Benchmark oncologische dagziekenhuizen: Verhoging efficiëntie én klantvriendelijkheid door transparantie over proces en kostprijs Sarah Misplon 16:30.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

WAT KOST FARMACEUTISCHE ZORG IN UW APOTHEEK?
Gebruikerscommissie Rebecca Verhofstede
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Medezeggenschap en de Benchmark
STOMADOSSIER AZ NIKOLAAS.
Customer service en planvorming
Thuis dokteren, een enorme verbetering! Filip van dijk Patiënt en ontwikkelaar.
13 mei 2008 Yvonne van Kemenade Albert Schweitzer ziekenhuis Zorggroep eerstelijn Vlaardingen.
Innovatie ziekenhuisfysiotherapie kwetsbare ouderen
Zorgtraject diabetes: doelgroep type 2 diabetici GMD 1 of 2 injecties insuline of incretine mimeticum.
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Gezond roosteren in een ziekenhuis : Hoezo complex ?!
Op zoek naar verbetering
Het Zorgprogramma voor de geriatrische patiënt
Collegeopdrachten Niels de Beer
Acuut vs. Chronisch Terugbetalingsmogelijkheden
Inpassing in een uniform patiëntendossier
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Telemedicine Workshop 08-10—2010, H.A.W.M. Tiddens & A.C. de Kiviet.
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Psychosociale zorg in de IKR-regio
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
5S in Velsen.
5S in Velsen.
Presentatie MijnGGD voor GGD NL
KLACHTENBEHANDELING Klachtenbehandeling Woensdag 7 september 2005.
Zorgtrajecten.
Therapietrouw & Medicatieveiligheid
Personeelsessie LOKO.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Verpleegkundige aspecten bij Blow Out
Voka Health Community ‘kwaliteit van zorg’ Jo Vandeurzen Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin 1.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
H9 Sturen. Bewaking scope Door scope verandering is er kans dat er meer geleverd wordt dan afgesproken Meer leveren betekent meer kosten Meer leveren.
Presentatie stand van zaken werkgroep ‘Inhoud’
1. 2 Wegwijzer Complexe & zeldzame tumoren AZ Nikolaas.
De nieuwe Zweedse band Verminderen van de toediening van de zo nodig rustgevende medicatie.
Afdelingsbelevering in de Apotheek van het Erasmus MC anno mei 2008 t.b.v. leveranciers 19 mei 2008.
WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos.
+ Praktijkscasus Business Intelligence Dashboard in de thuiszorg.
Kom je ook modderworstelen? Waterinfodag 2016 ‘s-Hertogenbosch, 31 maart 2016.
KWALITEIT VAN LEVEN IN KANKERONDERZOEK. Wie is KWF Kankerbestrijding ? opgericht in 1949 bestemming Nationaal geschenk Koningin Wilhelmina doel: extra.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Presentatie Workshop Een optimale Camjo redactie Wim Kramer Nieuwsmanager RTV Utrecht.
1 Challenge the future Presentatie Afstudeeronderzoek Ard Kot | SDG Procesontwerp voor een kwalitatief hoogwaardige en beheerste afname van patiënten-materiaal.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Storyboard Lean Six Sigma 1 Projectcharter Define 0. Projectdefinitie Proces, product of dienstVerwachte besparing/ verbetering Black Belt of Green BeltAfdeling,
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
De eerste lijn is aan zet!
Rapportering en monitoring
Kansen zien en kansen grijpen
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Parkinson KinetiGraph PKG horloge
PHYSICIAN ASSISTANT (kortweg PA) PA WEEK 2018
Casus 4: De geriatrische patiënt
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Reflector Big Five Personality
Examen SPL kerntaak 1 Periode 7 Marketing.
AD Health & Social Work Wat is dat?.
PHYSICIAN ASSISTANT (kortweg PA) PA WEEK 2018
Methoden om te werken aan continue verbetering
PHYSICIAN ASSISTANT (kortweg PA) PA WEEK 2018
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Transcript van de presentatie:

Benchmark oncologische dagziekenhuizen: Verhoging efficiëntie én klantvriendelijkheid door transparantie over proces en kostprijs Sarah Misplon 16:30 -17:15

Voorstelling Sarah Misplon Management consultant Praktijkervaring in de zorgsector Master management en beleid van de gezondheidszorg Black belt lean six sigma

