Geloofsbeelden Groepsgesprek “geloven is als…”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Open-up / over de streep
Advertisements

Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Verborgen vormen van pesten
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Sollicitatiegesprek.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Pastoraal op school.
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Welkom op onze thema-avond
Geloven, waarom zou je? Mijn leven zit zo al best vol!
Congres Appreciative Inquiry
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Tweede wereldoorlog.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ken je kracht…Deel je kracht…
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Mijn ervaringen in (land). Intro  Naam/land/soort vrijwilligerswerk/voorbereiding etc. (Plaats op deze pagina bijvoorbeeld een mooie foto) 1.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Nathan de Wijze en de Drie Ringen Een parabel over interreligieuze dialoog.
Wandelen op het water Van letterlijk naar post- kritisch geloof.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Seculariseer uw school! 20 tips Hoe de katholieke identiteit van uw school zéker verloren laten gaan? “Ironie is de hoogste vorm van ernst.” (S. Kierkegaard)
Grootmoeders ring Een oefening in cognitieve geloofsstijlen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Solliciteren: wat wil ik?
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.

Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Eigenaardig hoe dit uitkomt. Zelfs als je niet religieus bent, zou je dit moeten lezen …
Welkom ik maak me sterk.
Jezusbeelden Groepsgesprek “Jezus Christus betekent voor mij …”
Bijeenkomst September 2015
De rechtvaardige God kiest en verwerpt – wees stil en geef hem eer! (DL I, art.15) DE RECHTVAARDIGE GOD KIEST EN VERWERPT – WEES STIL EN GEEF HEM EER!
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Schoollogo’s Uiting van Recontextualisering?!. Schoollogo’s Werkvorm: logo’s aan het woord  TOPICS: welke rol kunnen logo’s spelen in een katholieke.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Rapucationmethode Kennismaking, Vriendelijke houding, Talentontwikkeling.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
5 rollen van de docent : verdieping
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
BOM-model PV 25/03/2014.
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Geloofsbeelden Groepsgesprek “geloven is als…” Additional text exploring the video clip.

Geloofsbeelden Groepsgesprek “geloven is als…” TOPICS: Wat geloof ik/jij? Hoe geloof ik/jij? Waarom geloof ik/jij? DOELGROEP: leerlingen secundair onderwijs (1ste, 2de, 3de graad), studenten hoger onderwijs, leerkrachten in opleiding, leerkrachten, identiteitsgroepen, directie, beleidsverantwoordelijken. DOELSTELLINGEN: Bevorderen van reflectie en dialoog over wat religieus geloof voor mij/jou/ons betekent. Verkennen van de eigen houding t.a.v. geloof en die van anderen. Bewust worden van een legitieme diversiteit aan geloofservaringen en geloofsvisies. Tolerantie en waardering voor andere visies bevorderen. Een taal vinden en durven nadenken en spreken over levensbeschouwing, zingeving en religieus geloof. MATERIAAL: bijhorende powerpoint, beamer, scherm en/ of hardcore afdruk van alle foto’s (geplastificeerd) BASISVOORWAARDEN: sfeer van openheid en vertrouwen. DUUR: 30 à 50 minuten; afhankelijk van samenstelling groep en van werkvormen TROEF: ideaal als verkennende werkvorm bij het thema identiteit. Additional text exploring the video clip.

