Informatieve bijeenkomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenproblemen en Dyscalculie
Advertisements

Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Schooloverstijgend samenwerkend leren
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Collectief portfolio groep 3
Didactiek procesgerichte aanpak
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Beginnende geletterdheid
REKENEN.
Informatie avond groep 3
Schatkist Ouderavond.
Informatieavond groep 3 WELKOM
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
Connect Klanken en Letters
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Verlengde Instructie Groepen 3.
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
de Ontdekking Oosterhout
Clusteroverleg groen ’11
Voorlichtingsavond groep 3
Leerlijnen in relatie met de methode
Nieuwe kerndoelen voor het basisonderwijs. Kerndoelen zijn streefdoelen, zij geven aan wat iedere school in elk geval nastreeft bij leerlingen. Daarbij.
Leerlijnen in een Wiki
Visie: rapport en portfolio
Hallo. Ik ben Raai de Kraai! Met Kleuterplein: • Ontdekken kleuters de wereld om hen heen • Komen alle ontwikkelingsgebieden spelenderwijs aan bod.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Aanpak problematisch gedrag
Hallo. Ik ben Raai de Kraai!. Hallo. Ik ben Raai de Kraai!
Basisschool Op De Horst
Juf Miranda Molengraaf
Welkom in groep 1/2B.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 19 januari 2011.
Hallo. Ik ben Raai de Kraai! in elk thema in een aantal activiteiten in startthema’s Thuis en Vakantie maken kinderen kennis met Raai altijd in startactiviteit.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Informatieavond september Welkom  Kennismakingsronde  Weekindeling  Waarom een combinatiegroep?  Vriendenklas  Dagprogramma  Ontwikkelingsplannen.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Welkom! Informatieavond september en 17 januari schooljaar Groep 3.
TopOndernemers op de Springplank
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Wat is coöperatief leren?
Groep 2 Begrijpend luisteren
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Doelen behalen met activiteiten
Informatieavond groep 6
Digi(bord)boek project <titel project>
Voorlichtingsavond groep 3
Kleuters spelen toch alleen maar?
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Groep 2 Begrijpend luisteren
Ouderbijeenkomst Thema Mensen.
Transcript van de presentatie:

Informatieve bijeenkomst ‘’spelend leren’’

Welkom * Waarom een herzien speel-werkplan? * Uitgangspunten en opbouw S.W.P Hoe te werken met het S.W.P - Taalontwikkeling en NT-2 - Voorbereidend rekenen - Creatief onderwijs.

Bekijken en analyse filmpje ‘’ spelend leren’’

Waarom een herzien S.W.P In het oude SWP was te weinig aandacht voor taalontwikkeling (NT2), voorbereidend rekenen en aansluiting bij de leeromgeving van de leerlingen. Het oude SWP hield te weinig rekening met Nederlands als tweede taal. Er was te weinig creativiteit mogelijk

Uitgangspunten S.W.P Het S.W.P Laat kinderen spelenderwijs de werkelijkheid kennen. Probeert aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen Stimuleert het leren door aan te sluiten bij de Zone van naaste Ontwikkeling (Vygotsky)

Uitgangspunten SWP Het geven van ruimte aan kinderen om: Zelf betekenis te geven aan wat ze leren. Actief deel te nemen aan leeractiviteiten In sociale interactie met elkaar te leren. Ontdekkend leren

experimeteren door de leerlingen Samen leren Actief leren Samenwerkend leren Rolmodel/ experimeteren door de leerlingen

Aandachtspunten meer en duidelijke aandacht voor rekenen Meer en duidelijker aandacht voor voorbereidend taal Integratie van leeractiviteiten in verschillende thema’s

Aandachtspunten Duidelijk overzicht van wat kinderen leren en volgens welke leerlijnen dat gebeurt Meer ruimte voor ontdekkend leren Meer ruimte voor creatieve invulling voor de leidster

Opbouw van het SWP Themaboek 1 Themaboek 2 (leeractiviteiten) (leeractiviteiten) Bronnenboek 1 Bronnenboek 2 (Versjes, vertellingen, (Versjes,vertellingen Liedjes, woordenlijst) (liedjes, woordenlijst)

Hoe te werken met S.W.P Kies een thema Bepaal de leerdoelen op grond van de kleuter leerlijnen. Kies de leeractiviteiten, bronnen en materialen Bepaal de begrippen en leerdoelen per activiteit. Bepaal hoe te evalueren.

Toetsing - Voortdurend, voorstel om de 6 maanden.