Het oncologisch patiënttraject... Hoe groot is de doorlooptijd voor dit traject? Hoe groot is het % nuttige tijd in dit traject? Het oncologisch patiënttraject... Consultatie/ arts 4 1 2 6 Dagziekenhius/ vpk 3 Labo 4 5 Apotheek Diagnose en opstellen plan 1. Aankomst op afdeling 2. Bloed- prik 3. Labo- test 4. Evaluatie test en bestelling 5. Bereiding cytostaticum 6. Toediening aan patiënt

We onderzochten dit in 17 dagziekenhuizen We onderzochten dit in 17 dagziekenhuizen, a.d.h.v een travel sheet analyse We onderzochten dit in 17 dagziekenhuizen, met nakende PIC/S regelgeving in het achterhoofd Erasmus MC GZO Knokke AZ Sint-Lucas AZ Monica AZ Damiaan AZ Nikolaas ZNA* AZ Sint-Jan UZA Imelda UZ Gent ZOL AZ Delta JY

We onderscheiden 4 verschillende categorieën van behandelingen Langste verblijfsduur Grootste groep van patiënten Grootste impact op gebruik capaciteit (bedden, vpk’s,…) Eerste categorie: Met de langste verblijfsduur in het dagziekenhuis Grootste impact op capaciteitsinname op dagziekenhuis Grootste categorie qua aantal en bezetting in de meeste dagziekenhuizen In ¾ van de ziekenhuizen is deze groep gelijk aan 60% van de oncologische patiënten of meer In 50% van de gevallen is deze groep groter dan 70%

Gemiddeld bedraagt de de doorlooptijd voor behandeling met bloedname circa 5 uur 1. Aankomst 2. Bloedprik patiënt 3. Labo- test 4. Evaluatie test en bestelling 5. Bereiding cytostaticum 6. Toediening aan patiënt 1 2 3 4 4 5 6 4u 5u 6,5u Gemiddelde over categorie 1 (alle behandelingen met bloedname)

... En bedraagt de wachttijd in het traject >50% 1. Aankomst 2. Bloedprik patiënt 3. Labo- test 4. Evaluatie test en bestelling 5. Bereiding cytostaticum 6. Toediening aan patiënt 1 2 3 4 4 5 6 Procestijd Wachttijd Tussen 35% en 62% van de totale tijd Wachttijd rond de 40% bij de betere performers, rond de 60% bij de slechtere performers Range globaal over alle categorieën van 35% tot 62% wachttijd Variatie

Wachttijd en procestijden: grote verschillen tussen ziekenhuizen Wachttijd en procestijd bij behandeling met bloedname

Voorbereiding + premedicatie Voorschrift + bereiding Deze wachttijd zit voornamelijk in wachttijd analyse bloedstaal, voorschrift en bereiding. Voorbereiding + premedicatie Bloedprik patiënt Analyse bloedstaal Voorschrift + bereiding Toedienen medicatie Patiënt vertrekt Voorbeeld: ziekenhuis met cellenteller (snelle analyse bloedstaal, toch een wachttijd van circa 2 uur)

Ook de variabiliteit van deze wachttijden is hoog Wachttijd staalname Wachttijd resultaten Wachttijd bereiding Mediaan wachttijd staalname circa 30 min, sterke variatie Mediaan wachttijd resultaten circa 20 min, sterke variatie Mediaan wachttijd bereiding circa 40 min, sterke variatie

Deze wachttijd wordt veroorzaakt door een ‘voortschrijdende’ werklastpiek 1. Aankomst 2. Bloedprik patiënt 3. Labo- test 4. Evaluatie test en bestelling 5. Bereiding cytostaticum 6. Toediening aan patiënt 1 2 3 4 5 4 6 t0 t1 ... ti tn p. 11

En heeft een belangrijke impact op patiënt én medewerker Grote variabiliteit van de wachttijden voor het toedienen van de medicatie - Analyse labo Voorschrift arts Bereiding medicatie Creëer rust en stabiliteit Voorspelbaarheid erg laag Proces niet planbaar Wachttijd tot voorschrift arts = Stressvol voor patiënt Werkdruk hoog onder meer door onvoorspelbaarheid planning Oplossing ligt Planbaarheid proces verhogen: door segmentatie Op voorraad maken deel van de bereidingen

FOCUS VOOR VERBETERINGEN De wachttijd wordt deels veroorzaakt door de organisatie, en is de focus voor verbeteringen FOCUS VOOR VERBETERINGEN Bepaald door: Organisatie dagziekenhuis Wijze analyse bloedstalen (cellenteller versus labo) Gebruik E-voorschrift … Bepaald door: Patiëntmix Kuren Type behandelingen in het dagziekenhuis …