Geloofsbeelden Stappenplan Voorbereiding: print alle 100 foto's uit in kleur op A4-formaat (eventueel lamineren). Stap 1: Spreid alle afgeprinte foto's uit over een of meerdere tafels. Stap 2: De deelnemers wandelen individueel rond en kiezen elk één foto uit. Stap 3: De deelnemers gaan in een grote kring zitten, ieder met zijn/haar uitgekozen foto in de hand. Stap 4: Eén voor één vertelt iedereen over de foto die hij/zij heeft gekozen. Luister naar elkaar! Laat de ander vrij spreken. Oordeel niet. Volgende vragen kunnen inspiratie bieden voor het vertellen: Waarom heb jij deze foto gekozen? Wat spreekt je aan in deze foto? Wat vertelt hij over jou? Drukt deze foto voor jou iets van geloof uit (geloof in jezelf / in de ander / in God)? Wat wil je de anderen vertellen over jouw geloof? Met wie kan jij in gesprek gaan over geloof? Met wie niet? Waarom? Stap 5: Laat nu het geloofsgesprek op gang komen! Reageer op het verhaal van een ander als het kan met terugwijzing naar de eigen gekozen foto. Stel een vraag, treed iemand bij, voeg iets toe uit eigen ervaring, spreek een troostend woord, daag iemand uit, geef voorzichtig goede raad … Additional text exploring the video clip.

Geloofsbeelden Tips voor variaties en andere mogelijke werkvormen Je kan de foto's digitaal ter beschikking stellen zodat de deelnemers op voorhand een foto kunnen uitkiezen en hun bijdrage rustig kunnen voorbereiden Werk niet met de selectie maar laat de deelnemers op voorhand zelf een foto zoeken die hen raakt of die hun geloof uitdrukt. Laat de deelnemers niet één maar TWEE foto's uitkiezen: een foto die aantrekt en een andere foto die afstoot. In plaats van een kringgesprek, kan je ook laten werken met kleinere groepen, te beginnen met een duo. Iedereen zoekt en kiest iemand met een andere foto dan de zijne/hare. De twee deelnemers vertellen aan elkaar waarom voor deze of gene foto gekozen werd. Op het voorgaande kan worden doorgebouwd: het duo gaat op zoek naar een ander duo en verklaart de keuze van de foto’s. Een boeiende oefening bestaat er dan in dat men niet het eigen geloofsverhaal, maar dat van de het ander lid van het duo vertelt. Je kan de vorige variatie laten uitbreiden: twee duo’s vormen een kwartet dat een ander kwartet opzoekt en zo kan men de geloofsbeelden uitwisselen. Additional text exploring the video clip.

Geloofsbeelden Tips voor variaties en andere mogelijke werkvormen Maak in kleinere of grotere groep een collage van verschillende foto's, die samen een groter verhaal vertellen. Organiseer een heus groepsgesprek: kan je als groep een gezamenlijk beeld vormen van ‘geloof’? Een gezamenlijk gedragen project? Is het een puzzel van verschillende beelden, of een nieuw beeld? Organiseer een “stemming”: met welk beeld (of met welke beelden) wordt best uitgedrukt waarin wij als groep geloven / wat wij als groep belangrijk vinden? Kan dit beeld ook een rol spelen in jouw klas of school? Welk geloofsbeeld kan jouw school vandaag aanspreken en inspireren? Additional text exploring the video clip.

Geloofsbeelden Evaluatie Was het makkelijk of moeilijk om een foto uit te kiezen? Waarom? Hoe verliepen de gespreksrondes? Kregen mensen vrij de kans om zich uit te drukken? Was er voldoende veiligheid, respect, waardering voor de ander? Werd er geluisterd? Indien niet, hoe het volgende keer beter doen? Hoe verliep de tijdsindeling van de verschillende stappen? Was er te veel of te weinig tijd voor de verschillende onderdelen? Bleek de locatie geschikt voor een dergelijk groepsgesprek? Hoe te verbeteren? Was het aantal deelnemers bevorderend voor het groepsgesprek? Zouden er volgende keer beter méér of juist minder mensen deelnemen? Wat heb je geleerd / gehoord van elkaar dat je voordien nog niet wist? Wat heeft jou verbaasd? Bestaat de behoefte om het gesprek verder te zetten? Hoe zou dat kunnen georganiseerd worden? Zijn er bepaalde onderwerpen die beter niet aan bod zouden komen? Waarom? Welke conclusies trekken we in verband met dé vraag: hoe brengen we GELOOF ter sprake kan komen op school? Narrative scenario, illustration and references.