MOOD CITY mediawijs(heid) troef! - spelen met mediawijs(heid)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GAMES in het onderwijs.
Advertisements

feedback als leidend principe
ICT in Marketing & Communicatie Hoe gebruiken wij de ICT middelen binnen de afdeling marketing & Communicatie.
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
A New Spring Timo Hendriks
Workshop badminton Spelenderwijs leren badmintonnen vanuit een meer impliciete aanpak. Welkom Voorstellen.
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Teachers of the 21st century iearn conferentie juli 2009 Doelen: Effectief partnerschap op lokaal, regionaal en internationaal niveau tot stand brengen.
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
2de graad.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
ZXCVBNZXCVBN. HCI Human Computer Interaction HCI = Designing products people love to use.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Docentontwerpteams en self-efficacy
Zelf materiaal ontwikkelen
Leren met een expert & een "embodied" agent. Inhoud Leren met experts Voorbeelden Scripts Scaffolden met een Embodied Agent Europese ontwikkeling in Atgentive.
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
De Eigen Wijze eEn andere manier van werken
Inhoud presentatie Introductie Onderzoek (theoretisch kader)
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
moderniseren van het curriculum.
Denk en doe Steven Degrieck.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Onderzoeksplan Jelle van Doorne IPD4. Wie ben ik?  Jelle van Doorne  Interactive Performance Design  Game designer  Kunstzinnige games, diepere lagen.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
LES 3. Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment to further government.
Bert Mulder | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool Stepping Stones for Safety and Security: innovatie, verbinden en samenwerken.
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
Game ON!. Wat gaan we doen: Introductie: wie ben ik? Inspiratiebronnen Game On! 2008.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Aan de slag met de e-rally ‘Wetenschap en techniek’ in Technopolis en in je klas Femke Gebruers.
LES 3. glusyndicates.nl Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Project ELLES samen naar een Blended Learning Lab
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Presentatie EduCheck SOML
Docentvaardigheden ICT
What is the meaning of? Student centered learning
Ouderinformatie avond
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Innovate-IT Enkele toepassingen
Innovate-IT Peter van Baalen en Ruud Smit
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
E-learning in het onderwijs
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
The Future Teacher 3.0.
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

MOOD CITY mediawijs(heid) troef! - spelen met mediawijs(heid)

DAGINDELING  Introductie: voorstelling [ed+ict] & platform (SKILLVILLE)  Games als motivator (gamification?)  Over Mood City  Mood City – Door de ogen van de leerling  Mood City – Door de ogen van de leerkracht  Vragen

WIE ZIJN WIJ?  [ed+ict] -  Onderzoeksgroep - University Colleges Leuven-Limburg  Ontstaan uit de lerarenopleiding  Sinds 2011 spin-off CETIT bvba met UCLL

PLATFORM SKILLVILLE  SKILLVILLE – (VOET)

GAMES ALS MOTIVATOR Een goed game is boeiend en motiveert om verder te spelen. Wat bepaald een goed game? De game mechanics: Achievement Progress bar Visuals / context Rewarding Leader boards (competitie) … Gebruiken van game mechanics in andere toepassingen = GAMIFICATION

GAMES ALS MOTIVATOR Organisatie optimaal leerproces: Gagné’s 9 events of learning Gain Attention (aandacht trekken) Inform Learner of Objectives (duidelijke doelen stellen) Stimulate Recall of Prior Learning (eerder verworven kennis) Present Stimulus Material (stimulerend materiaal) Provide Learner Guidance (begeleiding) Elicit Performance (aanzetten tot actie) Provide Feedback (terugkoppeling tijdens het leren) Assess Performance (evaluatie) Enhance retention and transfer to other contexts (gebruiken)

GAMES ALS MOTIVATOR Gamification gebruiken om:  Te motiveren  Te voldoen aan de 9 stappen van instructie (9 events Gagné) Vb. Present the stimulus => visualisatie van omgeving Vb. Elicit performance => een spel vereist actieve deelname Vb. Gain attention => pakkend intro filmpje

OVER MOOD CITY Preventie geweld in relaties van jongeren.  Evidence-based  Positieve aanpak: Hoe gezonde relaties opbouwen en onderhouden?  Pakket: The Fourth R curriculum (Centre for Prevention Science at the University of Western Ontario, Canada)

Rol van de leerkracht Administrator & Coach Tempo en inhoud bepalen Opvolgen vooruitgang & resultaten Starten en modereren van groepsgesprekken volgens de resultaten

MeToDi Methodological Toolkit voor uitgevers en ontwikkelaars van Digitale leermaterialen. Het Instituut voor Mediastudies (KULeuven) en [ed+ict] (UCLL) TETRA-project (september augustus 2017) Oproep: Game bedrijven en ontwikkelaars van digitale leermiddelen

VRAGEN?