Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KINDERUITSPRAKEN enter.
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Plaatje vrienden op een bank
Leergierig enthousiast nieuwsgierig. een voorproefje van jouw toekomst? leergierig enthousiast nieuwsgierigeen voorproefje van jouw toekomst?
Op zoek naar emotie Gemaakt door: Chantal en Carlijn.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
Alleen voor de flinke nadenkers onder ons
Wie is rijk ? & wie is arm ?.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
OM EVEN OVER NA TE DENKEN.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Zomaar een kaartje.
"Het is beter op iemand te moeten wachten - hoe lang ook –
Een lessenserie van drie lessen
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
10.1: De pluriforme samenleving Intro statistiek HC Test Onderzoekje.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Push for life!. Een man was ‘s nachts aan het slapen toen zijn kamer plots verlicht werd en God hem verscheen. De Heer zei hem dat hij een opdracht had.
CULTUREEL KAPITAAL ?????? Je eerste keer weet je niet wat je te wachten staat om dat je het niet kent. De eerste keer dat ik naar het toneel ging was.
In deze presentatie kijk je naar een aantal filmpjes.
(E. Hartkamp) muziekpresentatie 4170 Ik droom van jou, de hele nacht de liefde heeft mij totaal in zijn macht het geeft me steeds zo'n raar gevoel al.
Hans en grietje Hans; ik moet ff zeiken

Interpreteren van data
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Lied: één en één is twee Tekst en muziek: Lee Ann Vermeulen en Christian Grotenberg Uitgebracht op: Kinderen voor kinderen 28 Uitgevoerd door: Kinderen.
Het leven geeft te denken
Wel Jong, Niet Hetero 18/10/2013 Ilse Bockstaele
Een onverwacht feest Les 2
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Mijn ervaringen in (land). Intro  Naam/land/soort vrijwilligerswerk/voorbereiding etc. (Plaats op deze pagina bijvoorbeeld een mooie foto) 1.
HEBT U DE TIJD?. INOEFENEN VAN DE LEERSTOF Los steeds de vragen op om naar de volgende vraag te gaan. Klik op de pijltjes om verder of terug te gaan.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Uitleg: Je pp moet uit minimaal 12 dia’s bestaan.
BEJAARDENZORG Thema: Thuis of tehuis?. Lesverloop Vers van de pers Woordenschat bejaardenzorg De plusquamperfectum: oefeningen + schrijven Verrassingsgesprek.
Ik ben naam, functie Wie zijn jullie? bedrijfsnaam Welkom bij.
Goed voorbereid naar de Pabo!
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
“de liefde van God”.
Veel werkwoorden hebben een vast voorzetsel
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan? § 1.3
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan? § 1.1 & 1.2
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Mahatma Gandhi,
Wat zijn verwijswoorden en hoe gebruik je die?
Van Max en Jim BIOMIMICRY. Biomimicry is als je een probleem hebt dat je dat dan oplost door de natuur. Het hoeft niet perse een probleem te zijn als.
LOB normen en waarden Wat wil ik?.
Opgroeien in de stad les 3
Ben jij je eigen databaas? Aangeboden door
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
DE ZEGEN VAN EVANGELISATIE Huh?? Zegen??. WELK BEELD HEEFT U?
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Integriteit Volgens de vertaling van Van Dale: in·te·gri·teit (de ~ (v.)) 1 onkreukbaarheid 2 onschendbaarheid van een staat of een persoon.
Alinea: kernzin + uitwerking
LOB zeven stappen naar succes
Burgerschap Thema: politiek
Transcript van de presentatie:

Wat is geschiedenis en wat heb je eraan? Les 3: Standplaatsgebondenheid

(Het) Huiswerk (was) Het begrip standplaatsgebondenheid ken je! Maak nu thuis de volgende opdracht: Je gaat terug de tijd in, naar het jaar 1278. Je loopt door de stad Delft en ontmoet daar een leeftijdsgenoot. Hoe krijg je (zoveel als mogelijk) informatie over zijn/haar leven. En dit alleen maar door vragen te stellen.

