Leerdoelen Ik heb de elementen van het Daltononderwijs vormgegeven binnen mijn eigen klas Ik heb een balans gevonden tussen het ‘werken als Daltonleraar’ en ‘het werken als juf Cynthia’. Met andere woorden: ik heb een werkstijl binnen Dalton gevonden die bij mij past.
Samenwerken Waar wil ik nog aan blijven werken: Randvoorwaarden Maatjessysteem (hoe geef ik dit vorm) Leerlingen zijn actiever met het werk bezig Leerlingen weten gebruik te maken van elkaars kwaliteiten Waar wil ik nog aan blijven werken: Leerlingen leren meer gebruik te maken van het maatjessysteem en tafelgroepjes. Leerlingen blijven wijzen op de manier van samenwerken
Zelfstandigheid & Eigen verantwoording De reden van het werken aan weektaken naar werken aan dagtaken Hoe ziet een dagtaak eruit? Wat zijn de voordelen van deze werkvorm? Hoe zie ik ‘eigen verantwoording’ vormgegeven binnen mijn klas Waar wil ik nog aan blijven werken: De grens zoeken tussen eigen verantwoording van de leerling en het eindoordeel van de leerkracht Afstemming dagtaak binnen de doorgaande lijn
Ingeroosterd op planning Keuzewerk Ingeroosterd op planning Registratieformulier Zoveel mogelijk MI ingericht Waar wil ik nog aan werken: De kast MI inrichten
Opbrengsten voor mij als leerkracht Gedifferentieerder werken Meer aandacht voor individuele leerling Leerlingen zijn minder afhankelijk van mij als leerkracht
Opbrengsten voor de leerlingen Kunnen werken op eigen niveau en in eigen tempo Leren denken buiten het kader Leren samenwerken Omgaan met uitgestelde aandacht
Leerdoelen behaald? Ik heb de elementen van het Daltononderwijs vormgegeven binnen mijn eigen klas 3 pijlers (samenwerking, zelfstandigheid, eigen verantwoording) is grotendeels ingevoerd Ik heb een balans gevonden tussen het ‘werken als Daltonleraar’ en ‘het werken als juf Cynthia’. Met andere woorden: ik heb een werkstijl binnen Dalton gevonden die bij mij past. Afschaffing van weektaak en werken met dagtaak geeft mij veel lucht Afwisseling van klassikale lessen en zelfstandig werken is prettig werken (van individuele instructie naar klassikale lessen zoals bij WO) Durven loslaten van de ‘klassikale’ juf en de leerlingen de samenwerking, zelfstandigheid en eigen verantwoording durven toevertrouwen.
Waar wil ik nog aan werken Leerlingen leren meer gebruik te maken van het maatjessysteem en tafelgroepjes. Leerlingen blijven wijzen op de manier van samenwerken De grens zoeken tussen eigen verantwoording van de leerling en het eindoordeel van de leerkracht Afstemming dagtaak binnen de doorgaande lijn De kast MI inrichten Uitbreiden van keuzewerk en extra taken Verschillende SCL werkvormen toepassen Registratieformulier voor dagtaak
Bedankt voor het luisteren naar mijn presentatie. Zijn er nog vragen?