PSO. Praktisch school onderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Bacteriologisch onderzoek
1. Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Natuurwetenschappelijk onderzoek
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Verslag TL3.
Een biologisch onderzoek
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Glijbanen Een les onderzoekend leren voor
ZW : trillingen 6 WW.
Het gedrag van pissebedden.
A Datum: Namen Titel: (kort en bondig) Onderzoeksvraag: Hypothese:
Natuurwetenschappelijk verslag
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Het presenteren van het onderzoek
Return to Sender.
Thema 1. Inleiding in de biologie.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Visie & Strategie.
Onderzoek doen een methodische aanpak
NLT Aardrijkskunde/biologie
Kenmerken van organismen BIODOEN
Portfolio Presentatie
De werkgroep O & O (Onderzoeken en Ontwerpen) Voorheen lab.vaardigheden Jaap Teule, Hageveld Lyceum - Heemskerk.
LEREN ONDERZOEKEN Inleiding: Wat heb je nodig? - Handleiding “leren onderzoeken”, dit is ook je werkboek. Wat gaan we doen? Theorie. Hoe zet je een onderzoek.
Thema 1. Inleiding in de biologie.
Thema 1. Inleiding in de biologie.
Verbranding en Ademhaling
Lezen: doe het goed voor
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Opdrachten en eindopdracht
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Geneeskunde. Wat is een wetenschapper? ? Kwalitatief onderzoek Vragen die beginnen met Waarom, Welke, … Oriënteren kennis Kwantitatief onderzoek Vragen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Instructiefilm maken. Het maken van een instructiefilm voor je praktijkproject uit periode 12. DOEL.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Een onderzoek naar het kiemen en groeien van een bruine boon
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Het onderzoeksverslag
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Instructie geven en uitvoeren
Natuurkunde-project Typ hier de titel van je project Jouw naam
Project-les “de ontkieming”
Titel wetenschapsproject
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Onderzoeken 1HV.
Studie van de levende en de niet-levende natuur
Titel van wetenschappelijk project
Wetenschapsbeursproject
Voorkennis Wiskunde Les 7 Hoofdstuk 2/3: §2.5, 3.1 en 3.2.
Onderzoek doen met de Grow –app NIBI
Transcript van de presentatie:

PSO. Praktisch school onderzoek. Inleiding: Wat heb je nodig? - Handleiding “PSO”. Wat gaan we doen? Theorie. Hoe zet je een onderzoek op (uitleg natuurwetenschappelijke methode). Onderwerp uitkiezen. Wat ga je onderzoeken? Voorbereiding (theorie). Benodigdheden en werkwijze. 5. Proef uitvoeren. Dit gebeurd onder schooltijd. 6. Maken van een verslag volgens de natuurwetenschappelijke methode. Dit geheel wordt beoordeeld. Weging: Inzet 1x. Methode van werken 1X Verslag 2x

PSO. Praktisch school onderzoek. Hoe begin je aan een onderzoek? Zoek een onderwerp. Het moet wel een onderzoek zijn wat ergens op slaat. Fout is. Hoeveel kikkers passen er in mijn onderbroek? Is niet relevant. Goed is. Wat is de voedselvoorkeur van een kikker? Goed is. Reageren kikkers op geluid?

PSO. Praktisch school onderzoek. 2. Theoretische verkenning. Je zoekt achtergrondinformatie op wat je nodig hebt voor je onderzoek. Let op! Noteer direct die bronvermelding voor je verslag.

PSO. Praktisch school onderzoek. 3. Opstellen onderzoeksvraag (Wat wil ik weten). Fout is. Welke smaak vind je het lekkerst? Goed is. Welke smaak proef je waar op je tong? Hier enkele voorbeelden zie blz. 4. Ik wil wat weten of een kikker reageert op geluid? - Ik wil weten bij welke potgrond slaplanten het beste groeien? - Ik wil wat weten met welke kleur licht men het beste kan lezen. Reageert een kikker op een bepaald geluid? Bij welke potgrondsoort groeien slaplanten het best? Met welke kleur licht kan men het beste iets herkennen?

