Fase 2 Het product.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT op school.
Advertisements

Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Mijn gegevens op het web!?
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Mijn stage bij Dusseldorp Naam: hans kerkhof Klas: 5c Jaar: 2003 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ.
Sollicitatiegesprek.
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
mijn stage bij SWEET & CANDY Naam: Ergun Salmangil Klas: 6A Jaar:
Maatschappelijke stage
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een lessenserie van drie lessen
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Mijn stage bij * Naam: * Klas: * Jaar: * Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je stage.
Mijn stage bij de kruimelkring Naam:elke noordman Klas:4aJaar:2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Naam: tammy schreuder Klas:4a Jaar:2010/2011
Mijn stage bij : Het Grotenhuis Naam: Fieke Bloemers Klas: 4b Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Mus verpakkingen bv 2008 Naam: Rafael Klas: A6a Jaar: 2oo8 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Albert heijn Naam: *jurgen Klas: *5b Jaar: *2005/2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Naam: *Nathalie van W Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je.
Mijn stage bij sikkens Naam:toon voortman Klas:5b Jaar:2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij : C1000 Hans Kok
Mijn stage bij hamersma Naam: sergio Klas: 4 c Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Ken je kracht…Deel je kracht…
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Solliciteren: wat wil ik?
Ondernemen moet je doen
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
LEVENDE OCEANEN Wat weten jullie al over de oceanen? Maak een mindmap en schrijf alles op! In de oceanen leven duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
LEVENDE OCEANEN Oceanen zijn het prachtige leefgebied van duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben de oceanen een grote rol bij het regelen van het.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
What will you do to change the
© UNIEK IN DE KLAS.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Big Data.
Big Data.
volgende bladzijde terug
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Fase 2 Het product

De start van je bedrijf In de eerste drie maanden van jouw student company ben je bezig met je team, het product dat jullie verkopen en je bedrijf. In deze tweede fase staat je product centraal.

2. Het product Je team is gevormd en je weet van elkaar waar je goed in bent. Nu is het tijd om echt te gaan ondernemen. Om te ondernemen heb je een product nodig. Dit kunnen goederen of diensten zijn. Hoe verzin je nou iets waar klanten op zitten te wachten? Dat leer je in deze fase.

Inhoud Deze fase bestaat uit vijf onderdelen: Inspiratie opdoen Sociaal ondernemen Productkeuze Concurrenten Productbescherming

Dit wordt ‘Introductieles’ van het product.

Hoofddoel Je bent in staat een product te selecteren dat een probleem van je doelgroep oplost/verminderd. 

Subdoelen Je leert wat sociaal ondernemen is. Je leert wat een doelgroep is. Je leert wat brainstormen is en brainstormt.  Je kan haalbare ideeën selecteren.  Je kan uitleggen waarom je een bepaald idee het beste vindt. Je weet of en hoe je jouw product kan beschermen en besluit of je dat kan/wil. 

Manafuus Door middel van de ‘Manafuus’ zijn kinderen minder bang in het ziekenhuis.

QluchiQue Met QluchiQue kan je je mobiel onderweg opladen.

B-Yours B-Yours is een kookclip waarmee je overkoken voorkomt en waardoor je makkelijker kunt afgieten. Op Mijn JongOndernemen zijn meer voorbeelden te vinden

Inspiratie Maak opdracht 1. Bekijk op Mijn Jong Ondernemen voorbeelden van vorige student companies om inspiratie op te doen.

Sociaal ondernemen Op welke manier betekenen jullie iets voor de maatschappij? Sociaal ondernemen betekent dat je als bedrijf een balans zoekt tussen mens en milieu.

Sociaal ondernemen Mens Doe vrijwilligerswerk uit naam van je student company. Betrek bepaalde doelgroepen bij jouw bedrijf, zoals allochtonen, werklozen of ouderen. Besteed bij inkoop van je producten aandacht aan de arbeidsomstandigheden waaronder producten en grondstoffen worden gemaakt. Door een bijdrage te leveren aan de mensen om je heen, zijn klanten sneller geneigd jouw product te kopen.  Extra info over de inkoop: Denk daarbij aan kinderarbeid en minimumloon. Producten in het buitenland bestellen is soms goedkoper, maar bedenk daarbij dat voor die lage prijs vaak ergens anders op bezuinigd is. Maak voor jezelf een afweging tussen winst en duurzaamheid. 

Sociaal ondernemen Milieu Maak afspraken met je leverancier over de hoeveelheid verpakkingen die ze gebruiken. Geef klanten advies over hoe ze je producten op een milieuvriendelijke manier kunnen gebruiken. Denk na over welke verpakking je gebruikt voor je producten. Hoe kan jouw student company op een verantwoorde manier met het milieu omgaan?   Extra informatie over het transport: Je speelt hier zelf ook een belangrijke rol in! Bestel bijvoorbeeld niet tien keer één product, maar bestel in één keer tien producten en vraag of de leverancier het in één pakket kan bezorgen. 

