Jeannette van Nieuwkoop

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
Plusgroepen in het basisonderwijs.
U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten
Autonomie in de derde graad
De Van Damschool in ontwikkeling
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Werken naar onderwijsbehoeften
Ontwikkelingstraject kinderen
Welkom.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
D E I DEALE S CHOOL GroepKOLL3EnEenHalf Eric, Jan, Dave, Arjen, Raymond en Remko.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
LOT OP REIS.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Informatieavond 30 september 2013
Schatkist Ouderavond.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
D E I DEALE S CHOOL GroepKOLL3EnEenHalf Eric, Jan, Dave, Arjen, Raymond en Remko.
Stichting Prisma Helden Karin Iking Zwolle
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Autonomie in de derde graad
Adaptief onderwijs Luc Stevens drie psychologische basisbehoeften:
Ouderavond 26 maart 2013 Doel: Informatie geven over de aanpassing van ons onderwijsconcept per september 2013.
Welkom op deze informatieavond
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Presentatie Bijeenkomst 2
Welkom in het eerste leerjaar!
Motivatie & differentiatie
Welkom bij Cassiopeia, Cepheus en ANdromeda.
Basisschool Op De Horst
Onderwijs op de Masten Van onderwijzen naar leren.
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Informatie-avond Dinsdag 15 september 2015 WELKOM Agenda: 1 e deel Inloop: uur Algemene gedeelte: uur Informatie Weekend Academie:
BELEIDSPLAN. Concept en Pilot jaar  Het team van O.B.S “de Westhoek” voert het zogenaamde Handelings Gericht Werken in (HGW).  We stemmen.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Informatieavond Da Vinci OKTOBER 2015.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Plusklas Ommen PCO Ommen en openbaar onderwijs Ommen Een ochtend in de plusklas.
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Griekse leenwoorden samenstelling en afleiding
23 maart 2017 profilering.
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Koningin Julianaschool,
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Differentiatie in de klas
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Ouderavond 19 september 2018 Linda
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Profiel van een plusleerling
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Welkom iedereen! Naam van docent.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Heb jij ballen voor scrummen?
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Transcript van de presentatie:

Jeannette van Nieuwkoop De Plusklas Jeannette van Nieuwkoop

Waarom een plusklas? Hoogbegaafdheid Onderwijsbehoeften & onderwijsaanbod Structuur van de plusklas Opzet van de ochtend

Waarom een plusklas? - Passend onderwijs - Onderwijsaanbod aan laten sluiten bij ontwikkelingsbehoeften van het kind - Veel differentiatie in de groep - Groep kinderen behoeften aan meer uitdaging

Hoogbegaafdheid - Drie persoonlijkheidsfactoren: motivatie / creativiteit / intelligentie - Drie omgevingsfactoren: gezin / ‘peers’ / school

Onderwijsbehoeften - Basisbehoeften: competentie, autonomie en relatie - Educatieve behoeften om nieuwe dingen te leren waarbij een beroep gedaan wordt op: intelligentie hoge denkvermogen creativiteit (eigen manier om tot oplossingen te komen) - Andere leereigenschappen (top-down)

Onderwijsaanbod - Samenstelling: inhoud, proces en product - Zone van naastgelegen ontwikkeling - Gericht op motivatie, doorzettingsvermogen en ontdekkingen doen - Leren dat intelligentie ontwikkelbaar is - Leren leren, leren denken, leren voor het leven

Structuur van de plusklas - groep 7 / 8 - groep 5 / 6 - woensdagmorgen - groep 7 / 8 ook vrijdagochtend een moment

Opzet van de ochtend - eerst een uur groep 5 - pauze - daarna 45 minuten groep 5 & 6 samen - vervolgens groep 6 een uur apart Voor groep 7 & 8 is dezelfde opzet gekozen

Aparte deel - Werk uit de groep staat centraal: reflecteren, bespreken, uitleg nieuwe opdrachten en plannen. -Thema lessen gericht op vakgebieden taal/ spelling/ rekenen. Groep 5: thema streepjes en codes Groep 6: thema symmetrie Groep 7/8: thema spoorwegen

Gezamenlijke deel Nadruk ligt op: project / thema, voordracht, spel, creatieve opdracht - Groep 7 / 8 heeft elke week een kort moment rondom de actualiteit.