Veranderingsprocessen
Waarom moesten wij veranderen!
Apotheek
leiding
Inzicht
Verzekeraars Marktmechanisme Concurrentie
Tijd
Randvoorwaarden: Visie/beleid Apotheek Akkoord MT Quality unit
Kostprijsfinanciering 2010 Kostprijsfinanciering 1. Bewustwoording intern. 2. Geld genereren (extern)
Verwerkingstijd sets. -Extra bewerkingen: doorspuiten, ultrasoon enz. -Manier van steriliseren: Stoom, Plasma, Eto Tevens: -Gas, licht,water -Vierkante meter prijs -Onderhoud/reparatie apparatuur -Transportkosten -HR -Personeelskosten
Aandachtsgebieden Klanten informeren Geen administratieve functie creëren. Kostendekkend Marktconforme prijzen 2011 proefdraaien kostprijs 2012 start kostprijsfinanciering
Gevolgen: Productie verlaging Toename disposables Ok’s gaan slimmer en efficiënter om met sets Klanten worden kritischer met gebruik
2012: 1. Hoe is het opgebouwd 2. Hoe kan ik bezuinigen. 3 2012: 1.Hoe is het opgebouwd 2.Hoe kan ik bezuinigen. 3.Werven externe klanten 4. ISO-13485 (kwaliteitsborging)
Gevolgen medewerkers: Pro actief werken en denken Kwaliteit leveren Rooster aanpassingen klantgericht werken Onrust Veel zaken Topdown ingevoerd
Opleiding Processen Apparatuur/ onderhoud Hoe werken we
Hoe zijn de medewerkers erin betrokken: 1.Bewustwording trainingen 2.Stam groep 3.Werkoverleggen Top –Down ingevoerd
Kwaliteitsbewust werken: Activiteiten-niveau Checks, kennis bijhouden, afspraken Kwaliteit ligt op de werkvloer
Merkt de klant nu ook wat van alle veranderingen en hoe meet je dat?
Beheers aspecten: KPI’s (Key performance indicator) Opleidingen (her kwalificatie) Management review PRI (prospectieve risico inventarisatie) Afdelingsbeleid (Apotheek.) CAPA (Corrective and Preventive Action ) Klant informatie systeem SLA (Service Level Agreement) Jaarplan Klachtenregistratie
Wat heeft het opgeleverd: Positief: Gelijkwaardige afdeling. Medewerkers worden gewaardeerd. Meer externe klanten. Veel belangstelling van andere ziekenhuizen. Audit systematiek. Een gesprek partner. Adviserende rol. Meedenken in de keten. Niet meer als schoonmakers gezien.
Wat heeft het opgeleverd: Aandachtsgebieden (negatief): WEINIG betrekken van medewerkers bij veranderingen! Slechte informatie voorzieningen. Bedrijfsmatiger werken (zakelijker) Leiding gaat vaak sneller (gedachtes) dan medewerkers.
Anno 2014 Werkrooster Leesgroepen Zelfsturend team Opleidingen (her en initiële kwalificatie) Accreditatie Stamgroep Vereenvoudiging van formulieren, werkinstructies enz. Vraag gericht sturen. Andere Geldstromen. (leeninstrumentarium, reparaties, implantaten) ARBO Standaardisatie Informatie voorziening
Werkzaamheden zijn toegenomen
Het is nooit meer rustig!