Bijeenkomst 1 – 24 September 2015 VLOT 2015-2016 Onderwijskunde Bijeenkomst 1 – 24 September 2015
Inhoud Doelen voor vandaag Kennismaking Vrijstellingen Doelen en mogelijkheden komende jaar: Wat is onderwijskunde? Wat ‘moeten’ we doen en wat ‘kunnen’ we doen? Leerwerkplan & Bardokit Planning 2015-2016 en afspraken volgende bijeenkomst
Doelen voor vandaag Aan het einde van de bijeenkomst… …weet iedereen wat hij/zij moet doen om vrijstellingsaanvraag compleet te maken. …kun je in eigen woorden uitleggen wat onderwijskunde is wat de toegevoegde waarde is voor het docentschap. …kun je vertellen welke stappen je moet zetten om je leerwerkplan te maken en kun je het doel van het leerwerkplan vertellen.
Kennismaking Wat was jouw meest inspirerende docent en waarom inspireerde hij/zij jou? Contactgegevens docent Onderwijskundige Myrte Legemaate Email Myrte.Legemaate@han.nl Telefoon 06 55 21 88 68 Kamer 2.43 (naast Engels) Werkdagen ma t/m vrij
Vrijstellingen Check op wat er in Alluris nog open staat o.b.v. tabel. Mail print screen naar Myrte.Legemaate@han.nl Myrte vult aanvraag in, documentatie vorige aanvraag hoeft niet opnieuw aangeleverd te worden.
Wat is onderwijskunde?
Wat is onderwijskunde? Definitie onderwijskunde? Generieke kennisbasis (klik hier) Onderwijskunde wordt beschouwd als een wetenschap die leren, opleiden en ontwikkelen in onderwijs en bedrijfsleven wil beschrijven, begrijpen en verklaren. Deze wetenschap levert daarmee een bijdrage aan de verbetering van het onderwijssysteem en opleidings- en leertrajecten. De onderwijskunde wil een wetenschap zijn die leerprocessen helpt ondersteunen, organiseren en ontwikkelen (Wikipedia, 2015).
Wat is onderwijskunde? Wat weten we eigenlijk over leren? Wist je bijv. dat…. Relativiteit van modellen en concepten Nut van modellen en concepten
Wat is HBO-niveau? Startbekwaam voor docentschap anno 2015 reflective practitioner Dit houdt in dat je continu de koppeling kunt maken tussen…. Kennis uit theorie Jij als persoon Jouw lespraktijk
Wat ‘moeten’ we doen? Iedereen: Integrale toets niveau 3: startbekwaamheidsassessment Leertaak pedagogische driehoek (onderdeel van deze owe) Studenten met PABO-diploma: Leertaak adolescent in ontwikkeling in de klas (ILSEnD633/1) Kennistoets ontwikkelingspsychologie en puberbrein (ILSEnD633/1)
Wat ‘kunnen’ we doen? Inhoud Proces Wat wil je leren op onderwijskundig gebied? Waar ben je nieuwsgierig naar? Hoe wil je dat leren? (theoretische onderbouwing, voorbeelden, samen uitproberen?) Minilessen? Expertmethode Combi van theorie en samen uitproberen Bumpy moments Leerwerkplan opstellen Voorbereiden Integrale toets APA-richtlijnen Reflectietools Inhoud Proces
A B C Leerwerkplan Doel van het leerwerkplan Video met toelichting maken leerwerkplan (klik hier) Benodigde documenten: Format leerwerkplan + beoordelingsformulier leerwerkplan Ruggengraat van de lerarenopleiding (klik hier)
Leerdoelen formuleren geen doel (maar actie of intentie) te vaag (= te weinig specifiek) te breed (= meerdere doelen in een) te (weinig) ambitieus (= te laag/hoog niveau) te veel beschrijving
Bardokit Dit voer ik uit Dit kan ik onderbouwen Dit doe ik al …………… …………… Dit probeer ik …………… …………… Dit wil ik ooit nog doen …………… ……………
Hoe nu verder? Planning Volgende bijeenkomst stellen we conceptplanning van de inhoud van dit jaar samen vast. Overwegingen voor jullie: Wat wil je leren op onderwijskundig gebied? Waar ben je nieuwsgierig naar? Hoe wil je dat leren? (theoretische onderbouwing, voorbeelden, samen uitproberen?)
Hoe verder? Afspraken Iedereen: z.s.m. checken Alluris a.d.h.v. overzicht onderwijseenheden. Uitkomsten mailen naar Myrte. Iedereen: Leerwerkplan maken en mailen naar Myrte op woensdag 7 oktober. Incl. wensen m.b.t. invulling bijeenkomsten. Myrte: vult vrijstellingenformulier in, verzamelt handtekeningen van betrokkenen en levert formulier in na overleg met student bij examencommissie. Myrte: plaats powerpoint 25/9 op scholar incl. link naar wiki.