Het Ondernemingsdossier Pilot van KHN i.s.m. de Gemeente Leiden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bouwen doen we zo! Sjoerd & Remco Studenten van MBO – Bouwkunde niveau4.
Advertisements

AANLEIDING Projecten die studenten moesten organiseren gingen vaak mis in de voorbereiding. Vaak lag dat aan miscommunicatie en te weinig voorbereiding.
Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
“Hoe kom ik aan klanten?”
VvEs met Energie VvE’s en duurzaamheid Carolien Hoogland en
Inwonergericht werken door middel van Servicenormen
MKKJ IN IZEGEM. Izegem, jeugd en mkkj  inwoners  7291 personen worden als jeugd gerekend.  1537 jongeren zijn actief in een jeugdvereniging.
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
Invullen e-profiel Ga naar
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Het Ondernemingsdossier
De kracht van MySolution
21 Maart 2013: Startbijeenkomst experimenten transitie begeleiding in Breda ‘Zorg voor elkaar’
Een project van Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen vzw i.s.m. de lokale besturen.
Jeugdgroepen op straat
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Ondernemingsdossier Het concept. ondernemingsdossier Het Ondernemingsdossier “ Het delen van informatie die nodig is voor een goed naleefgedrag van een.
Regiobijeenkomst Beter en Concreter Vereniging van Friese Gemeenten 30 mei 2013 Leeuwarden.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Dmv de startersregeling wil de gemeente Almere de bereikbaarheid van koopwoningen vergroten voor met name de starters op de woningmarkt in Almere. In de.
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Presentatie Forum 22 mei 2011 Erfgoedcel k.ERF Subsidiereglement Erfgoedprojecten.
Enterprise Document Management Fase
Onderhands op z’n Steenwijkerlands Tiel, 1 juli 2014 Erik van der Kamp (inkoopcoördinator)
Beleidsinformatie Jeugd
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
Werkwinkel LOP Aalst Basisonderwijs en Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen.
Vooruit met de Regionale economie 28 januari 2015 wethouder Jop Fackeldey Regionaal ambassadeur Beter en Concreter.
Digitale Dienstverlening aan Ondernemers Patrick van Domburg Wethouder gemeente Zoetermeer.
Ondernemingsdossier Programmabureau Ondernemingsdossier Michel Bloemheuvel Joost Molenaar Programmabureau Ondernemingsdossier MeetUp Digitale Stedenagenda,
Ondernemingsdossier Ervaringen en Plan van Aanpak
Ondernemingsdossier Ervaringen en doorontwikkeling Bart Ekkelkamp Procesadviseur Gemeente Zwolle.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Wat is Digitale marktplaats voor hulp, klusjes en zorg Laagdrempelig, veilig en eenvoudig hulpmiddel om elkaar te vinden. Via een organisatie of rechtstreeks.
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Past Performance Eerste ervaringen en hoe benut u uw kansen? Olaf Bovenkamp: hoofd ingenieursbureau gemeente Heiloo Marco van Beek: projectleider gemeente.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
ESF Sociale Innovatie Regio Holland Rijnland – Hilde de Boer.
Schuldhulpverlening Tijdlijn schuldhulpverlening 2011 Beleidsplan integrale schuldhulpverlening vastgesteld 2013 (juli) start onderzoek rekenkamer in Ridderkerk.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Fysiologische verloskunde in 2015 In vogelvlucht...
Social intranet Donderdag 19 november Even voorstellen… Erica van de Veen Communicatiemedewerker Gemeente Putten 2.
Leerlingenvervoer. Voorwoord door de wethouder Terugblik bijeenkomst 17 november 1. Uitleg over de nieuwe verordening en het doel om kinderen te stimuleren.
Geo Informatie in West 26 maart Waar staat WEST in het GIS? De Atlas van West Op de Kaart Pleio Knelpunten.
21 juni 2016 Omgevingsloket online: Uitwisselen gebruikservaringen Bart Oortwijn InfoMil RWS Leefomgeving.
De ontwikkelopgave in Zoeterwoude Veranderen om in je kracht te blijven!
Afspraakgericht werken Snel balie
Menukaart Buitengebied (Regio Foodvalley)
Creatief Ketengericht Ondernemen
Duurzaamheidsplatform Kaag en Braassem
Digitale omgevingsvergunning
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Energiek Dorpen Poperinge
Arduino Basis Training
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Sterke FNV: Zichtbaar betrokken wervend hoe doe jij dat?
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid Heling.
Leerwinstmeeting 22 november Lemerlerveld CKO & SLO
Disclosure belangen NHG spreker
Digitale Dienstverlening aan Ondernemers
Transcript van de presentatie:

