OCW Conferentie: Antwoorden bij Verantwoorden VISIE OP AANBESTEDEN Wouter Stolwijk 23 september 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meeting Inkoop mei 2003.
Advertisements

Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
VAP-THEMADAG 22 november 2011 Gigi Schutte. Europese aanbesteding • EA: Moeten of kans pakken • Aanbesteden :Doel of middel • Uitgangspunt :Markt of uw.
e-Procurement in Antwerpen; het belang van een stimulerende gangmaker
Prof.dr.ing. Jacques J.A.M. Reijniers MBA Breukelen, 11 maart 2009
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Dinsdag 4 april 2017 Bedrijfspresentatie Clean Concepts B.V.
Digitale leermiddelen in het mbo
Inkopen en aanbesteden
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Inkoopprocedures UT Diensten en Leveringen
Marktbeleid en Landelijke Diensten
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Facility management en inkoop
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
E-Procurement als beleidsinstrument Studiedag voor lokale overheden.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post
Haarlems Inkoop- en Aanbestedingsbeleid
1 Samenwerking in de keten Toegevoegde waarde of illusie ?
© de vries business consultancy, 2008
Business Marketing Management
De inkoopfunctie van de Sint Maartenskliniek
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
Duurzaamheid van projectresultaten Michiel van Geloven, januari 2008.
“Grip op uw inkooporganisatie” inkoopdiagnose als tool voor inkoop 2
EMVI in de digitale praktijk
Inkoop bij de gemeente Veenendaal
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
De ‘lust’ van aanbestedingen Aanbesteden bevordert goed opdrachtgeverschap
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Introductie Allors Applications. Modules Personen en Organisaties Product/voorraad beheer Ordermanagement Transport Werkopdrachten Facturering Financiële.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Les: Inkoop & Productmanag ement Keuzevak Marketing Groen Ondernemen Coen van Wetering NazorgSpecificerenSelecterenContracterenBestellenBewaken.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Social Return On Investment & PZH Mart Lucassen, hoofd bureau Inkoop Afdeling Facilitaire Zaken, Directie Concernzaken.
Deltion College Zwolle.  Jan Kruijs  Rekencoördinator sector T&V  Rekenmeester  Examen coördinator schooljaar Rekenexamens vanaf cohort.
Eerste Hulp Bij Aanbesteden Wat zijn de spelregels Hans van Wijck.
© 2013 Universitair Ziekenhuis Gent Informatiesessie Leveren, installeren en in dienst stellen van een behandelingsplanningssysteem ten behoeve van de.
Europese aanbesteding Last voor het bedrijfsleven Lust voor de publieke sector…… Of andersom ??? Ad van Amerongen.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
De impact van een circulaire aanbesteding vloerbedekking Nevi Inkoopdag 2016.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Blockchaintoepassingen met een publiek belang in Groningen mei 2017
Effecten gemeentelijk inkoopbeleid huishoudelijke hulp vanuit de Wmo
Aanbesteding jeugdteams
Tenderboard, inkoop aan de bestuurstafel
Social Return On Investment & PZH
Aanbesteden ICT outhousing en outsourcing
Aanbesteding Storage, servers en Back up
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Aanbesteding HHs Collegeweb.
secretaris stichting EDU-DEX
Best Value Procurement Klant-, Zaak-, ArchiefSysteem
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Uitdagingen voor lokale overheden
Bewust aanbesteden Inspelen op marktbewegingen door gebruik van data
Transcript van de presentatie:

OCW Conferentie: Antwoorden bij Verantwoorden VISIE OP AANBESTEDEN Wouter Stolwijk 23 september 2015

2 INHOUD Inventarisatie vragen deelnemers PIANOo Aard van het aanbestedingsproces Belang van Marktkennis Rol van accountants De nieuwe regels

3 OVER PIANOO Opgericht in 2005 (na bouwfraude) Voor alle aanbestedende diensten Algemene doelstelling: ondersteuning aanbestedende diensten bij professionalisering Diensten: website, PIANOo-desk, congres, vakgroepen, vragenloket, handreikingen Maatschappelijk Verantwoord Inkopen, Inkoop in de GWW, Marktkennis, Wet- en regelgeving TenderNed

4 AARD VAN HET AANBESTEDINGSPROCES Functie van inkoop Op de markt de beste partij vinden om de doelen van de organisatie te realiseren: Value for Taxpayers Money Dus niet: inkooppolitie! Dus niet (alléén): zijn de juiste procedures gevolgd?

