Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Anonieme Gedichten Simon & Garfunkel Bridge over Trouble Water
Advertisements

Hier en hiernamaals.
Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Hondenhumor Kattengein Film is voorzien van geluid.
Jezus en de wet van Mozes.
De historie & de toekomst
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Blijf bij mij Jolink.
Onderwijs voor kansarme kinderen in Roemenië
Indien je vóór mij zou sterven,
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Strelingen van het Leven.
“Op een dag...”.
Tijd voor wat filosofie Muziek: The Great Pretender (The Platters)
Er zijn vele goede redenen om niet, blanco of ongeldig te stemmen.
.... Opzien naar de Ene is omzien naar de ander Michacampagne 2012 We lezen: Jesaja 58: 1 – 8 Preek over gaat over: 'recht doen' Het eerste lied: Gezang.
CULTUREEL KAPITAAL ?????? Je eerste keer weet je niet wat je te wachten staat om dat je het niet kent. De eerste keer dat ik naar het toneel ging was.
Voorbeelden Genesis 19: En die twee engelen kwamen te Sódom in den avond; en Lot zat in de poort te Sódom; en als Lot hen zag, stond hij.
Who cares?!. 14 Als het nu etenstijd was, zeide Boaz tot haar: Kom hier bij, en eet van het brood, en doop uw bete in den azijn. Zo zat zij neder aan.
Ken je me niet meer?.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Zondag 3 februari 2013 Gezamenlijke dienst Prot. Gemeente Bussum Diaconaal project voor de Reformed Church of Tiszaszentimre in Hongarije. Thema van de.
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
Geluid aan.
Liefhebben Het is niet moeilijk,                                              om lief te hebben .
Heb je God wel eens ontmoet?. 40 liter meel! Hoeveel pannenkoeken kun je daarvan wel niet bakken??!
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Welkom op onze thema-avond
Hoe je kijkt bepaalt wat je ziet
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Interpreteren van data
Psalmen 40:6-8 David profeteert naar de Messias 6In slachtoffer en spijsoffer hebt Gij géén behagen, (Gij hebt mij geopende oren gegeven),
Verlangen naar licht.
Voor Aranka... Van Aart.
en mooie plekjes in Bokrijk
Ethiek.
1e gebod Ben ik echt de belangrijkste voor jou, elke dag van je leven?
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen  
AANGRIJPENDE BRIEF AAN EEN ABORTEUR
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Wat kan je doen met jouw schoolraad?
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Multicultureel feesten op school.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
M-decreet Een korte toelichting.
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Welkom op onze thema-avond
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
“Alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor Mij gedaan.” Matteüs 25, 40 Woord.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Roma kinderopvang in de Oekraїne. Wereldwijd leven miljoenen mensen in diepe armoede. Dorcas legt zich hier niet bij neer.
Experten in de derde graad Proefproject
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
6 – Kun je steeds opnieuw beginnen?
Wat kan je doen met jouw schoolraad?
Transcript van de presentatie:

Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs

Levensbeschouwelijk kringgesprek  We gebruiken Ik-boodschappen. Vb. Ik ben van mening dat …  We blijven in het heden.  We blijven bij het aangebrachte thema.  We respecteren elkaars meningen en veroordelen bijgevolg niemand.  We staan in dienst van de groep en zorgen ervoor dat iedereen aan bod komt.  We luisteren écht naar elkaar en willen niet alleen onze eigen inbreng doen.  We gebruiken verbale en non-verbale leerwegen, we reageren vanuit hoofd en hart.  We nemen actief deel aan het kringgesprek. (Actief luisteren maakt hier ook deel van uit.) G roepsafspraken

Levensbeschouwelijk kringgesprek Inclusie in het onderwijs  Concrete casus als vertrekpunt : INCLUSIE, een mooi woord maar …  De ouders van een kind met een beperking komen bij de directeur met de vraag om hun kleuter in te schrijven in het gewone regulier onderwijs. De ouders willen dus graag inclusie. Ze hebben een degelijk onderbouwde vraag en een uitgewerkt dossier.  De directeur stelt aan de ouders voor om de vraag voor te leggen aan het schoolteam. Zij moeten tenslotte met met het kind aan de slag.  Gegevens over het kind:  Het meisje is 2,5 en heeft een ontwikkelingsdysfasie.  Ze kan nooit leren wandelen en zit in een rolstoel.  Ze is normaal begaafd (volgens de testen die tot nu toe werden uitgevoerd). (Hoe het in de toekomst evolueert is een onbekende factor.) Haar ontwikkelingsdysfasie zadelt haar op met motorische beperkingen. Ze heeft dyspractie (handmotoriek en tekenen).

Levensbeschouwelijk kringgesprek  Deze assistentie wordt volledig betaald door de ouders.  Trappen doen is moeilijk (rolstoel). Afhankelijk van hoe het kind verder lichamelijk ontwikkelt, moeten er alternatieve oplossingen geboden worden.  Wat zegt de wet?  Het VN-verdrag, dat door België in 2009 werd geratificeerd, schuift inclusie onderwijs naar voren als een recht. Op beleidsvlak is er tot nu toe schijnbaar weinig gebeurd.  Op 12 maart 2014 werd in het Vlaams Parlement “het ontwerp van decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften” goedgekeurd. Dit is het zogenaamde ‘M-decreet’.  Dit decreet moet ervoor zorgen dat meer leerlingen met een lichte mentale beperking of leerstoornis in de toekomst het gewone onderwijs kunnen volgen. Volgens Pascal Smet betekent het decreet een belangrijke stap in de richting van inclusief onderwijs. Inclusie in het onderwijs

Levensbeschouwelijk kringgesprek  Met het M-decreet vertrekt de Vlaamse regering van het principe “gewoon onderwijs als het kan, buitengewoon onderwijs als het nodig is”.  Concreet wil dit zeggen dat lln met specifieke onderwijsnoden zich kunnen inschrijven in het gewone onderwijs en dat daarbij aan scholen “redelijke aanpassingen” kunnen gevraagd worden.  De belangrijkste bepalingen uit het decreet zullen effectief in werking treden op 1 september  Reflectievragen die het startpunt van het gesprek vormen:  Hoe sta je hier tegenover?  Wat denk je hiervan?  Ga je er voor als individu/als team/als directie?  Welke moeilijkheden denk je tegen te komen?  Hoe zit het met draagkracht/draaglast van het team? Inclusie in het onderwijs

K-stoel: “Ik had honger en gij hebt Mij te eten gegeven, Ik had dorst en gij hebt Mij te drinken gegeven, Ik was vreemdeling en gij hebt Mij opgenomen. Ik was naakt en gij hebt Mij gekleed, Ik was ziek en gij hebt Mij bezocht, Ik zat in de gevangenis en gij zijt tot Mij gekomen.” (Mt 25, 35-36)  Hoe interpreteer jij ‘barmhartig zijn’*?  Waar plaats je het gehandicapt meisje in het Bijbelfragment?  Wat is in deze casus een barmhartige beslissing?  Inclusie of eerder een aangepaste school? De werken van Barmhartigheid – Barmhartigheid*: Blijk geven van erbarmen, van medelijden met mensen die het moeilijk hebben; barmhartig zijn is je met woord en daad inzetten voor diegenen die er nood aan hebben, zonder dat je er zelf voordeel aan hebt.