KOO ‘Kosmisch Onderwijs en Opvoeding’ Montessorischool De Pas.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rita van haren Karin hendriks
Advertisements

De tijdsband Door de eeuwen heen….
informatie-avond groep 5
Werkwijze groep
500 – 1000 na Christus RIDDERS en KASTELEN.
Curaçao.
Kaarten bij de tien tijdvakken
Kaarten bij de tien tijdvakken
1 De tijd van jagers en boeren 2 De tijd van Grieken en Romeinen
Schema H13 par. 1 Vier vrijheid!.
Een nieuwe tijd begint (ongeveer van ).
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Kloosters & kathedralen
Meervoudige intelligentie
Werkwijze groep
Hoofdstuk 1 De grote lijn..
De standen Door God gegeven taak:
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Werkwijze groep 5a
Geschiedenis.
Bij de presentatie van de plusklas
Denkvaardigheden Prakticon 2013/2014.
Workshop “Begrijpend kijken”
Welkom op deze informatieavond
H1 Prehistorie Jagers en boeren.
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Informatieve PowerPoint o.b.s. Fiepko Coolman groep 5 en 6
Prehistorie, Grieken & Romeinen
uw kind begeleiden bij huiswerk
Gemaakt door : Jaimy, Lennart, Daan en Dylano
Werkwijze groep
Tijd van pruiken en revoluties,
Welkom…...
Geschiedenis Mevr. Liefting
Werkwijze groep 5A
Paragraaf 1 De welvaart neemt toe.
IPC Nederland.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Voorstellen docent + opstellen plattegrond. De regels doornemen.
Geschiedenis van het Christendom Keuzemodule Hogeschool Rotterdam.
De Bijbel, het meest verkochte boek….
Tijd van jagers en boeren
Van Engel, Minke en Helen
Geschiedenis van het Christendom Keuzemodule Hogeschool Rotterdam.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Mind Mappen met OpenMind Anna Titawanno 5 oktober 2006.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Informatie avond 7B Patricia Scholte ter Horst. Amsterdamseweg 209
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef.
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef in.
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
Chronologie v.Chr v.Chr v.Chr v.Chr.
Een kennismaking met de geschiedenis in 10 stukjes.
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 KGT Lesweek 2
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Passend onderwijs.
Monniken en ridders 5.2 De kerstening van Europa
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Informatieavond groep 6
Ontdekkers en Hervormers
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Inspelen op Innovaties
Thema 8: hoe vrij ben jij? Blok 1: Franse volk eist vrijheid
samen zetten we de inwoner centraal
Geschiedenis 3.4 De verhouding tussen heer en vazal
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
Ouderavond 4 HAVO en 4 VWO.
Transcript van de presentatie:

KOO ‘Kosmisch Onderwijs en Opvoeding’ Montessorischool De Pas

Waarom deze ouderavond? 1.Om jullie te informeren over de achtergronden van kosmisch onderwijs 2.Om te laten zien welke weg we zijn ingeslagen: om uitleg te geven over MI (meervoudige intelligentie) om uitleg te geven over het werken met een mindmap

KOO op de Pas Kosmische opvoeding en onderwijs is onderwijs in samenhang. Kinderen doen allerlei ervaringen op die nodig zijn om de kosmos te begrijpen en een idee te krijgen wat hun eigen plaats is in het geheel.

Samenhang? … Jazeker! Mens en Natuur niet-levende natuur levende natuur techniek Mens en Cultuur levens- onderhoud medemensmachtgeloof Mens en Ruimte waar? (aardrijkskd.) waarom daar? Mens en Tijd tijdlijn in 10 vakken

Ons eerste project op basis van MI ‘Ridders en kastelen’ Veel korte lessen Gebruik van het digibord Verschillende korte filmpjes ter ondersteuning Het geleerde verwerken in een mindmap Project afronden d.m.v. presentaties

Samenhang? We geven een voorbeeld. Mens en Natuur niet-levende natuur: burchten levende natuur: gebruik van hout Techniek: constructies en verbindingen Mens en Cultuur levensonderhoud: boeren, gilden Medemens: rangen en standen Macht: kasteelheer, monniken Geloof: kloosters Mens en Ruimte Waar bouwde men een kasteel? waarom daar? Mens en Tijd tijdlijn in 10 vakken: in welk tijdvak komen ridders voor?

Foto’s van het project

Tijdlijn in 10 vakken Waarom 10 tijdvakken? - makkelijk te onthouden jaartallen - de bijbehorende namen geven direct een beeld waarover het tijdvak gaat PREHISTORIE= Jagers en boeren (tot v.Chr.) ROMEINSE TIJD Grieken en Romeinen (-3000 v.Chr. tot 500) MIDDELEEUWEN Monniken en ridders ( ) Steden en staten ( ) NIEUWE TIJD Ontdekkers en hervormers ( ) Regenten en vorsten ( ) Pruiken en revoluties ( ) 19 e EEUW Burgers en stoommachines ( ) MODERNE TIJD Wereldoorlogen ( ) Televisie en computer ( )

De Canon van Nederland In 2007 is er een historische canon gepresenteerd (op verzoek van het ministerie van OCW) die bedoeld is voor het onderwijs. In 2010 is de canon officieel opgenomen in de kerndoelen voor het PO en VO. De canon laat zien hoe Nederland zich heeft ontwikkeld tot het land waarin we nú leven. We moeten dit dus aanbieden aan onze kinderen. De canon is verwerkt in de kerndoelen voor PO.

Materiaal in de groep De informatie over de onderwerpen van de canon staat ook uitgewerkt op kleine kaarten, deze worden ‘vensters’ genoemd. Elke MB en BB heeft een bak met deze 50 vensterkaarten.

Materiaal in de school

Inrichting van de hal Presentatiekasten Werkplekken met krukken Kapstokkasten met achterzijde

MI We geven het woord aan Marco Bastmeijer. Hij gaat u vertellen wat ‘meervoudige intelligentie’ inhoudt.

Waarom een mindmap? Mindmapping is een manier om je gedachten te ordenen. Eerst wordt de voorkennis opgehaald, kinderen moeten meteen zelf nadenken. Dan de kennis uitbreiden en daar wordt de mindmap op aangepast.

Mindmap MI

Mindmap van kinderen

Samenvatting van vanavond: Maakt u er even een mindmap van?

KOO & MI? Dat past op de Pas!

Bedankt voor uw komst! Namens het team, Linsy Tjalkens & Gabriëlle Kiefmann