3umH3H0
Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
ONDERWIJS IN CANADA: - PER DAG 300 MINUTEN ONDERWIJS - PER WEEK 240 MINUTEN PER LEERKRACHT OM LESSEN VOOR TE BEREIDEN, BIJ ELKAAR KIJKEN EN VOOR OVERLEG - 1X PER MND TEAMOVERLEG (< 1 UUR) - 6 STUDIEDAGEN PER SCHOOLJAAR - VAKANTIE:ZOMER: JULI EN AUGUSTUS KERST: 2 WEKEN MAART: 1 WEEK Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
ONDERWIJS IN CANADA: - 4 LEVELS: - 4 EN 5 JARIGEN - 6, 7 EN 8 JARIGEN (PRIMAIR) - 9, 10 EN 11 JARIGEN (JUNIOR) - 12 EN 13 JARIGEN (INTERMEDIUM) - GEEN VASTE GROEPEN - INCLUSIEF ONDERWIJS - PUBLIC SCHOOLS EN CATHOLIC SCHOOLS (WERKEN OP ALLE NIVEAUS MET ELKAAR SAMEN AAN DE KWALITEIT) - STERKE VAKBOND Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Studie reis Canada Renate en Henco Effectief onderwijs (Mary J. Gallagher) Gezamenlijke visie (overheid, bestuur, steakholders, bedrijven, bibliotheken) Focus op Rekenen en begrijpend lezen Data Driven (analyseren data en opnieuw doelen stellen) Evident based
Studie reis Canada Renate en Henco Avis Glaze / Dan Hartgreaves (alle kinderen worden students genoemd) Character makes the difference Ontario (500 ethnische groeperingen) 10 uitgangspunten gedrag (karaktervorming 2010): 1. Respect (pest protocol) 2. Verantwoordelijkheid (conflicthantering) 3. Eerlijkheid/Oprechtheid 4. Integriteit 5. Empathie
Studie reis Canada Renate en Henco 6. Openheid/Redelijkheid 7. Initiatief nemen (zelfstandigheid) 8. Doorzettingsvermogen (eigen leerproces) 9. Moed 10. Optimisme
Studie reis Canada Renate en Henco Opvallende punten: - geen afrekencultuur. (een zwakke school wordt geholpen door het bestuur.) - geen inspectie (bestuur en overheid bepalen de norm) Geen Cito’s, 2 keer op de basisschool een landelijk genormeerde toets - 90% leerkrachten werkt full time - Positieve benadering - Kind centraal
Studie reis Canada Renate en Henco Opvallende punten: - Heldere en duidelijke doelen stellen - Vormgeving les is aan de leerkracht - Geen methodes (hooguit als bronnenboek) - eigen lessen bedenken (eigenaarschap) - lesbezoeken - visualiseren van doelen en regels en afspraken - knutselwerkjes in de gang
Studie reis Canada Renate en Henco Opvallende punten: - eenduidigheid - professionele leerteams met coördinator - Curriculum bij iedereen bekend - Instructie tafel centraal - veel extra handen in de klas (special education) - Inclusief onderwijs - Sfeer en communicatie is gericht op POSITIVITEIT
Studie reis Canada Renate en Henco Opvallend: etailpage&v=W1K2jdjLhbo etailpage&v=W1K2jdjLhbo
Studie reis Canada Renate en Henco Verschil Canada – Nederland PROCES is belangrijker dan PRODUCT. Leerkrachten zijn TROTS. Alle leerkrachten hebben kennis van het curriculum (4 levels) Weten wat je te doen staat en wat er van je verwacht wordt Leerlingen erbij betrekken. Visueel maken van: (door de hele school heen) Statements Regels en afspraken Doelen
Studie reis Canada Renate en Henco Relatie met ons schoolplan Focus op: - Strategisch beleidsplan - (Houding – Verhouding – Inhoud) - Ambities/ Focus: - LeerKRACHT Versterking kwaliteiten leerkracht (inhoud en houding) - Leerrijke omgeving (inhoud) - Samenwerking (bordsessie/PLG/ samenwerkend leren door kinderen) (Inhoud / Houding / Verhouding) - Opbrengst Gericht Werken (Inhoud) - Karaktervorming (sociale emotionele ontwikkeling)(Houding en Verhouding)