Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Roelien Bos-Wierda Aline van Engelenburg
Internettoepassingen waarmee we niet (zo) bekend zijn
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Compex Natuurkunde Een complex aan mogelijkheden?
Ontwerpprojecten Competenties
wie de schoen past.. DIDACTIEK student back office docent toetsing 8,7
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Onderwijsvraagstuk Kennisnet
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Werken met weblogs Oriëntatie MLI 9 september 2013.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Het portfolio van een Educatief Multimediaal Ontwikkelaar
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Gebruik van video in de stagebeoordeling
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Tip 7: wissel je werkvormen af
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Netwerkleren in het onderwijs
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
ViaVia Info-presentatie
Presentatie EduCheck SOML
IPadje op iPadje af 22 april iPadje op iPadje af 22 april 2016.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Gepersonaliseerd leren
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Honours programma: voor wie
The Future Teacher 3.0.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI

7 pijlers, didactische meerwaarde bloggen 1. Relaties leggen Weblogs lenen zich goed voor het leggen van relaties tussen (bijdragen van) verschillende personen. Een weblog kan ook een goed medium zijn voor sociale interactie en netwerkleren. 2. Creëren Kennis ontwikkelen, alleen en samen. Weblogs kunnen worden gebruikt om online redeneren te stimuleren en schrijfvaardigheden verbeteren. 3. Uitdragen Een weblog is bij uitstek bedoeld om informatie, kennis en ervaringen met anderen te delen 4. Transparant maken Met behulp van een weblog is het mogelijk om bijdragen (de re- acties er op en de relaties met andere bijdragen) te analyseren.

7 pijlers (vervolg) 5. Leren leren Weblogs worden gebruikt voor het geven van feedback en voor het reflecteren op het eigen leren. 6. Competenties centraal stellen Bij het gebruik van een weblog als portfolio 7. Flexibilisering Weblogs voorzien in de mogelijkheid om door studenten gebruikt te worden waar, wanneer en op welk moment zij dat willen. Bronnen: Kremers, M.J.C. (2006). Bloggend leren. Een onderzoek naar de mogelijkheden van weblogs binnen het Wetenschappelijk Onderwijs.Tilburg: Universiteit Tilburg. Rubens, W. (2004). De zeven pijlers onder digitale didactiek. Profiel, vol. 1(februari 2004). Simons, P (2002). Digitale didactiek: hoe (kunnen) academici leren ict te gebruiken in hun onderwijs. Inaugurele rede,. Universiteit Utrecht.

Blog als leermiddel - Een blogpost dwingt je beknopt te formuleren, maar ook om substantiële bijdragen te leveren. - Door het schrijven van blogposts onthoud je beter. Een weblog is op zich ook een vorm van geheugen (archief). - Bloggen nodigt uit tot converseren - Dankzij bloggen krijgen auteurs een persoonlijke ‘stem’. - Blogs van docenten bevorderen dat lerenden leerstof nogmaals gaan bestuderen, waardoor de leereffecten groter worden. - Bloggen is in feite een voortdurende vorm van formatief beoordelen. Als lerenden weblogs tenminste gebruiken voor reflectie op wat zij hebben geleerd. - De blogosphere is uitgegroeid tot een enorm kennisarchief dat voor informeel leren kan worden gebruikt. Wilfred Rubens 19 augustus

Werken met blogs op de MLI Weblog als instrument voor professionele ontwikkeling en leermiddel: - Peerreview en feedback: Voortgangs- en productbesprekingen van eindproducten leerarrangementen. - Verdiepende interactie en discussie over inhouden leerarrangementen - Netwerkleren (internationaal) - Website voor (actuele) informatie over leerarrangementen

Netwerkleren - Animatie over netwerken

LA- blogs - Wordpress, eenduidig format en navigatiemenu - Alle informatie over LA + tags + multimedia + twitter + blogroll - Functionele, inspirerende en uitnodigende vormgeving - Studenten mede-eigenaar (auteur) van het LA- blog

Individuele blogs studenten - Persoonlijk publicatiemedium (eigenaarschap) - Werken aan en publiceren eigen producten - Reflecties op het leren (proces- en product) - Opzetten kennisbank - Netwerkleren binnen MLI en de buitenwereld - Kennis delen en co-creatie

Hoe maak je je eigen wordpressblog? Op internet zijn vele tutorials te vinden dus je kunt ook een ander filmpje opzoeken als je dat prettiger vindt.

Vragen?