PSO. Praktisch school onderzoek. Wat is een goede hypothese? Antwoord op de onderzoeksvraag. Moet experimenteel getoetst kunnen worden. Waarnemingen en resultaten bevestigen/verwerpen hypothese. Voorbeeld: Wie zijn dommer Denekampers of Oldenzalers? Ik denk dat het niet uit maakt. Ze zijn allebei even dom.

PSO. Praktisch school onderzoek. Variabelen Je hebt bij een onderzoek te maken met drie soort variabelen: Onafhankelijke variabele  deze bepaal jij of stel jij in. Afhankelijke variabele  deze is afhankelijk van wat jij instelt, dus ga je meten. Controle variabelen  deze variabelen hou je constant/verander je niet.

PSO. Praktisch school onderzoek. Voorbeelden verschillende variabelen PROEF: Groei slaplanten bij verschillende potgronden. Wat voor variabelen kun je hierbij bedenken? Invullen op blz. 6. Onafhankelijk variabelen: Afhankelijk variabelen: Controle variabelen: Deze moeten gelijk blijven voor een goed onderzoek. Soort potgrond Groei van de plant (kun je meten) Hoeveelheid water, temperatuur, licht.

PSO. Praktisch school onderzoek. - Benodigdheden: Lijst van materialen wat je nodig hebt. Voorbeeld: Wat heb je denk je nodig bij de proef: Groei slaplanten bij verschillende potgronden. - Plan van aanpak (Werkwijze). Stapsgewijs aangeven wat je gaat doen. Opdracht: Schrijf een werkplan en maak een lijst van benodigdheden voor de proef. Blz. 8.

PSO. Praktisch school onderzoek. Benodigdheden: - Diversen potgronden - Slaplanten, klein, 5 per pot - Bakjes - Water - Stikker of stift - Weegschaal

PSO. Praktisch school onderzoek. Werkwijze: Zorg voor …. aantal potgronden van diverse merken. Vul een bloempot voor ¾ met de potgrond. Plant 5 slaplantjes in elke pot. Geef voldoende water aan elke pot. Meet naar een maand hoeveel de planten wegen en neem het gemiddelde. 6. Controle van het gemiddelde. Dit gebeurt via STD (standaard afwijking van het gemiddelde). Gaat het beste via Excel: STD berekenen

PSO. Praktisch school onderzoek. Resultaten: Presenteer dit in een waarnemingstabel of diagram. Zo kun je in één opslag zien wat je resultaten zijn. Korte omschrijving van je resultaten in de vorm van een verhaal. Conclusie: Kort en bondig antwoord op de onderzoeksvraag. Dus geen extra informatie. Verder koppel je het terug naar je hypothese. Discussie: Commentaar op je onderzoek. Foutenanalyse.

Hoe maak je een grafiek of diagram in Excel? LEREN ONDERZOEKEN Hoe maak je een grafiek of diagram in Excel? Grafiek maken

De natuurwetenschappelijke methode en het maken van een verslag LEREN ONDERZOEKEN De natuurwetenschappelijke methode en het maken van een verslag Titelblad Inhoudsopgave Voorwoord Inleiding: - Vraagstelling. Wat willen we onderzoeken? - Hypothese. Wat veronderstellen we? - Theorie. 5. Materiaal en methode: - Benodigdheden. Wat hebben we nodig? - Werkwijze. Wat gaan we doen? Nauwkeurige beschrijving van de proef.

De natuurwetenschappelijke methode en het maken van een verslag LEREN ONDERZOEKEN De natuurwetenschappelijke methode en het maken van een verslag 6. Resultaat. Wat nemen we waar? 7. Welke conclusie(s) kunnen we trekken? 8. Discussie. Commentaar op de proef, fouten analyse. 9. Nawoord 10. Bronvermelding 11. Logboek

PSO. Praktisch school onderzoek. Start PSO. Zelfstandig experiment.