Uitwerking huiswerk 1 Waar lopen wij bij zo’n ontmoeting nu allemaal tegenaan? Tijd en ruimte zijn anders! Hoe komt dat bij ons binnen? Hoe moeten we dat verwerken, oftewel hoe kunnen we de verschillen plaatsen? Wat is het grootste probleem waar we bij ons vraaggesprek tegen aanlopen? Antwoord: dat ben jezelf, want …..

Uitwerking huiswerk 2 Het grootste probleem bij onderzoek ben jezelf, want ….. Je bekijkt alles vanuit wat jij weet, ervaren hebt, normaal vindt….. met andere woorden vanuit wie jij bent! Nu we dit hebben vastgesteld, hoe kunnen we met dit grote probleem omgaan? Kan dat überhaupt?

Uitwerking huiswerk 2 Laten we eens “alle” zaken die meespelen bij dit grootste probleem bij onderzoek op een rijtje zetten én kijken of we er iets mee kunnen. Sexe/geslacht In hoeverre beïnvloed dit je onderzoek? Kunnen we er iets mee?

Uitwerking huiswerk 2 Laten we eens “alle” zaken die meespelen bij dit grootste probleem bij onderzoek op een rijtje zetten én kijken of we er iets mee kunnen. Leeftijd/levensfase In hoeverre beïnvloed dit je onderzoek? Kunnen we er iets mee?

Uitwerking huiswerk 2 Laten we eens “alle” zaken die meespelen bij dit grootste probleem bij onderzoek op een rijtje zetten én kijken of we er iets mee kunnen. Godsdienst/geloof/religie In hoeverre beïnvloed dit je onderzoek? Kunnen we er iets mee?

Uitwerking huiswerk 2 Laten we eens “alle” zaken die meespelen bij dit grootste probleem bij onderzoek op een rijtje zetten én kijken of we er iets mee kunnen. Waarden [normen] In hoeverre beïnvloed dit je onderzoek? Kunnen we er iets mee?

Uitwerking huiswerk 2 Laten we eens “alle” zaken die meespelen bij dit grootste probleem bij onderzoek op een rijtje zetten én kijken of we er iets mee kunnen. Opvoeding [sterk verwant aan waarden] In hoeverre beïnvloed dit je onderzoek? Kunnen we er iets mee?

Uitwerking huiswerk 2 Laten we eens “alle” zaken die meespelen bij dit grootste probleem bij onderzoek op een rijtje zetten én kijken of we er iets mee kunnen. Verwachtingspatroon/wat denk je dat er gaat gebeuren? In hoeverre beïnvloed dit je onderzoek? Kunnen we er iets mee?

Uitwerking huiswerk 2 Laten we eens “alle” zaken die meespelen bij dit grootste probleem bij onderzoek op een rijtje zetten én kijken of we er iets mee kunnen. Je opleiding/kennisniveau In hoeverre beïnvloed dit je onderzoek? Kunnen we er iets mee?

Uitwerking huiswerk 2 Laten we eens “alle” zaken die meespelen bij dit grootste probleem bij onderzoek op een rijtje zetten én kijken of we er iets mee kunnen. Sociaal(-economische) positie [ben je rijk/arm; heb je aanzien of juist niet] In hoeverre beïnvloed dit je onderzoek? Kunnen we er iets mee?

Uitwerking huiswerk 2 Laten we eens “alle” zaken die meespelen bij dit grootste probleem bij onderzoek op een rijtje zetten én kijken of we er iets mee kunnen. Maatschappelijke omstandigheden [gaat het goed of is er crisis; is er rust/oorlog; hoe wordt het land bestuur, democratisch of een vorm van dictatuur] In hoeverre beïnvloed dit je onderzoek? Kunnen we er iets mee?

Uitwerking huiswerk 3 Laten we eens “alle” zaken die meespelen bij dit grootste probleem bij onderzoek op een rijtje zetten én kijken of we er iets mee kunnen. Centraal staat bij dit thema/dit probleem: In hoeverre besef je dat dergelijke zaken spelen/jou beïnvloeden en (mogelijk) jouw onderzoek daardoor beïnvloeden Kunnen we er iets mee? Jazeker! Hoe beter we ons beseffen dat dergelijke zaken meespelen, hoe sterker ons historisch besef, hoe beter/objectiever/waardevrijer de resultaten van ons onderzoek zullen zijn.

Huiswerk Nu beseffen we ons dat huiswerk voor de volgende les even niet nodig is.