m Welkom op de informatieavond van groep 1-2 schooljaar 2015-2016
Programma m Start nieuwe schooljaar Groepsvorming Heterogene groep Thema’s Ontwikkelingsgebieden Dagindeling Toetsen Zorg voor leerlingen Communicatie met ouders Computerochtenden Schrijfles Excursies Ontwikkelingsmateriaal bekijken Ziektemelding/verlof
We zijn weer begonnen! b
Start nieuwe schooljaar b Veiligheid Groepsvorming Nieuwe kinderen
Groepsvorming b Fases in groepsvorming: 1.Orienteren: Kennismaking en veiligheid (kind mag zijn wie hij is) Kleuters zijn vooral bezig met zichzelf Is er iets veranderd t.o.v. vorig jaar? ( oudste kleuters weg/ nieuwe kinderen erbij) 2.Presenteren: Contact maken en samenwerken. Elkaar durven aanspreken Bv. Stop dat wil ik niet. Oplossen en uitpraten is belangrijk 3.Normeren: Groepsregels zijn duidelijk. Leiders in de groep gaan ongeschreven regels maken. De leerkracht bewaakt de groepsregels / vertrouwen onderling opbouwen. 4.Presteren: De groep is gesetteld: Respecteren ze elkaar? Kunnen ze goed samenwerken/ overleggen? De leerkracht benoemt de kwaliteiten en bewaakt de ontwikkeling van de positieve groep. ( plezier hebben met elkaar- klaarstaan-openheid-geven en nemen- behulpzaamheid- omgaan met verschillende situaties). 5.Evalueren: Terugkijken aan het einde van het schooljaar. ( ook tussentijds )
Samen feest hebben en lol maken. b
Contact maken en samenwerken b
Heterogene groep m Leren van elkaar Samenwerken Zorgen voor elkaar Zelfvertrouwen opbouwen Zelfstandigheid bevorderen
Thema’s m Kleur/vorm/cijfers Pasen Kinderboekenweek Sprookjes/moederdag Herfst Kriebelbeestjes Sinterklaas Schoolfeest Kerst Hulpdiensten/vaderdag Winter Zomer Cultuurweek Circus/carnaval Supermarkt Lente
Sinterklaas/ Kerstmis/Pasen/ Prinsenbos M
Ontwikkelingsgebieden m 1 Taal-communicatie: -spreken /luisteren/ woordenschat/ zinsbouw/luisteren 2 Taal-denken; Taal-lezen -ordenen / classificeren / beredeneren / leesontwikkeling 3 Rekenen-denken - Rekenbegrippen / tellen / getalsymbolen / meten 4 Ruimtelijke oriëntatie - Ruimtelijke begrippen / actief hanteren van deze begrippen 5 Auditieve waarneming - Verschillen horen / nazeggen /geheugen /rijmen /hakken en plakken 6 Visuele waarneming - Verschillen zien: kleur / vorm / grootte 7 Fijne motoriek - Fijn motorische vaardigheden ontwikkelen. Knippen / plakken / tekenen 8 Grove motoriek - Bewegen in de ruimte: buiten en binnen 9 Werkhouding -Motivatie / concentratie / zelfstandigheid / taakbesef / tempo 10 Sociaal-emotionele ontwikkeling - Samenspel /omgaan met anderen / zorg hebben voor anderen /zelfvertrouwen / omgaan met emoties
Buiten spelen: Even lekker hangen!
Dagindeling B Ochtend: Middag: Middagpauze: overblijven of naar huis Kring: bidden/ namen/ activiteit Werken met ontwikkelingsmateriaal, de hoeken en creatieve opdrachtjes Pauze Bewegingsonderwijs en/of buitenspel Middagpauze: overblijven of naar huis Middag: Kring : namen/ activiteit
Gezellig samen ontbijten! b
Toetsen m Cito Leerlingen Volgsysteem Taal voor kleuters: Januari: oudste kleuters Juni: jongste kleuters Rekenen voor kleuters:
Zorg voor de leerlingen m ParnasSys: Leerlingvolgsysteem GOVK: Gouds Ontwikkelings Volgsysteem voor Kleuters Groepsbezoeken: observaties Groepsbespreking: leerkracht-intern begeleider Groepsoverzichten, groepsplannen, individuele handelingsplannen: onderwijsbehoeften Schoolondersteuningsteam: groepsleerkracht, Intern begeleider, schoolondersteuner, schoolmaatschappelijk werk. Schoolarts: Oudste kleuters screening Schoollogopediste: screening 5-jarigen School maatschappelijk werk
Communicatie ouders b Dagelijkse gesprekken Nieuwsbrieven 10 minutengesprekken: November Februari Rapport voor oudste kleuters: einde schooljaar ParnasSys Schoolgids Schoolkrant Website Facebook Mail
Computerochtenden en schrijflessen b Woensdagochtend: Tijd: 10.30u.- 12.00u. Wie: jongste en oudste kleuters WAT??? HOE VAAK??? WIE???
Excursies/ activiteiten m Bibliotheekbezoek (okt-nov) Prinsenbos: Kabouter pad herfstproject Juffenfeest (april) Strandjutters (juli) Cultuurweken 3x Verjaardagsfeest van uw kind Sint Kerst Pasen Wilt u rijden naar de verschillende locaties? GRAAG!
Ontwikkelingsmateriaal bekijken Ontwikkelingsmateriaal bekijken. Elk kind werkt op zijn /haar eigen niveau! m
Heeft u nog vragen? Kom altijd met uw vragen of opmerkingen naar ons toe. Wij nemen altijd contact met u op bij bijzonderheden . De zorg voor de kinderen hebben we gezamenlijk ; thuis en op school. Wij wensen u een fijn jaar op onze school samen met uw kinderen!