Praktijkgerichte workshop Testcounseling infectieziekten [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Programma 1. Welkom 2. Theoretische opfrissing 3. Het counselingsgesprek 4. Afronding en evaluatie
Testcounseling: Pre-testcounseling: risicogedrag, infectieziektepreventie, motiverende gespreksvoering, informatie over de test, vertrouwelijkheidsinformatie, wat testresultaten kunnen inhouden Post-testcounseling: duidelijke uitleg over de resultaten, infectieziektepreventie, goed- en slechtnieuwsgesprekken. 2. Theoretische opfrissing (1)
Brainstorm Twee groepen Beide groepen vullen in groepsverband beide vragen in. Groep 1 bespreekt hun antwoorden op vraag 1. Groep 2 vult aan. Groep 2 bespreekt hun antwoorden op vraag 2. Groep 1 vult aan. 2. Theoretische opfrissing (2)
5 3. Het counselingsgesprek Eerst: oriënteren op een counselingsgesprek. Vragen 1. Hoe zou jij een pre-testcounselingsgesprek starten? 2. Hoe zou jij een gesprek, n.a.v. de testresultaten, inzetten (bij zowel goed als slecht nieuws)? 3. Wat is een goede manier om een pre-testcounselingsgesprek af te sluiten? 4. Wat is een goede manier om een post-testcounselingsgesprek af te sluiten (bij zowel positieve als negatieve uitslag)? 5. Wat vertel je een cliënt over de vertrouwelijkheid van informatie?
6 Twee deelnemers voeren het pre-testcounselingsgesprek (één is cliënt, de ander is zorgverlener) Twee andere deelnemers voeren het post- testcounselingsgesprek (van dezelfde casus óf op basis van improvisatie van deelnemers in het pre- testcounselingsgesprek) Na afloop: hoe verliepen beide gesprekken? Plenaire oefengesprekken
7 Vanaf morgen… Wat ga je vanaf morgen anders doen?
Vragen? Opmerkingen?
Afsluiting – Bedankt voor de aandacht! Take-home messages: Motivatie is te beïnvloeden Zowel pre- als post-testcounseling zijn belangrijk Je verplaatsen/inleven in de motieven van de cliënt is essentieel Gebruik motiverende gespreksvoering P.S. Graag evaluatieformulier invullen & inleveren!