel versus extra reizigers Amsterdam t/m Rotterdam – Antwerpen en Brussel door 20 – 25 minuten kortere reistijd Extra treinkilometers Breda – Antwerpen (of Noorderkempen in vergelijking met 2015)

Afweging 3 HENK BOVENLANDER Rail Advies Bediening Zaventem: Minder reizigers Nederland – Zaventem door overstap te Antwerpen versus Extra reizigers Amsterdam t/m Rotterdam – Brussel door 15 minuten kortere reistijd P.M. extra materieel (en treinkm)

Dilemma HENK BOVENLANDER Rail Advies Kosten gebruiksvergoeding per km in België hoger dan in Nederland. Op de HSL lijn in België extra kosten indien een trein langzamer rijdt dan 300 km/u. Op de HSL in Nederland extra kosten in de vorm van “HSL vergoeding”.

Passage uit concessie HENK BOVENLANDER Rail Advies Meest relevante artikelen uit de concessie voor het hoofdrailnet 2015 – 2025: Artikel 62: Verbinding Amsterdam-Brussel 1. NS voert met ingang van dienstregelingjaar 2015 een treindienst uit tussen Amsterdam Centraal, Schiphol, Den Haag Holland Spoor, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen Centraal, Mechelen, Zaventem, Brussel Centraal en Brussel Zuid met een frequentie van zestien treinen per richting per dag. 2. NS bedient met ingang van het dienstregelingjaar 2017 niet Dordrecht en Roosendaal maar in plaats daarvan Breda en Noorderkempen. Tussen Rotterdam Centraal en Antwerpen Centraal maakt de treindienst dan gebruik van de hogesnelheidsinfrastructuur. 3. Op voorstel van NS kan de concessieverlener toestaan dat een beperkt aantal treinen ten noorden van Rotterdam uitwijkt naar een andere eindbestemming, waaronder Den Haag, voor zover dat vereist is vanwege de verdeling van spoorcapaciteit, de omloop van het rollend materieel of andere omstandigheden van logistieke aard. 4. De reistijd tussen Amsterdam Centraal en Brussel Zuid bedraagt met ingang van dienstregelingjaar 2017 naar schatting 194 minuten. NS spant zich in om deze rijtijd zoveel als redelijkerwijs mogelijk te verkorten. Tijdig voordat uitvoering wordt gegeven aan het tweede lid, geeft NS aan de concessieverlener de herziene reistijden op en brengt zij verslag uit van haar inspanningen om deze reistijden zoveel mogelijk terug te brengen.

Samenvatting HENK BOVENLANDER Rail Advies Door vervallen stops te Den Haag, Breda, Noorderkempen en Zaventem reistijd Benelux ca. 60 minuten korter. Dit scheelt 2 treinsets Deze treinsets inzetten in pendel Breda – Noorderkempen - Antwerpen. Rijdt 4x /dag naar Den Haag. Overleg met NMBS over alternatief voor bediening Zaventem. Ca. 13 % meer treinkm. Een hogere vervoersopbrengst t.o.v. de “trage” Benelux mag verwacht worden. Dilemma hogere verbruiksvergoeding in België

Verbinding Roosendaal HENK BOVENLANDER Rail Advies Streef er naar dat de IC Essen – Brussel wordt doorgetrokken naar Roosendaal (en laat stoptrein dan eindigen in Essen)

Reistijd Thalys HENK BOVENLANDER Rail Advies Na het gereedkomen van de bypass te Mechelen (2018?) is het gehele traject Berchem – Schaerbeek geschikt voor 160 km/h. Ga na of de reistijd voor de Thalys aangepast kan worden.

Alternatief HENK BOVENLANDER Rail Advies Schrap een van de shuttle’s Amsterdam – Rotterdam Beschouw de Benelux als 4 e shuttle Rijdt niet naar Den Haag Dus 5 treinen/uur op Amsterdam – Rotterdam Past bezetting Benelux + ¼ bezetting van de shuttle’s in deze trein? Besparing in uurpatroon 70 treinkm + 1 à 2 treinsets

Tot slot HENK BOVENLANDER Rail Advies Wanneer komt de café filtre van Rombouts weer terug in de Benelux?