Produceren in HD? Technische uitdaging of productionele vernieuwing? Pim Koster Projectmanager Business Development Dutchview
4 maart 2008Pim Koster Inleiding Waarom willen we in HD produceren? Voor wie doen we het? Hoe doen we het? Samenvattend: Is de Nederlandse facilitaire markt al:
4 maart 2008Pim Koster Scope presentatie Meercamera HD registratie en postproduction.
4 maart 2008Pim Koster Waarom? Hoogst haalbare kwaliteit tbv archief of toekomstige releases/uitzending. Aanvullende sales opportunity: –DVD of Blue-ray releases. –Buitenlandse TV-stations. Materiaal geschikt voor grootbeeld projectie. Inmiddels eerste ervaringen met grootbeeld projectie in bioscopen.
4 maart 2008Pim Koster Wat houdt ons nog tegen? Performance. –We hebben in HD nog niet alle mogelijkheden die we met SD gewend waren. –Het AV produktieproces in SD is zich ana het versnellen, bij HD gaat dit voorlopig nog niet lukken. Kennis en ervaring. –Nog onvoldoende programmamakers die ervaring met HD hebben en het überhaupt eens gezien hebben. –Ook de facilitaire markt moet nog veel ervaring opdoen. Beschikbaar budget. –HD faciliteiten zijn nog ca 30% duurder dan SD. –Kwaliteit wordt zichtbaar, acceptatie grens verschuift, meer tijd nodig voor correcties.
4 maart 2008Pim Koster Wat registreren we? Klassieke muziekproducties. Grootschalige popconcerten. Sport evenementen.
4 maart 2008Pim Koster Ervaringen met HD HD registratie en postproduction dmv Eureka project ’92 – ‘98. Via BTS (Bosch/Phillips) een zestal HD reportagewagens om ervaring op te doen. Sinds 2002 digitale HD registratie tbv DVD productie en archief. Momenteel een 30tal productie dagen per jaar in HD en 150 dagen registratie in HD welke als SD wordt gebruikt.
4 maart 2008Pim Koster HD OBV’s van TV-Plus ’92-’98
4 maart 2008Pim Koster Regie ruimte HD OBV ToenNu
4 maart 2008Pim Koster HD camera ToenNu
4 maart 2008Pim Koster HD camera Veel kleinere scherpte/diepte verhouding, moeite met scherpstellen. Geen kunstmatige contour meer. Behoefte aan technische hulpmiddelen die tot op heden niet nodig waren. Grotere viewers, eventueel kleur. Op een 7” viewer is het lastig scherpstellen. Wat ervaren de cameramensen nu:
4 maart 2008Pim Koster HD camera
4 maart 2008Pim Koster HD camera De verwachting is kleinere camera’s, in werkelijkheid meer behoefte aan grotere camera’s met extra massa.
4 maart 2008Pim Koster Beeld. + Veel groter kleurbereik. + Hierdoor meer mogelijkheden voor lichtontwerpers, - met als gevolg kleinere diafragma’s en dus minder scherpte/diepte. Huidige LCD monitoren nog geen goede kleurreferentie, dus gebruik van 14” en 22” CRT monitoren op shading en HBT positie. Externe monitoren zijn de veelal betere LCD consumenten ontvangers (Vloer, licht) via HD-SDI (glas of koper) en aansluiten via HDMI.
4 maart 2008Pim Koster Registratie Registratie veelal op 1080i. Is meest gevraagd voor klassieke producties. Maar is dit wel geschikt voor de bioscoop of sport? Oorspronkelijk op D5, maar inmiddels geheel vervangen door HD-Cam ivm hoge tapekosten. D5 of HD-Cam SR alleen nog in gebruik bij film en/of commercials. Altijd parallel in low-res registreren tbv offline montage. Eerste ervaringen met HD diskrecorders met DNxHD codec’s. Lagere bitrates blijken ongeschikt ivm postproduction. Wens: Tegelijk multichannel HD en lowres tapeloos registreren tbv offline voormontage en HD eindmontage.
4 maart 2008Pim Koster HD Recorder
4 maart 2008Pim Koster Audio registratie bij HD Gelijktijdig een surround- en stereoregistratie. Veel experimenteren met microfoon opstellingen. Discrete registratie, maw nog geen encodering toepassen. Veelal separate machines (min 8 sporen nodig) Bij registratie rekening houden met stereo en surround luisteraar (Gelijk aan mono en stereo destijds). Welke mix is leading? Basis
4 maart 2008Pim Koster Audio registratie bij HD Surround hoofdstel Concertgebouw
4 maart 2008Pim Koster Audio registratie bij HD Geen standaardisering in kanaal indeling en benaming. Dus goed omschrijven. Te weinig audio kanalen beschikbaar op huidige VTR’s. Encoderings apparatuur nog onvoldoende beschikbaar (bijv Dolby-E, maar is nog geen norm). Oplossing: separate discrete audioregistratie op Tascam, MX24, Protools, etc. Knelpunten
4 maart 2008Pim Koster Postproduction Veelal multicam registratie, dus veel materiaal. (2x BM, 3x ISO, 3 uur per avond, over 3 voorstellingen, is totaal 45 uur HD materiaal. Inladen grote hoeveelheid HD materiaal is een kostbare zaak, dus experimenteren met tapeloze registratie. Alleen hoogwaardige codecs toepasbaar, hierdoor vaak capaciteits beperkingen.
4 maart 2008Pim Koster Postproduction NL montage op Avid-Adrenaline of Symphony-Nitris, of Apple Final Cut Pro. Multicam montage op een NL set blijft behelpen ivm overzicht. Is ook al een probleem bij SD. Performance op HD gebied blijft achter.
4 maart 2008Pim Koster Overwegingen Voor welke kijker maken we HD? –TV kijker thuis op 3:4 SD op 56 cm tv? –Of op een 37” (104 cm) LCD scherm? –Bioscoop scherm van 6 meter breed? Op welke afstand zit de kijker/luisteraar? –3 tot 5 keer de beelddiagonaal –Of wordt dit dichterbij? –Hoe is de beleving van de kijker?
4 maart 2008Pim Koster Kijkafstand en beleving.
4 maart 2008Pim Koster Overwegingen Is de découpage voor kleinere schermen (1 meter) wel gelijk aan grootbeeld (6 meter)? –Waarom zijn de scenes bij film anders dan voor TV? –Wat doen close-ups voor TV op een bioscoop scherm? –Wat doet meercameratechniek op een scherm tov de 1- camera film opnamen?
4 maart 2008Pim Koster Overwegingen Beeldcontrole –Kan een regisseur of beeldtechnicus wel de kwaliteit beoordelen op een 22” HD (????) scherm? HD is pas zichtbaar voor een mens van 28” –Waarom vindt kleurcorrectie en audiomixage voor film in een bioscoopzaal plaats? –Zijn onze reportagewagens hier wel voor uitgerust?
4 maart 2008Pim Koster Actiepunten Voorlichting, demonstratie en discussie met programmamakers, regisseurs en technici over de toepassing van HD-techniek binnen de Broad/Narrow-cast markt. Learning-on-the-job: Doen en ervaringen uitwisselen. Productie normen vaststellen en evalueren.
En nu naar 4K registratie!