Beter Onderwijs Nederland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Autonomie in de derde graad
Advertisements

Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Learning analytics: de docent
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
Het geheim van de flipperkast
StatIG in de Vrolijke School
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Al doende leren training docenten
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Voorbereid op Stage Les 4.
ELO Informatie Communicatie Administratie Multimedia
ABC P1 B4.
Leren in nieuwe contexten
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Theorie van de kunstprofessional Werkdag LOK 18 november 2009 Diederik Schönau.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
De Moderne Onderwijsmedia
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
M-decreet Een korte toelichting.
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Differentiëren in de Franse les
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Pilot-studie naar Classroom Management binnen LVO en Pabo Uitkomsten Bruno Oldeboom nov
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
De nieuwe onderbouw.
Doelen realiseren met media
Doelen realiseren met media

Word onderdeel van de bloedsomloop!
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
De juiste route naar het juiste doel
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Informatieavond ‘devices’ op de Sav
Naar een typologie van scholen
Differentiatie in de klas
Leiding geven aan school ontwikkeling
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
December 25, 2018.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Zelfregulatie op Cartesius2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Basisschool St. Lambertus September 2018
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Je eigen omgeving in beeld
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Beter Onderwijs Nederland Het Nieuwe Leren versus Beter Onderwijs Nederland Door Pieter Jongsma en Micheal Laan

A B 1 Liever klassikaal les Liever meer individueel les 2 Gepersonaliseerde lesdoelen Vaste doelen voor de hele klas 3 Vaardigheden Vakinhoud 4 Het is de taak van het onderwijs om het aantrekkelijk te maken voor leerlingen Het is niet de taak van het onderwijs om het aantrekkelijk te maken voor leerlingen 5 Leerlingen leren tegenwoordig anders dan vroeger Leerlingen zijn niet minder in staat geworden om traditioneel onderwijs te volgen 6 Ordening in disciplines, vakken apart aanbieden Multidisciplinaire vakken 7 Leerniveaus scheiden Gemengde klassen 8 Leerlingen hun eigen leerproces laten sturen Docent stuurt het proces 9 Leren uit een boek/opgaven Leren met projecten 10 Lesmethoden aanpassen aan de nieuwste onderzoeksresultaten Meer onderzoek nodig voordat lesmethoden aangepast worden

Hoeveel procent BON of HNL ben jij? A B 1 BON HNL 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Het Nieuwe Leren Paraplubegrip 3 belangrijke punten: Het belang van reflectie en zelfregulatie bij het leren Leren is altijd gesitueerd in een context Leren als een sociaal proces

Het Nieuwe Leren Het belang van reflectie en zelfregulatie bij het leren Beslissingen nemen over eigen leerproces Leren is altijd gesitueerd in een context  Kennis krijgt pas betekenis in de context van de toepassing Leren als een sociaal proces Minder individuele en cognitieve perspectieven Meer motivationele en sociale processen

Beter Onderwijs Nederland (2006) Het Nieuwe Leren stelt: Het belang van reflectie en zelfregulatie bij het leren Hebben leerlingen wel voldoende zelfsturing? Leren is altijd gesitueerd in een context Gaat het niet ten koste van de vakinhoud? Leren als een sociaal proces …

Beter Onderwijs Nederland (2006) Wat dan wel? Lessen toegesneden op de capaciteiten van de leerlingen. Directe instructie en oefening onder leiding van een vakkundig docent weer centraal. Aandacht en ruimte voor differentiatie, maar wel binnen een gemeenschappelijk lesprogramma.

Kun je je vinden in de uitkomst? BON/HNL test, mee eens? Eigen middelbare school Huidige school

A B 1 Liever klassikaal les Liever meer individueel les 2 Gepersonaliseerde lesdoelen Vaste doelen voor de hele klas 3 Vaardigheden Vakinhoud 4 Het is de taak van het onderwijs om het aantrekkelijk te maken voor leerlingen Het is niet de taak van het onderwijs om het aantrekkelijk te maken voor leerlingen 5 Leerlingen leren tegenwoordig anders dan vroeger Leerlingen zijn niet minder in staat geworden om traditioneel onderwijs te volgen 6 Ordening in disciplines, vakken apart aanbieden Multidisciplinaire vakken 7 Leerniveaus scheiden Gemengde klassen 8 Leerlingen hun eigen leerproces laten sturen Docent stuurt het proces 9 Leren uit een boek/opgaven Leren met projecten 10 Lesmethoden aanpassen aan de nieuwste onderzoeksresultaten Meer onderzoek nodig voordat lesmethoden aangepast worden