Wat kunnen we leren uit de benchmark? Organisatie Gespreide aankomst van de patiënten per dag Gespreide planning per week Bloedname, voorschrift en/of bereiding medicatie vooraf Ingebruikname cellenteller Focus op patiënten die medicatie toegediend moeten krijgen, poortspoeling e.d. niet op het oncologisch dagziekenhuis uitvoeren Practices die wachttijd doen dalen Behandeling Premedicatie in pilvorm vooraf laten innemen Practices die procestijd doen dalen

Wat kunnen we leren uit de benchmark? Planbaarheid verhogen door creëren van flow en toepassen leanprincipes Luister naar de patiënt Betrokkenheid van alle zorgactoren bij het uitwerken van het verbeterd proces Positieve business case is noodzakelijk voor het slagen van de oefening

Over het muurtje kijken: moet bloedafname per se in ziekenhuis? Jo Ravelingien

Bloedafname thuis: meervoudig doel Conclusies OPTIMALISEREN VAN DE ONCOLOGISCHE DAGKLINIEK DOOR BLOEDAFNAME EN ANAMNESE VOORAF TE DOEN TEN HUIZE VAN DE PATIËNT 17 Bottle-necks Realisaties Verhoogde patiënttevredenheid Minimale wachttijden in de dagkliniek Niet nodeloos naar het dagziekenhuis Details Verlaagde werkdruk personeel Verhoogde planbaarheid Optimale benutting dagkliniek Flow

Dagkliniek klaar maken voor volgende jaren: Controleerbare groei Conclusies Bottle-necks Realisaties Details Flow

Projectflow: HOE? D-4 D-3 D-2 D-1 D0 Conclusies Bottle-necks Realisaties Details Flow

Projectflow: HOE? Via RemeCare Conclusies Bottle-necks + anamnese Realisaties Details Flow

Projectflow: Remedus controleert volledigheid data in RemeCare Conclusies Projectflow: Remedus controleert volledigheid data in RemeCare Bottle-necks Deadline: 12:00u Realisaties Details Flow

Projectflow: Arts beoordeelt en valideert resultaten in RemeCare Conclusies Bottle-necks Deadline: 13:00u Realisaties Details Flow

Projectflow: Patiënt ontvangt sms Conclusies Bottle-necks Realisaties Details Flow

Pilootstudie WAT BRENGT BLOEDNAME THUIS OP?

Pilootstudie: Transparantie wachttijd Conclusies Aantal patiënten: 22 Aantal bloednames thuis: 138 Periode: sept 2015 – jan 2015 Studiegroepen: 2 (controle, BAPIC) Bottle-necks Realisaties Details  Verschil: 52 min Flow NIET-PARAMETRISCHE ONGEPAARDE T-TEST

Kosten/baten: winst voor het ZH (met groei van 10%/jaar) Conclusies Kostenbesparing door betere planbaarheid: Kostenbesparing per geplande bereiding Bottle-necks Daling aantal overuren  minder werklast Realisaties Vrijgekomen capaciteit  extra patiënten  extra omzet Details Labo: daling piekbelasting Flow

Kosten/baten: extra kosten Conclusies Bloedafname + anamnese bij patiënt thuis Bottle-necks Extra bereidingen medicatie bij groei Realisaties Details Flow

Realiteit: positieve break-even?

Conclusies Bloedname ten huize van de patiënt leidt tot: Patiënten verkozen bloedname in de thuissetting  patiënttevredenheid Vermoeden van toename werknemerstevredenheid Lagere kosten voor labo en apotheek Toekomst: Bloedname op D-1, zodat ook de patiënten op wekelijks schema geïncludeerd kunnen worden Betere opvolging flow bij 1/3 van de ‘BAPIC’ patiënten, vnl. validatie door de arts Bottle-necks Realisaties Details Flow

Wie is Remedus? Onze missie Technologie en diensten voor naadloze transmurale zorg aanleveren Voor de patiënt & zorgverlener: Levering van medisch materiaal en technologie (verhuur/verkoop) Educatie en counseling door educatieverpleegkundigen & e-learning Kwaliteitsondersteuning van complexe verpleegkundige handelingen (Tele)monitoring van de transmurale behandeling: opvolging + tel hotline Voor de zorgverlener: Administratieve ondersteuning (bv. automatische hernieuwing voorschriften, automatisering van medische attesten en kine attesten) Communicatie - Rapportering