Basisboek Marketing Hoofdstuk 7 Concurrentie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kopen is kiezen.
Advertisements

Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
ACTIE Verloting & Waardebonnen. Uitleg over het boekje - Kosten 10 euro, Oplage 6500 stuks - Bevat een Lot, Waardebonnen en een Logo Spel Uitleg over.
Gerjan, Marijke, Boris, Sam en Mathein
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Monopolistische concurrentie
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
BUSSINSSPLAN Anabel D’hulster Sophie Tavernier Eline Vandenberge
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
Marketing 2.4 Marktonderzoek.
6. Marktsegmentatie & Doelgroepkeuze
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Havo
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
Marktonderzoek (2) MK02 MK02 HEO-CE1.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Economie.
Marketing Hoofdstuk 9 product.
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
Hoofdstuk 2.
Midden in de wereld:.
Economie. Programma Aantal lessen: ongeveer 16 Twee keer per week Kopen en werken Hoofdstuk 4, 5 en 7 (helemaal of delen daaruit) Toetsen en werkstuk.
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
Economie.
Projectwijzer 5 H3 Account- en marktanalyse Middenkader Engineering.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
5.1 Hoeveel kost dat? Afzet is het aantal producten dat een bedrijf verkoopt. Vermenigvuldig je de afzet met de verkoopprijs (excl. btw) dan weet je wat.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Accountmanagement H4 Kengetallen Junior accountmanager.
NIEUW van TeleComFactory 1.0 Online Bewaken Overal via internet uw bewakingsbeelden bekijken: op uw computer, smartphone of tablet-pc.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | oktober 2014.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 5 De bedrijfskolom.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
Distributie kengetallen
College 3 terugblik H 1 t/m 4 bespreken opgaven H 6: Productbeleid werkvorm: living Graph.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Indeling van hoofdstuk 4
Jumbo elke dag beter Dennis Altenburg & Danny Vallinga.
Distributie- kengetallen: Informatie voor ‘n fabrikant omtrent product en verkooppunten; 1)Numerieke distributie ND 2)Gewogen distributie GD 3)Selectie-indicator.
Hoofdstuk 6 Productie.
Marketingstrategie.
Welkom havo 3..
Welkom VWO 5..
Midden in de wereld:.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Onderwerp en hoofdgedachte bepalen
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Wanneer er maar één aanbieder is
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Direct 1. Marketing /08/2018 Direct 1. Marketing 2.0.
Begroten & Budgetteren
Marketing Week 7 les 2 Extra: Omzetberekening ‘Kledingwinkel’
Economie en ondernemen
GfK Supermarktkengetallen
AFDELING 2 marketingbeleid.
Context- en concurrentieonderzoek
GfK Supermarktkengetallen
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Marktgedrag.
Transcript van de presentatie:

Basisboek Marketing Hoofdstuk 7 Concurrentie

Niveaus van concurrentie Behoeftenconcurrentie: strijd om de portemonnee van de consument. (alle bedrijven concurreren met elkaar) Generieke concurrentie: binnen een hele behoeftencategorie; zoals vervoer of kleding Productvormconcurrentie: tussen verschillende productvormen (b.v. Apple wist veel mensen van pc naar tablet te krijgen). Merkconcurrentie: tussen b.v. een iPad of een Nexus

Behoeftenconcurrentie Budget van de consument is beperkt: het keuzeprobleem. Vakantie of wat vaker uit eten?

Generieke concurrentie Klant heeft al gekozen voor een categorie, zoals vervoer, kleding, voeding of computing. of Of of Voor een bedrijfstak is het de kunst om klanten naar hun variant te krijgen. Dreiging van substitutiegoederen.

Productvormconcurrentie Tv's: Plasma, lcd of led? Computer: pc, laptop of tablet? Smartphone met of zonder goede camera? Frisdrank: Spa rood of Cola ofx Dit niveau van concurrentie speelt vooral bij introductie van een nieuwe productvariant.

Merkconcurrentie = bedrijfsconcurrentie Dit is het meest bekende niveau van concurrentie. Een Levi’s, een Diesel of een G-Star? AH, Jumbo, Lidl of PLUS?

Opdrachten Maak opdracht 1 t/m 3 op bladzijde 101

Marktaandeel Eerst markt afbakenen: om welke productgroep gaat het precies? om welk marktgebied? wat is het tijdvak? gaat het om aandeel in de omzet, of in de afzet?

Marktaandeel supermarkten 2013

Marktaandeel omzet van een aanbieder  100 = ... % omzet van alle aanbieders (kan ook op basis van afzet)

rekenvoorbeeld In 2012 werden in Nederland gemiddeld 1.039.000 fietsen verkocht tegen een gemiddelde prijs van € 725,- Van merk A gingen 155.850 fietsen van de hand tegen geen een gemiddelde prijs van € 675 Van merk B gingen 124.680 fietsen verkocht tegen een gemiddelde prijs van € 900,- Bereken het marktaandeel op basis van afzet en op basis van omzet

rekenvoorbeeld Merk A 155.850 / 1.039.000 x 100 % = 15% Merk B Omzet Merk a: 155.850 x € 675 = € 105.198.750 Merk B: 124.680 x € 675 = € 112.212.000 Marktaandeel Merk A: 105.198.750 / 753.275.000 x 100% = 14% Merk B: 112.212.000 / 753.275.000 x 100% = 14,9%

% markt dat al bediend wordt Penetratiegraad (verbruiksgoed) huidig aantal gebruikers  100 = ..% potentieel aantal gebruikers Aantal wintersporters in Nederland 930.000 _ x100% = 5,5% 16.800.000

Bezitsgraad (gebruiksgoed) huidig aantal bezitters  100 = ..% potentieel aantal bezitters

Potentieel Marktpotentieel actuele vraag + potentiële vraag Omzetpotentieel actuele vraag bij ons bedrijf + potentiële vraag voor ons bedrijf

Opdrachten Maak opdracht 4 t/m 8 vanaf bladzijde 105

Concurrentiegedrag Rollen Mogelijke strategie marktleider Verdediging Sponsor olympische spelen marktvolger Ontwijking Vooral op Limburg gericht marktuitdager aanval, substitutie, marktuitbreiding Probeert veel horeca over te nemen marktnisser Speciaalbierniche

Opdrachten Maak opdracht 9 t/m 12 vanaf bladzijde 109

Extra voorbeeld concurrentie Voorbeeld marketingstrategiën