Sociaal ondernemen Maak opdracht 2. Bekijk hoe voorgaande student companies maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hoe dragen jullie bij aan mens en milieu? Hoe kan jouw student company op een verantwoorde manier met het milieu omgaan?   Extra informatie over het transport: Je speelt hier zelf ook een belangrijke rol in! Bestel bijvoorbeeld niet tien keer één product, maar bestel in één keer tien producten en vraag of de leverancier het in één pakket kan bezorgen. 

Productkeuze Het kiezen van je product is een belangrijke stap tijdens Student Company. Je volgt een stappenplan. Aan het einde van het stappenplan heb je je definitieve product gekozen. Het complete stappenplan is te vinden op ‘Mijn JongOndernemen’

Productkeuze Stappenplan Bepaal je doelgroep Onderzoek je doelgroep Wat, Waarom, Wow Selecteer drie problemen Formuleer HKJ’s Bedenk ideeën Maak ideekaarten Kies je definitieve product Het complete stappenplan is te vinden op ‘Mijn JongOndernemen’

Productkeuze Bepaal je doelgroep Je doelgroep is de groep waarop je je richt met de verkoop van je product. Deze mensen hebben minimaal 2 gemeenschappelijke kenmerken. Bijvoorbeeld: Een groep studenten met overgewicht.

Productkeuze Bepaal je doelgroep Je brainstormt over doelgroepen. De brainstorm bestaat uit drie fases: Fase 1: Noem zoveel mogelijk doelgroepen op. In deze fases oordeel je nog niet, je schrijft alles op. Fase 2: Kijk naar de doelgroepen die jullie opgeschreven hebben. Welke vinden jullie interessant en waar wil je je graag op richten? Fase 3: Houd maximaal drie doelgroepen over.

Productkeuze Bepaal je doelgroep Maak opdracht 3. Welke drie doelgroepen hebben jullie na de brainstorm over?

Productkeuze Onderzoek je doelgroep Het product dat je gaat aanbieden moet aansluiten bij de doelgroep; het moet een probleem van de doelgroep oplossen of verminderen. Je gaat de doelgroep onderzoeken om te weten welke problemen de doelgroep heeft. Eerst bedenk je waar de doelgroep tegen aanloopt. Later check je dit door met je doelgroep in gesprek te gaan.

Productkeuze Onderzoek je doelgroep Maak opdracht 4. Waar denk je dat je doelgroep tegenaan loopt? Waarom is dat een probleem, denk je? Wat denk je dat jouw doelgroep wil bereiken?

Productkeuze Onderzoek je doelgroep In opdracht 4 heb je bedacht waar jouw doelgroep tegen aanloopt en wat je denkt dat ze willen bereiken. In opdracht 5 ga je je doelgroepen onderzoeken. Je onderzoekt (maximaal) drie doelgroepen. Verdeel de taken: wie gaat wie ondervragen? Welke vragen ga je stellen?

Productkeuze Onderzoek je doelgroep Maak opdracht 5. Je kunt denken aan de volgende vragen: Wat gaat u vandaag doen? Hoe ziet een gemiddelde dag eruit voor u? Waar loopt u tegenaan? Welke problemen ervaart u op een dag? Hoe zou u het graag willen?

Productkeuze Wat, Waarom, Wow Je bent te weten gekomen waar de verschillende doelgroepen tegenaan lopen. Deze problemen werk je uit op een ‘Wat, Waarom, Wow’ formulier. Je hebt verschillende doelgroepen onderzocht en een doelgroep kan meerdere problemen hebben. Je vult dus verschillende formulieren in.

Productkeuze Wat, Waarom, Wow Maak opdracht 6. Hoeveel ‘wat, waarom, wow’ formulieren hebben jullie ingevuld?

Productkeuze Wat, Waarom, Wow Maak opdracht 7. Bespreek met elkaar de ingevuld ‘wat, waarom, wow’ formulieren. Welke drie problemen houden jullie over? Waarom deze?

Productkeuze Formuleer HKJ’s Bij de overgebleven drie problemen formuleer je een hulpvraag. Een hulpvraag begint met HKJ. HKJ staat voor ‘Hoe Kun Je’. Voorbeeld: ‘Hoe kun je, met onze kwaliteiten en talenten, ervoor zorgen dat de hond van mensen die overdag werken, overdag uitgelaten wordt?’

Productkeuze Formuleer HKJ’s Maak opdracht 8. Wat voor HKJ’s heb je geformuleerd?

Productkeuze Bedenk ideeën Brainstorm over de antwoorden op de HKJ’s. Doe dit weer in drie fases: Fase 1: Noem alle mogelijke oplossingen voor het probleem die jullie kunnen bedenken. Fase 2: Selecteer de oplossingen die het meest haalbaar zijn. Fase 3: Schrijf de haalbare oplossingen op.  