Toetsing Diagnostische toetsing Voortdurend Bijsturen Evaluatieve toetsing Meetpunt Grens Overgangstoets Mix: eind van groep 2. Diagnostisch, geen grens Toetst op taalbegrip en rekenen

* Een leerlijn geeft voor een bepaald leergebied aan hoe kinderen van een bepaald beginniveau tot de kerndoelen komen. Cruciale momenten van de leerlijn worden tussendoelen genoemd. * Aan de hand van leerlijnen en tussendoelen kunnen leerkrachten de ontwikkeling van hun leerlingen veel beter volgen en hebben zij een leidraad om de kerndoelen te behalen. vastgesteld wat een leerling aan het eind van een leertraject moet kennen en kunnen.

Verantwoording Het SWP omvat activiteiten ter versterking v/d: Sociale en emotionele ontwikkeling Motorische ontwikkeling Spraak- taal ontwikkeling Rekenkundige ontwikkeling Creatieve ontwikkeling

Vervolg verantwoording Deze gebieden zijn ondergebracht en beschreven in 5 leergebieden: Taal Rekenen Orientatie op jezelf en de wereld Muzische vorming Beweging

Vervolg verantwoording Binnen deze leergebieden zijn leerlijnen uitgezet die de ontwikkeling v/h kind gedurende de twee kleuterjaren ondersteunen. Elk jaar is verdeeld in twee perioden, waarin voor elke onderdeel is omschreven hoe de leerlijnen in elke periode eruit zien en hoe de kerndoelen aan de orde komen.

Hoe kunt u dit document gebruiken De kleuterleerlijnen geven richting aan de thema’s die in het SWP aan de orde komen, maar kunnen ook door leerkrachten gebruikt worden om zelf thema’s en onderwijs vorm te geven. Alle onderdelen v/d leerlijnen dienen in elk geval aan de orde te komen om de ontwikkeling van het jonge kind te bevorderen.

Gebruik van het document Het document kunt u ook gebruiken voor: de voorbereiding van leeractiviteiten of thema’s Als controle instrument om na te gaan of voldoende eindtermen aan de orde zijn gekomen tijdens een leeractiviteit of thema.

De leerlijnen Taal ( wat van taal) Luisteren De lln leren hun passieve woordenschat te vergroten. (Hoe ?) Door te luisteren naar verhalen. Door naar instructie te luisteren voor het uitvoeren van opdrachten

1e jr, 1e periode Korte instructies voor simpele concrete opdrachten ( 2 – 3 korte woorden of zinnen) Bijvoorbeeld: Ga zitten Frits loopt Sta op

1e jr 2e periode Langere instructies voor concrete opdrachten. Bijvoorbeeld : Ga zitten en keer je om. Frits loopt naar de deur Sta op en sta achter je stoel

Vervolg leerlijnen Rekenen (wat van rekenen) Getalbegrip De lln leren tellen en de telrij gebruiken. (Hoe ?) De lln leren akoestisch tellen tot en met 10, met ondersteuning van versjes, liedjes en spelen. Akoestisch tellen= stap voor stap tellen. De lln leren synchroon tellen van 1 t/m 10 Synchroon tellen= goed tellen A-synchroon tellen= overslaan tijdens het tellen.

1e jr 1e periode Akoestisch tellen: 1 – 5 Synchroon tellen:1 – 5 Resultatief tellen: de rangtelwoorden Resultatief tellen = het kind begrijpt als het laatste getal de hoeveelheid is. Het kind kan hoeveelheden overzien.

1e jr 2e periode Akoestisch tellen 1 – 10 Synchroon tellen 1 – 10 Resultatief tellen 1 – 10 en de rangtelwoorden Cijfersymbolen herkennen 1 – 5 Zo gaan wij dan verder met de andere leergebieden.

Filmpje en katern klankgebaren Waarom zijn de klankgebaren zo belangrijk?

Klankgebaren Gerichte motorische ondersteuning voor de klankontwikkeling die nodig is voor het luisteren, spreken, lezen en schrijven in het nederlands. Doelstelling kleutercurriculum: het kunnen herkennen en benoemen van de letters en het maken van het bijbehorende klankgebaar.

Leerkracht: spiegelbeeldig werken met de rechterhand (De beweging moet van links naar rechts worden gemaakt). De leerkracht werkt wel van rechts naar links. De leerlingen maken de gebaren met de linkerhand. Bij twee teken-klanken het eerste stukje van de klank met de linkerhand en het tweede stukje met de rechterhand.

Toegift: klankgebaren (30) De gebaren (oefenen) Koppeling lezen en schrijven - lezen is teken-klankkoppeling - schrijven is klank-tekenkoppeling

Een lesvoorbereiding 1 Aanbod Inhoud Instructies-didactiek Ondersteuning Organisatie 2 Ruimte Om te experimenteren met het aanbod 3 Feedback en interactie Welke verrijkende vragen stel je? 4 Evaluatie Hoe weet je wat geleerd is?

Vragenronde