Bijeenkomst 1 – 24 September 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Invullen e-profiel Ga naar
Advertisements

AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
GROEIDOCUMENT.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Portfolio Presentatie
Studieadviesregeling
Welkom in L23 ! SLB 2 L23 Bijeenkomst 1 Stefan Schuur.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Identiteit MedMec02 les 6 (8) Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pemprl.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Educatief partnerschap
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Keuzethema: differentiatie
Bijeenkomst September 2015
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Introductiedag kopopleiding en minor “Docent worden in het VO en MBO”
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Uren in Balans Toelichting Verlofaanvraagmodule Vakantie aanvragen via het medewerkersportaal in Uren in Balans Eenvoudig en snel! mei 2016.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Thema Roos van Leary in de klas
SLB2 BIJEENKOMST 1 Stefan Schuur. Agenda bijeenkomst 1  Kennismaken met SLB-er  Kennismaken met elkaar  Afspraken maken  Groepsfoto maken.
Anders kijken, anders doen
Studieloopbaanbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
bij de kick-off Modulariseren
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
Leerling- kenmerken Motivatie
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
gesprekstechnieken Les 2
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst 1 – 24 September 2015 VLOT 2015-2016 Onderwijskunde Bijeenkomst 1 – 24 September 2015

Inhoud Doelen voor vandaag Kennismaking Vrijstellingen Doelen en mogelijkheden komende jaar: Wat is onderwijskunde? Wat ‘moeten’ we doen en wat ‘kunnen’ we doen? Leerwerkplan & Bardokit Planning 2015-2016 en afspraken volgende bijeenkomst

Doelen voor vandaag Aan het einde van de bijeenkomst… …weet iedereen wat hij/zij moet doen om vrijstellingsaanvraag compleet te maken. …kun je in eigen woorden uitleggen wat onderwijskunde is wat de toegevoegde waarde is voor het docentschap. …kun je vertellen welke stappen je moet zetten om je leerwerkplan te maken en kun je het doel van het leerwerkplan vertellen.

Kennismaking Wat was jouw meest inspirerende docent en waarom inspireerde hij/zij jou? Contactgegevens docent Onderwijskundige Myrte Legemaate Email Myrte.Legemaate@han.nl Telefoon 06 55 21 88 68 Kamer 2.43 (naast Engels) Werkdagen ma t/m vrij

Vrijstellingen Check op wat er in Alluris nog open staat o.b.v. tabel. Mail print screen naar Myrte.Legemaate@han.nl Myrte vult aanvraag in, documentatie vorige aanvraag hoeft niet opnieuw aangeleverd te worden.

Wat is onderwijskunde?

Wat is onderwijskunde? Definitie onderwijskunde? Generieke kennisbasis (klik hier) Onderwijskunde wordt beschouwd als een wetenschap die leren, opleiden en ontwikkelen in onderwijs en bedrijfsleven wil beschrijven, begrijpen en verklaren. Deze wetenschap levert daarmee een bijdrage aan de verbetering van het onderwijssysteem en opleidings- en leertrajecten. De onderwijskunde wil een wetenschap zijn die leerprocessen helpt ondersteunen, organiseren en ontwikkelen (Wikipedia, 2015).

Wat is onderwijskunde? Wat weten we eigenlijk over leren? Wist je bijv. dat…. Relativiteit van modellen en concepten Nut van modellen en concepten

Wat is HBO-niveau? Startbekwaam voor docentschap anno 2015 reflective practitioner Dit houdt in dat je continu de koppeling kunt maken tussen…. Kennis uit theorie Jij als persoon Jouw lespraktijk

Wat ‘moeten’ we doen? Iedereen: Integrale toets niveau 3: startbekwaamheidsassessment Leertaak pedagogische driehoek (onderdeel van deze owe) Studenten met PABO-diploma: Leertaak adolescent in ontwikkeling in de klas (ILSEnD633/1) Kennistoets ontwikkelingspsychologie en puberbrein (ILSEnD633/1)

Wat ‘kunnen’ we doen? Inhoud Proces Wat wil je leren op onderwijskundig gebied? Waar ben je nieuwsgierig naar? Hoe wil je dat leren? (theoretische onderbouwing, voorbeelden, samen uitproberen?) Minilessen? Expertmethode Combi van theorie en samen uitproberen Bumpy moments Leerwerkplan opstellen Voorbereiden Integrale toets APA-richtlijnen Reflectietools Inhoud Proces

A B C Leerwerkplan Doel van het leerwerkplan Video met toelichting maken leerwerkplan (klik hier) Benodigde documenten: Format leerwerkplan + beoordelingsformulier leerwerkplan Ruggengraat van de lerarenopleiding (klik hier)

Leerdoelen formuleren geen doel (maar actie of intentie) te vaag (= te weinig specifiek) te breed (= meerdere doelen in een) te (weinig) ambitieus (= te laag/hoog niveau) te veel beschrijving

Bardokit Dit voer ik uit Dit kan ik onderbouwen Dit doe ik al …………… …………… Dit probeer ik …………… …………… Dit wil ik ooit nog doen …………… ……………

Hoe nu verder? Planning Volgende bijeenkomst stellen we conceptplanning van de inhoud van dit jaar samen vast. Overwegingen voor jullie: Wat wil je leren op onderwijskundig gebied? Waar ben je nieuwsgierig naar? Hoe wil je dat leren? (theoretische onderbouwing, voorbeelden, samen uitproberen?)

Hoe verder? Afspraken Iedereen: z.s.m. checken Alluris a.d.h.v. overzicht onderwijseenheden. Uitkomsten mailen naar Myrte. Iedereen: Leerwerkplan maken en mailen naar Myrte op woensdag 7 oktober. Incl. wensen m.b.t. invulling bijeenkomsten. Myrte: vult vrijstellingenformulier in, verzamelt handtekeningen van betrokkenen en levert formulier in na overleg met student bij examencommissie. Myrte: plaats powerpoint 25/9 op scholar incl. link naar wiki.