Workshop sponsoring Delft voor Elkaar Frank Wetters 23 september 2015
Theorie: Frank Wetters Praktijk: Paul Friskes Uw vragen 1. Programma Theorie: Frank Wetters Praktijk: Paul Friskes Uw vragen bijschrift foto 1 bijschrift foto 2 bijschrift foto 3
2. Doel Wat is sponsoring? Waar moet ik rekening mee houden? Wat zijn de tendensen? De praktijk (Paul Friskes)
3. Begrippen (1) Sponsoring: bijdragen in middelen, diensten of in natura van bedrijven of instellingen; contractueel; tegenprestaties; wederzijds voordeel
4. Begrippen (2) Fondsen(werving): Donaties van particulieren, bedrijven, vermogensfondsen of instellingen; zonder specifieke tegenprestatie
5. Begrippen (3) Maatschappelijke sponsoring: Donaties van bedrijven, instellingen of organisaties òf samenwerking met bedrijven; zonder contract en met een beperkte tegenprestatie
6. Begrippen (4) Giften/schenkingen/donaties: middelen, diensten of ‘in natura’ ter beschikking stellen; zonder tegenprestatie
7. Trends in sponsoring Samenwerking en partnerships Netwerk / contacten / gunfactor Afspraken op maat Creativiteit en beleving Inzet van mensen (diensten) In natura Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Crowd Funding en sociale media
8. Samenwerking en partnerships Passende en interessante partners Reciprociteit! Binnen netwerk?
9. Uw capaciteit Wat heeft u eigenlijk in huis en te bieden? Missie, activiteiten, medewerkers, locatie, kennis, diensten, communicatie/marketing(kanalen), netwerk, klanten/publiek
10. Match Visie, beleid, uitgangspunten Locatie, stad, regio Product/dienst Zelfde doelgroep
11. Stappenplan sponsoring Doelstelling Vraag en tegenprestatie bepalen Welke bedrijven en instellingen passen Organisatie inrichten Strategie, tactiek en middelen Tijdpad, uitvoering, follow-up en evaluatie
12. Doelstelling Financieel Imago / naamsbekendheid Ideëel / (maatschappelijke) betrokkenheid Nieuwe relaties Events en projecten mogelijk maken
13. Vraag en tegenprestatie Je eigen uniciteit bepalen Wat kun je bieden en wat vraag je terug? Bijvoorbeeld: zichtbaarheid, communicatiekanalen, kennis, vaardigheden, service, faciliteiten, contacten, events, projecten etc. Geld!
14. Welke bedrijven en instellingen passen? Doelgroepen bepalen Samenwerking partners Match zoeken Contacten en netwerken in kaart brengen
15. Organisatie inrichten Wie doet wat? Afdeling, commissie, vrijwilligers, éénpitter? Taken en verantwoordelijkheden bepalen Vastleggen
16. Strategie, tactiek en middelen Wie, hoe en op welke manier benader ik mijn doelgroepen? Wie doet wat? Tone of voice bepalen en hoe wil mijn doelgroep aangesproken worden? Middelen: gesprekken, via-via (netwerken), folders, website, etc. (wat is mogelijk en passend?)
17. Tijdpad, uitvoering, follow-up en evaluatie Bepaal je tijdpad Maak een uitvoeringsplan / lijst met activiteiten Verzorg een follow-up naar je match / doelgroep Evalueer voor een volgende keer
Succes! Frank Wetters tel. 06-53782357 www.deswetters.nl