Welkom op de informatieavond van groep 4 Mezelf voorstellen. Vanavond wat meer informatie over het schooljaar in groep 7. Allereerst bespreek ik wat specifieke dingen voor groep 7. Daarna komen wat algemene zaken aan bod. Op de tafel van uw zoon of dochter ligt een tekening die speciaal voor u gemaakt is. Ook ligt er werk dat uw kind zelf heeft uitgekozen, omdat hij/zij er trots op is of het gewoon leuk vindt.
Nóg harder werken. Een eerste indruk… Een aantal foto’s van het werken in groep 4. Nóg harder werken.
De volgende onderwerpen komen vanavond voorbij: - Visie van onze school - Het werken in een schrift - Rekenen - Taal - Lezen - Schrijven - Zelfstandig werken/kieskast Natuniek Engels - Gym - Muziek - Verkeer - Handvaardigheid en tekenen - Sociaal emotionele ontwikkeling - Spreekbeurt - Rapport
Maar natuurlijk ook deze... - Extra zorg in de klas - Venstervieringen - Verjaardag - Communie - Weeksluiting - Pauze - Hulpouders
Visie van Het Venster Wij willen een school zijn waar ieder kind wordt gezien en waar kinderen met plezier naar toe komen. Wij willen de kinderen bagage meegeven waardoor zij zich kunnen ontwikkelen tot een zelfstandig en (zelf)verantwoordelijk persoon. Hierbij richten we ons op de talentontwikkeling en brede vorming van kinderen.
Kernwaarden * vertrouwen * ontwikkeling * zelfstandigheid * eigenheid * transparantie
Het werken in een schrift In groep 4 staat het werken in een schrift centraal.
Rekenen, Pluspunt - Kleine stapjes - Automatiseren - Rekenen tot 100 - Tafelsommen (tafeldiploma) - Verschillende manieren en strategieën. - Differentiatie - Computer
Taal, op maat - Thematisch - Vier taalvaardigheden - Taalboeklessen en werkboeklessen - Kennismaken, begrijpen, inoefenen - Differentiatie op meerdere niveaus - Opbrengstgericht werken - Ict
Spelling, op maat. - Doorlopende leerlijn - Overzichtelijk - Veel herhaling - Systematische aanpak - Effectief - Afwisseling - Differentiatie - Ict
Lezen “Estafette” - Technisch lezen. - drie keer per week - Afwisselend: werkboek – leesboek.
Lezen “Goed gelezen!” - Begrijpend lezen - Eerste helft van het jaar bakkaarten, daarna methodelessen Overig: - Vrij lezen op school. - Vloeiend en Vlot - Voorlezen - En …….
Elke dag thuis lezen! De kans dat een kind uitgroeit tot lezer wordt 5 keer zo groot als ouders een actieve leesopvoeding voeren. Ter vergelijking: de invloed van een docent maakt die kans 1,5 keer zo groot, van vrienden 3,5 keer. Met 15 minuten lezen per dag, lees je 1 miljoen woorden per jaar en groeit de woordenschat met ca. 1.000 woorden per jaar
Met plezier in lezen… Gaan leerlingen meer lezen Worden ze beter in lezen Worden ze beter in taal Kunnen ze beter leren
Schrijven, Pennenstreken - De hoofdletters - Schrijfhouding, pengreep - De pen (na de herfstvakantie)
Zelfstandig werken Meer dingen zelfstandig doen. Taken zelf inplannen Werken met een vragenkaartje. Klaar? Kieskast, lezen, wb. Weektaak niet af? Wat dan?
Natuniek “NatuNiek” brengt natuur en techniek tot leven! Na een thema volgt een project. De kinderen onderzoeken, ontwerpen en maken opdrachten. Thema’s: Gezondheid Beweging Planten en dieren Techniek helpt jou
Engels, Groove me - Digibord lesmethode - Muziek is de basis van de lessen. - Thematisch Kijken, horen, luisteren, zeggen, zingen, Lezen en bewegen
Gym - Maandag en woensdag. - Kinderen zelf verantwoordelijk gaan maken. - Spellessen en materiaallessen. (Soms een clinic) - Niet douchen.
Muziek, moet je doen Zingen Luisteren Muziek spelen Bewegen op muziek
Verkeer, wijzer door het verkeer - Leerstof: veilig gedrag dat bij deze leeftijd past. - Leerlingenboek en werkschrift
Handvaardigheid en tekenen Losse opdrachten en opdrachten rondom een thema. Geïntegreerd in het zelfstandig werken + thema weken creatieve ontwikkeling.
SEO/levensbeschouwing Goed Gedaan!” Sociaal Emotionele Ontwikkeling. Levensbeschouwing vooral tijdens vieringen.
Spreekbeurt Duur: ongeveer 10 minuten Onderwerp: eigen keuze Informatie verzamelen: boeken/internet Materialen meebrengen Spreekbeurt maken met hulp van ouders Infobrief Na de kerstvakantie
Rapport - November gesprek leerkracht-ouder (geen rapport) - februari 1e rapport en gesprek - Juli 2e rapport en een gesprek op aanvraag - Opmerkingen alleen indien nodig. - Punten ingevuld indien van toepassing. Methode gebonden toetsen en Cito gegevens
Extra zorg in de klas: “Groepsplannen” Werken met: Niveaugroepen De computer Extra werkboekjes
Venstervieringen: Verjaardag: Communie: Gezellig samenzijn in de kuil. Van de leerlingen en van de meester/juf Communie: In groep 4 hebben de kinderen de mogelijkheid om hun communie te doen
Paar minuten na schooltijd. Weeksluiting: Gezellig samen de week afsluiten. Hulpjes: Paar minuten na schooltijd.
Pauze: Ouders: Kwart over tien, de bel gaat, iedereen pakt zijn fruit en gaat naar buiten… Kleine speelplaats, om de school, nonnentuin. Ouders: - Klassenouder - Ouders die kunnen helpen bij andere schoolse activiteiten - Ziekmelding - Niet meer de klas in, afscheid nemen bij de deur.
Bedankt voor uw aandacht Zijn er nog vragen? Vergeet u niet uw naam en gegevens te controleren/wijzigen en om aan te geven of u groepsouder wilt worden!