Wat is geschiedenis en wat heb je eraan? Les 3: Standplaatsgebondenheid
(Het) Huiswerk (was) Het begrip standplaatsgebondenheid ken je! Maak nu thuis de volgende opdracht: Je gaat terug de tijd in, naar het jaar 1278. Je loopt door de stad Delft en ontmoet daar een leeftijdsgenoot. Hoe krijg je (zoveel als mogelijk) informatie over zijn/haar leven. En dit alleen maar door vragen te stellen.
Uitwerking huiswerk 1 Waar lopen wij bij zo’n ontmoeting nu allemaal tegenaan? Tijd en ruimte zijn anders! Hoe komt dat bij ons binnen? Hoe moeten we dat verwerken, oftewel hoe kunnen we de verschillen plaatsen? Wat is het grootste probleem waar we bij ons vraaggesprek tegen aanlopen? Antwoord: dat ben jezelf, want …..
Uitwerking huiswerk 2 Het grootste probleem bij onderzoek ben jezelf, want ….. Je bekijkt alles vanuit wat jij weet, ervaren hebt, normaal vindt….. met andere woorden vanuit wie jij bent! Nu we dit hebben vastgesteld, hoe kunnen we met dit grote probleem omgaan? Kan dat überhaupt?
Uitwerking huiswerk 2 Laten we eens “alle” zaken die meespelen bij dit grootste probleem bij onderzoek op een rijtje zetten én kijken of we er iets mee kunnen. Sexe/geslacht In hoeverre beïnvloed dit je onderzoek? Kunnen we er iets mee?
Uitwerking huiswerk 2 Laten we eens “alle” zaken die meespelen bij dit grootste probleem bij onderzoek op een rijtje zetten én kijken of we er iets mee kunnen. Leeftijd/levensfase In hoeverre beïnvloed dit je onderzoek? Kunnen we er iets mee?
Uitwerking huiswerk 2 Laten we eens “alle” zaken die meespelen bij dit grootste probleem bij onderzoek op een rijtje zetten én kijken of we er iets mee kunnen. Godsdienst/geloof/religie In hoeverre beïnvloed dit je onderzoek? Kunnen we er iets mee?
Uitwerking huiswerk 2 Laten we eens “alle” zaken die meespelen bij dit grootste probleem bij onderzoek op een rijtje zetten én kijken of we er iets mee kunnen. Waarden [normen] In hoeverre beïnvloed dit je onderzoek? Kunnen we er iets mee?
Uitwerking huiswerk 2 Laten we eens “alle” zaken die meespelen bij dit grootste probleem bij onderzoek op een rijtje zetten én kijken of we er iets mee kunnen. Opvoeding [sterk verwant aan waarden] In hoeverre beïnvloed dit je onderzoek? Kunnen we er iets mee?
Uitwerking huiswerk 2 Laten we eens “alle” zaken die meespelen bij dit grootste probleem bij onderzoek op een rijtje zetten én kijken of we er iets mee kunnen. Verwachtingspatroon/wat denk je dat er gaat gebeuren? In hoeverre beïnvloed dit je onderzoek? Kunnen we er iets mee?
Uitwerking huiswerk 2 Laten we eens “alle” zaken die meespelen bij dit grootste probleem bij onderzoek op een rijtje zetten én kijken of we er iets mee kunnen. Je opleiding/kennisniveau In hoeverre beïnvloed dit je onderzoek? Kunnen we er iets mee?
Uitwerking huiswerk 2 Laten we eens “alle” zaken die meespelen bij dit grootste probleem bij onderzoek op een rijtje zetten én kijken of we er iets mee kunnen. Sociaal(-economische) positie [ben je rijk/arm; heb je aanzien of juist niet] In hoeverre beïnvloed dit je onderzoek? Kunnen we er iets mee?
Uitwerking huiswerk 2 Laten we eens “alle” zaken die meespelen bij dit grootste probleem bij onderzoek op een rijtje zetten én kijken of we er iets mee kunnen. Maatschappelijke omstandigheden [gaat het goed of is er crisis; is er rust/oorlog; hoe wordt het land bestuur, democratisch of een vorm van dictatuur] In hoeverre beïnvloed dit je onderzoek? Kunnen we er iets mee?
Uitwerking huiswerk 3 Laten we eens “alle” zaken die meespelen bij dit grootste probleem bij onderzoek op een rijtje zetten én kijken of we er iets mee kunnen. Centraal staat bij dit thema/dit probleem: In hoeverre besef je dat dergelijke zaken spelen/jou beïnvloeden en (mogelijk) jouw onderzoek daardoor beïnvloeden Kunnen we er iets mee? Jazeker! Hoe beter we ons beseffen dat dergelijke zaken meespelen, hoe sterker ons historisch besef, hoe beter/objectiever/waardevrijer de resultaten van ons onderzoek zullen zijn.
Huiswerk Nu beseffen we ons dat huiswerk voor de volgende les even niet nodig is.