Leerdoelen Ik heb de elementen van het Daltononderwijs vormgegeven binnen mijn eigen klas Ik heb een balans gevonden tussen het ‘werken als Daltonleraar’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie avond groep 3 Mariëlle van Velzen maandag 9 september 2013
Advertisements

Dalton op De Wereldweide. Dalton is geen methode, geen systeem Dalton op De Wereldweide.
Welkom op de Julianaschool
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Dalton op de van heemstraschool.
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Wat gaan we doen ? Leerlingenzorg? Iets nieuws? Of……weer hetzelfde….?
BattleBots The school battle.
CDBS De Hoeksteen Hoogezand
WELKOM OP HET.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
Mijn stage bij kiffen Naam: eddy Klas: 5b Jaar: 2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
mijn stage bij SWEET & CANDY Naam: Ergun Salmangil Klas: 6A Jaar:
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Collectief portfolio groep 3
Kun jij de plusklas aan?.
Presentation Of Learning
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
VASTEN bezinning maandag 21 maart 2011.
Vondeling Hoe ziet een poezenleven er zoal uit?. Dit hier lijkt mij wel een leuk plekje om te wonen!
Informatieavond 30 september 2013
Mijn stage bij * Naam: * Klas: * Jaar: * Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je stage.
Mijn stage bij Naam: Klas: Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je stage loopt.
Mijn stage bij het flierefluit Naam: chantal kobus Klas: 4a Jaar: 2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu.
Albert heijn Naam: *jurgen Klas: *5b Jaar: *2005/2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Naam:Ilijse Berends Klas: 5A Jaar: 2006
Naam: *Nathalie van W Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je.
Mijn stage bij *sikkens Naam: * Yasin Klas: * 4a Jaar: * 2010/2011 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Naam: kelly Klas: 4a Jaar: 2008
Tevreden studenten. Hoge waardering
Voorlichtingsavond groep 3

Informatieavond groep 5
Planborden en dag- /weektaken
Een kijkje in de keuken…..
Informatie avond groep 3 Mariëlle van Velzen dinsdag 9 september 2014
WELKOM OP HET. DALTON IN THEORIE kiezen in verantwoordelijkheid zelfstandigheid samenwerking.
Informatieavond groep 4
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Onze doelen en visie in beeld
Mijn stage plek is solis, afdeling Gr.Voorster. Naam: Pinar I Klas: 5a Jaar: 17 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar.
Informatieavond groep 6. Groep 6 Juf Renée Fijlstra ( ma-di-wo ) en juf Tineke Klappe ( do-vrij )
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Vaco’s
Differentiëren in de Franse les
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Dalton op de Dorendal.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Info avond cluster 3/4/5/. Agenda Welkom Verdeling binnen het cluster 3/4/5 Zelfstandig werken Planbord Onze (school) Visie Organisatorische aandachtspunten.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Informatieavond groep 2/3
Ouderkring groep 7 Welkom in groep 7 juf Heleen woe-do-vrij di-woe-do
Wat is coöperatief leren?
Presentatie.
Twee fasen-vwo Open Huis januari 2017.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Naar een typologie van scholen
Didactiek Lesformulier.
Transcript van de presentatie:

Leerdoelen Ik heb de elementen van het Daltononderwijs vormgegeven binnen mijn eigen klas Ik heb een balans gevonden tussen het ‘werken als Daltonleraar’ en ‘het werken als juf Cynthia’. Met andere woorden: ik heb een werkstijl binnen Dalton gevonden die bij mij past.

Samenwerken Waar wil ik nog aan blijven werken: Randvoorwaarden Maatjessysteem (hoe geef ik dit vorm) Leerlingen zijn actiever met het werk bezig Leerlingen weten gebruik te maken van elkaars kwaliteiten Waar wil ik nog aan blijven werken: Leerlingen leren meer gebruik te maken van het maatjessysteem en tafelgroepjes. Leerlingen blijven wijzen op de manier van samenwerken

Zelfstandigheid & Eigen verantwoording De reden van het werken aan weektaken naar werken aan dagtaken Hoe ziet een dagtaak eruit? Wat zijn de voordelen van deze werkvorm? Hoe zie ik ‘eigen verantwoording’ vormgegeven binnen mijn klas Waar wil ik nog aan blijven werken: De grens zoeken tussen eigen verantwoording van de leerling en het eindoordeel van de leerkracht Afstemming dagtaak binnen de doorgaande lijn

Ingeroosterd op planning Keuzewerk Ingeroosterd op planning Registratieformulier Zoveel mogelijk MI ingericht Waar wil ik nog aan werken: De kast MI inrichten

Opbrengsten voor mij als leerkracht Gedifferentieerder werken Meer aandacht voor individuele leerling Leerlingen zijn minder afhankelijk van mij als leerkracht

Opbrengsten voor de leerlingen Kunnen werken op eigen niveau en in eigen tempo Leren denken buiten het kader Leren samenwerken Omgaan met uitgestelde aandacht

Leerdoelen behaald? Ik heb de elementen van het Daltononderwijs vormgegeven binnen mijn eigen klas 3 pijlers (samenwerking, zelfstandigheid, eigen verantwoording) is grotendeels ingevoerd Ik heb een balans gevonden tussen het ‘werken als Daltonleraar’ en ‘het werken als juf Cynthia’. Met andere woorden: ik heb een werkstijl binnen Dalton gevonden die bij mij past. Afschaffing van weektaak en werken met dagtaak geeft mij veel lucht Afwisseling van klassikale lessen en zelfstandig werken is prettig werken (van individuele instructie naar klassikale lessen zoals bij WO) Durven loslaten van de ‘klassikale’ juf en de leerlingen de samenwerking, zelfstandigheid en eigen verantwoording durven toevertrouwen.

Waar wil ik nog aan werken Leerlingen leren meer gebruik te maken van het maatjessysteem en tafelgroepjes. Leerlingen blijven wijzen op de manier van samenwerken De grens zoeken tussen eigen verantwoording van de leerling en het eindoordeel van de leerkracht Afstemming dagtaak binnen de doorgaande lijn De kast MI inrichten Uitbreiden van keuzewerk en extra taken Verschillende SCL werkvormen toepassen Registratieformulier voor dagtaak

Bedankt voor het luisteren naar mijn presentatie. Zijn er nog vragen?