KENNIS VAN PRODUKTEN, MARKTEN EN BEDRIJVEN Je kan –noch functioneel, noch technisch- goed specificeren als je niet weet wat er te koop is. Voor je het weet specificeer je de techniek of functionaliteit van gisteren of eergisteren Hoe meer je van een markt weet hoe effectiever je uitvraag kan zijn; hoe minder je er van weet, des te meer is je uitvraag een slag in de lucht. 5

KENNIS VAN PRODUKTEN, MARKTEN EN BEDRIJVEN Wat moeten we zoal van markten weten? 1.Wie zijn de spelers op de markt (vraag- en aanbodkant) 2.marktaandelen (vraag- en aanbodkant) 3.business modellen (hoe wordt het geld verdiend?) 4.(past en current) performance van de verschillende spelers 5.techn(olog)ische ontwikkelingen 6

KENNIS VAN PRODUKTEN, MARKTEN EN BEDRIJVEN commerciële ontwikkelingen jaarverslagen klantentevredenheid (van overheden) markten over de grens recente aanbestedingen van overheden hoe kopen grote private organisaties in op deze markt? 7

MARKTKENNIS IN ONDERWIJSVELD Is de markt van schoolboeken een kopersmarkt of een verkopersmarkt? Hoe zit dat met andere produkten die veel door onderwijsinstellingen ingekocht worden? Is er gezonde concurrentie of een (semi)monopolie? Staat er tegenover de aanbiedersmacht kopersmacht? Wordt er door onderwijsinstellingen samengewerkt op dit gebied? 8

MARKTKENNIS IN ONDERWIJSVELD Kennisbundeling en geen volumebundeling. Kan gaan over schoolboeken, electronische schoolborden, andere onderwijsmaterialen, gymtoestellen, facilitaire zaken Website voor vergaren en verspreiden van marktkennis Publicatie van contracten inclusief prijzen en leveranciers Moet OCW dat doen? Of de sectorraden? 9

MARKTKENNIS IN ONDERWIJSVELD Makkelijk toegankelijke, actuele tabellen met prijs-, produkt- en leveranciersvergelijkingen. Bijvoorbeeld week- of maandoverzichten van de tarieven van gymtoestellen publiceren. Of de kosten van ICT- systemen met elkaar vergelijken. 10

AANDACHTSPUNTEN VOOR ACCOUNTANTSCONTROLE 1 Kwaliteit van inkooporganisatie: zijn systemen, processen en competenties van inkopers op voldoende niveau? Zijn dossiers van de inkooptransacties compleet? Blijkt uit die dossiers voldoende kennis van de markten, de produkten, de leveranciers, de businessmodellen, enz? Staan betaalde prijzen en kwaliteiten in redelijke verhouding tot geldende marktprijzen en waaruit blijkt dat? Is er intensief contact met de behoeftestellers in de organisatie (de interne klanten)?

Is er een goed systeem van contractmanagement? Is categoriemanagement geïmplementeerd? Is leveranciersmanagement geïmplementeerd? Heeft de organisatie een inkoopstrategie? Is die vastgesteld door het hoogste management? Is er voldoende managementinformatie: spend data, per markt, per leverancier, per produkt? Wordt de integriteit van de inkopers en het inkoopproces gemanaged? Is er een opleidingsplan? AANDACHTSPUNTEN VOOR ACCOUNTANTSCONTROLE 2

13 Stel de formele procedure zo lang mogelijk uit. Verken de markt grondig en ga kijken bij collega-inkopers bij overheid en bedrijfsleven die inkopen op dezelfde markt. Begrijpt de markt de uitvraag? Hoe is de relatie met de leverancier? Is er een strijdrelatie, een partnership? Je hebt er meer belang bij als ook de leverancier er (goed) aan verdient dan wanneer hij er verlies op lijdt. Zijn onderhouds- en vervangingskosten niet (TCO/LCC) vergeten? Pas op voor raamcontracten, clustering, standaarden waarin de specifieke aanbesteding gedwongen wordt. Zijn er economen/bedrijfskundigen/commercieel geschoolden bij de aanbesteding betrokken of alleen juristen? AANDACHTSPUNTEN VOOR AANPAK VAN AANBESTEDING

DE NIEUWE REGELS Minder papierwerk dankzij het nieuwe „Europees enig document voor overheidsopdrachten” en het beginsel dat alleen de geselecteerde inschrijver bewijsstukken hoeft over te leggen. Kortere termijnen. 14

DE NIEUWE REGELS Verdergaande toepassing van elektronische communicatiemiddelen (verplicht vanaf september 2018). Meer ruimte voor onderhandelingen via eenvoudigere onderhandelingsprocedures. Voor regionale of lokale overheden, vereenvoudiging van de bekendmakingsverplichtingen. 15

MEER INFORMATIE wwww.pianoo.nl tel