Productkeuze Bedenk ideeën Maak opdracht 9. Welke oplossingen gaan jullie verder onderzoeken? Waarom die?

Productkeuze Regels Voordat je je definitieve product kiest, bekijk je het reglement van Jong Ondernemen. Sommige producten mag je niet verkopen. Heeft uw school of wilt uw school een ‘aanvullende aansprakelijkheidsverzekering’ afsluiten waarin jullie schiftelijk de aansprakelijkheid van jong ondernemen overneemt, mogen de volgende keuzes ook aan worden geboden: - De organisatie van feesten en evenementen zoals uitstapjes, busreizen en vergelijkbare activiteiten.  - Zelfbereide voedings- en drankwaren.

Productkeuze Regels Wat niet mag: De verkoop of productie van alcoholische dranken. De verkoop of productie van rookwaren. De verkoop van levende dieren. De verkoop of productie van wapens of gevaarlijke of illegale producten. Het zonder enige toevoeging overnemen van de activiteiten van een junior- of student company uit de afgelopen jaren. Het runnen van een uitzendbureau. Heeft uw school of wilt uw school een ‘aanvullende aansprakelijkheidsverzekering’ afsluiten waarin jullie schiftelijk de aansprakelijkheid van jong ondernemen overneemt, mogen de volgende keuzes ook aan worden geboden: - De organisatie van feesten en evenementen zoals uitstapjes, busreizen en vergelijkbare activiteiten.  - Zelfbereide voedings- en drankwaren.

Productkeuze Regels Maak opdracht 10. Zorg dat je je aan de regels houdt. Heeft uw school of wilt uw school een ‘aanvullende aansprakelijkheidsverzekering’ afsluiten waarin jullie schiftelijk de aansprakelijkheid van jong ondernemen overneemt, mogen de volgende keuzes ook aan worden geboden: - De organisatie van feesten en evenementen zoals uitstapjes, busreizen en vergelijkbare activiteiten.  - Zelfbereide voedings- en drankwaren.

Productkeuze Maak ideekaarten Vul van elke bedachte oplossing een ideekaart in. Geef je ideekaart een titel. Omschrijf de oplossing. Leg uit waarom dit de oplossing is. Leg uit wat het voordeel is voor de doelgroep. Voeg er eventueel een foto/ tekening aan toe. 

Productkeuze Regels Maak opdracht 11. Welke ideekaarten hebben jullie bedacht? Hoeveel zijn het er? Heeft uw school of wilt uw school een ‘aanvullende aansprakelijkheidsverzekering’ afsluiten waarin jullie schiftelijk de aansprakelijkheid van jong ondernemen overneemt, mogen de volgende keuzes ook aan worden geboden: - De organisatie van feesten en evenementen zoals uitstapjes, busreizen en vergelijkbare activiteiten.  - Zelfbereide voedings- en drankwaren.

Productkeuze Kies je definitieve product Je hebt nu een stuk of tien ideekaarten. Uit deze ideekaarten kiezen jullie het favoriete idee.  Leg alle ideeën die uitvoerbaar zijn op 1 stapel. Selecteer de ideeën die het meest winstgevend zijn. Bekijk de stapel die je overhoudt nog eens. Welk idee zou je het liefst willen uitvoeren? 

Productkeuze Kies je definitieve product Maak opdracht 12. Wat wordt jullie definitieve product?

Concurrenten Breng je concurrenten in kaart. Sommige bedrijven doen hetzelfde als jij. Andere bedrijven doen niet precies hetzelfde, maar voorzien in dezelfde behoeftes van de klant. Bekijk de website van je concurrenten Ga langs bij de concurrent Stel vragen aan je concurrent Bekijk referenties over je concurrent

Concurrenten Maak opdracht 13. Wie zijn je concurrenten?

Concurrenten Maak opdracht 14. Vat je concurrenten samen. Waar zijn je concurrenten goed in? Waar kun jij je in onderscheiden?

Productbescherming Je hebt het idee bepaald. Is dit een innovatief idee? Dan kun je je idee misschien wel laten beschermen. De rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) helpt je hierbij.

Productbescherming Een octrooi aanvragen kan alleen als je een technische uitvinding doet die aan de volgende eisen voldoet: Nieuw: het product is nergens openbaar bekend of gepresenteerd Inventief: het product is vernieuwend en niet voor de hand liggend Industriële toepasbaarheid: het is een functionerend product

Productbescherming Maak opdracht 15. Vragen jullie een octrooi aan? Waarom wel/niet? Welke stappen neem je nu?

Terugblik Je hebt fase 2 afgerond. Wat is een doelgroep? Waarom moet je brainstormen? Hoe maak je beslissingen?