KOO ‘Kosmisch Onderwijs en Opvoeding’ Montessorischool De Pas
Waarom deze ouderavond? 1.Om jullie te informeren over de achtergronden van kosmisch onderwijs 2.Om te laten zien welke weg we zijn ingeslagen: om uitleg te geven over MI (meervoudige intelligentie) om uitleg te geven over het werken met een mindmap
KOO op de Pas Kosmische opvoeding en onderwijs is onderwijs in samenhang. Kinderen doen allerlei ervaringen op die nodig zijn om de kosmos te begrijpen en een idee te krijgen wat hun eigen plaats is in het geheel.
Samenhang? … Jazeker! Mens en Natuur niet-levende natuur levende natuur techniek Mens en Cultuur levens- onderhoud medemensmachtgeloof Mens en Ruimte waar? (aardrijkskd.) waarom daar? Mens en Tijd tijdlijn in 10 vakken
Ons eerste project op basis van MI ‘Ridders en kastelen’ Veel korte lessen Gebruik van het digibord Verschillende korte filmpjes ter ondersteuning Het geleerde verwerken in een mindmap Project afronden d.m.v. presentaties
Samenhang? We geven een voorbeeld. Mens en Natuur niet-levende natuur: burchten levende natuur: gebruik van hout Techniek: constructies en verbindingen Mens en Cultuur levensonderhoud: boeren, gilden Medemens: rangen en standen Macht: kasteelheer, monniken Geloof: kloosters Mens en Ruimte Waar bouwde men een kasteel? waarom daar? Mens en Tijd tijdlijn in 10 vakken: in welk tijdvak komen ridders voor?
Foto’s van het project
Tijdlijn in 10 vakken Waarom 10 tijdvakken? - makkelijk te onthouden jaartallen - de bijbehorende namen geven direct een beeld waarover het tijdvak gaat PREHISTORIE= Jagers en boeren (tot v.Chr.) ROMEINSE TIJD Grieken en Romeinen (-3000 v.Chr. tot 500) MIDDELEEUWEN Monniken en ridders ( ) Steden en staten ( ) NIEUWE TIJD Ontdekkers en hervormers ( ) Regenten en vorsten ( ) Pruiken en revoluties ( ) 19 e EEUW Burgers en stoommachines ( ) MODERNE TIJD Wereldoorlogen ( ) Televisie en computer ( )
De Canon van Nederland In 2007 is er een historische canon gepresenteerd (op verzoek van het ministerie van OCW) die bedoeld is voor het onderwijs. In 2010 is de canon officieel opgenomen in de kerndoelen voor het PO en VO. De canon laat zien hoe Nederland zich heeft ontwikkeld tot het land waarin we nú leven. We moeten dit dus aanbieden aan onze kinderen. De canon is verwerkt in de kerndoelen voor PO.
Materiaal in de groep De informatie over de onderwerpen van de canon staat ook uitgewerkt op kleine kaarten, deze worden ‘vensters’ genoemd. Elke MB en BB heeft een bak met deze 50 vensterkaarten.
Materiaal in de school
Inrichting van de hal Presentatiekasten Werkplekken met krukken Kapstokkasten met achterzijde
MI We geven het woord aan Marco Bastmeijer. Hij gaat u vertellen wat ‘meervoudige intelligentie’ inhoudt.
Waarom een mindmap? Mindmapping is een manier om je gedachten te ordenen. Eerst wordt de voorkennis opgehaald, kinderen moeten meteen zelf nadenken. Dan de kennis uitbreiden en daar wordt de mindmap op aangepast.
Mindmap MI
Mindmap van kinderen
Samenvatting van vanavond: Maakt u er even een mindmap van?
KOO & MI? Dat past op de Pas!
Bedankt voor uw komst! Namens het team, Linsy Tjalkens & Gabriëlle Kiefmann