Jeannette van Nieuwkoop De Plusklas Jeannette van Nieuwkoop
Waarom een plusklas? Hoogbegaafdheid Onderwijsbehoeften & onderwijsaanbod Structuur van de plusklas Opzet van de ochtend
Waarom een plusklas? - Passend onderwijs - Onderwijsaanbod aan laten sluiten bij ontwikkelingsbehoeften van het kind - Veel differentiatie in de groep - Groep kinderen behoeften aan meer uitdaging
Hoogbegaafdheid - Drie persoonlijkheidsfactoren: motivatie / creativiteit / intelligentie - Drie omgevingsfactoren: gezin / ‘peers’ / school
Onderwijsbehoeften - Basisbehoeften: competentie, autonomie en relatie - Educatieve behoeften om nieuwe dingen te leren waarbij een beroep gedaan wordt op: intelligentie hoge denkvermogen creativiteit (eigen manier om tot oplossingen te komen) - Andere leereigenschappen (top-down)
Onderwijsaanbod - Samenstelling: inhoud, proces en product - Zone van naastgelegen ontwikkeling - Gericht op motivatie, doorzettingsvermogen en ontdekkingen doen - Leren dat intelligentie ontwikkelbaar is - Leren leren, leren denken, leren voor het leven
Structuur van de plusklas - groep 7 / 8 - groep 5 / 6 - woensdagmorgen - groep 7 / 8 ook vrijdagochtend een moment
Opzet van de ochtend - eerst een uur groep 5 - pauze - daarna 45 minuten groep 5 & 6 samen - vervolgens groep 6 een uur apart Voor groep 7 & 8 is dezelfde opzet gekozen
Aparte deel - Werk uit de groep staat centraal: reflecteren, bespreken, uitleg nieuwe opdrachten en plannen. -Thema lessen gericht op vakgebieden taal/ spelling/ rekenen. Groep 5: thema streepjes en codes Groep 6: thema symmetrie Groep 7/8: thema spoorwegen
Gezamenlijke deel Nadruk ligt op: project / thema, voordracht, spel, creatieve opdracht - Groep 7 / 8 heeft elke week een kort moment rondom de actualiteit.