Het Ondernemingsdossier Pilot van KHN i.s.m. de Gemeente Leiden

Inhoud  Leiden KHN & het Ondernemingsdossier  Aanleiding  Aanpak  Inhoud pilot  Ervaren voordelen  Lessen uit de pilot 2

Leiden  inwoners  Bijna 600 horecazaken verlofzaken DHW-vergunningen 3

Hoe ging het eerst. 4

5 Wat was de aanleiding  KHN-Leiden benaderde ons voor een pilot met het ondernemingsdossier  KHN-Leiden gaf signalen af dat de gemeente niet integraal genoeg werkte voor horeca ondernemers.

Vervolg aanleiding  Bestuurlijke wens om dit zeer voortvarend op te lossen met een integrale intake.  Visie op dienstverlening, digitaal tenzij… 6

Aanpak  Integraal horecaloket werd opgezet -Integraal intake gesprek -Aanpassingen communicatiemiddelen  Pilot ondernemingsdossier gestart -Past in visie op dienstverlening -Samen met KHN kans  Projecten lopen tegelijk en versterken elkaar 7

Werkwijze 1 Aanpassing website  Er is een 5 stappenplan gemaakt voor ondernemers  uitleg voor nieuwe ondernemers op de website  Onze aanvraagformulieren zijn van de website verwijderd  Werkwijze op de website voor bestaande ondernemers aangepast. 8

Werkwijze 2  Er is samen met KHN, Leiden een informatiemiddag georganiseerd voor leden  Gezamenlijke communicatie  Ondernemingsdossier aangemaakt voor alle KHN leden door KHN  Helpdesk van het ondernemingsdossier is goed bereikbaar 9

Welke aanvragen via het Ondernemingsdossier 10  Alle horeca vergunningen kunnen nu via het ondernemingsdossier worden aangevraagd.  Ook bestaande ondernemers vragen we om het ondernemersdossier aan te maken

Nieuwe ondernemers  Alle nieuwe ondernemers krijgen eerst een intakegesprek  Actief promoten om digitaal aan te vragen door 15% korting te geven op de leges  Checklist en folder van het stappenplan om het ondernemingsdossier aan te maken meegeven  Bij problemen met aanvragen doorverwijzen naar de helpdesk van het ondernemingsdossier 11

Bestaande ondernemers  Sturen van een nieuwsbrief met uitleg over het ondernemingsdossier  Voordelen van het ondernemingsdossier onder de aandacht brengen  Korting van 15% geven op de leges voor aanvragen via het ondernemingsdossier  Vergunning uploaden op aanvraag via het ondernemingsdossier 12

13 Heeft het succes?

Resultaat  Momenteel wordt 70 procent van de aanvragen via het ondernemingsdossier gedaan. 14

Ervaren voordelen  Voor de ondernemer - Makkelijk aanvragen na eerste keer gegevens invoeren - Vergunningen op 1 plek bij elkaar - Documenten uploaden via berichtenbox - Korting op leges  Voor de gemeente - Krijgen alleen complete aanvragen - Geen papier meer maar alles digitaal - Ervaring op doen met deze manier van werken 15

Lessen uit de Pilot  Gezamenlijk optrekken met KHN  De aanhouder wint  Boodschap blijven uitzenden, andere manieren van aanvragen moeilijk maken  Aanmaak van de dossiers voor alle KHN- leden  Ondernemers die tegen problemen aanlopen snel hulp bieden - E-herkenning - Vastlopen in aanvraag 16