EXAMENVRAGEN MAKEN programma Kwaliteitseisen CSPE 2010 Tips

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Feedback – Hoe kan het beter?
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
SG Nelson Mandela Op weg naar Dalton.
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Professioneel sturen.
Differentiëren naar leerwegen
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Informatiebijeenkomst examenprogramma leerjaar 3 en 4 Woensdag 18 september 2013.
Werkveldtraining 26 september 2013
Mobiliteit en Loopbaan
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Examinering Conferentie BTG HTVF
Van, voor én door het onderwijs.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Kwaliteit door een zelf regulerend proces, ondersteunend en motiverend
De kennisbasis Rekenen-Wiskunde
Groen Proeven in de praktijk van AOC-Oost
Hands On: leren binnen handbereik
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
WELKOM! Mondial College - locatie Streekweg.
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
De kubus van CSPE succesfactoren!
BWI-examens versie 1.0 ervaringen met de eerste profielexamens 1
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Informatiebijeenkomst examenprogramma leerjaar 3 en 4 Maandag 14 september 2015.
Scheikunde in de bovenbouw
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
‘Seksualiteit bespreekbaar?’ Dirry Keurhorst Master Health Care & Social Work 3 juni 2014.
Een goede toetsvraag, dat doe je niet 1,2,3!
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
Het examen economie en ondernemen under construction Naar een ‘nieuw’ cspe Suzanne van der Horst Tom Erkens.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
De Rekenscan van Rekenblokken
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
PTA VOORLICHTING KLAS 3BB / KB. PR0GRAMMA MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN RONDOM.
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
Ontwikkelt en produceert o.a. printplaten High-mix, low volume, dus veel engineers in dienst.
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Schuldig of onschuldig, dát is de vraag
profielvak-cspe’s 2018 plexs februari 2018
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Toetsen in nieuwe scheikunde
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
ISociaal Programma gericht op stroomlijning van informatievoorziening van het sociaal domein om de inwoner sneller aan een passende oplossing te helpen.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
De juiste voorbereiding voor het examen Economie en Ondernemen
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

EXAMENVRAGEN MAKEN programma Kwaliteitseisen CSPE 2010 Tips geen antwoord op de hoofdvraag wel: Waarop let Cito?

kwaliteitseisen 1. validiteit 2. betrouwbaarheid 3. transparantie 4. specificiteit 5. bruikbaarheid/hanteerbaarheid - mogelijk bekende termen, deels intuitief te begrijpen - te stellen aan toets/examen, maar ook aan praktijk- & theorieopgaven

1. validiteit Meet de toets/opgave wat we willen meten? relevantie (niet meer/minder meten dan bedoeld) evenwichtigheid (geen stokpaardjes) conform exameneisen / eisen leerplan Voorbeeld 1: Je wilt formulegebruik in Excel toetsen. Maakt Excel-opgave, maar kijkt alleen of (alleen punten voor) eindresultaat berekeningen (zonder formules) correct is. Voorbeeld 2: Je wilt Excel-gebruik toetsen. Maakt Excel-opgave (tabel, sorteren, invoegen/verwijderen) en geeft 10 van 20 punten punten voor ‘gedrag tijdens de toets’ (bijv. rustig en zelfstandig werken).

5. bruikbaarheid/hanteerbaarheid moeilijkheidsgraad en inhoud passend bij doelgroep (niveau/opleiding) organisatorisch en logistiek in verhouding tot het te toetsen onderdeel (haalbaar) niveaus vmbo: van heel makkelijk voor BB tot heel moeilijk voor KB samenhang tussen alle theoretische kwaliteitseisen (ook tussen validiteit & moeilijkheidsgraad): taalgebruik in opgave (EN beoordelingsmodel) => KORT

praktijk duidelijk taalgebruik: logische opbouw juiste taalniveau * volledig efficiënt * correct heel veel over te zeggen, en vooral ook doen om het onder de knie te krijgen; belangrijk onderdeel van Cito-cursus Toetsen en beoordelen (intern: Richtlijnendocument eenvoudig taalgebruik vmbo-beroepsgericht) CSPE 2010 als ‘casus’ voor illustratie van kwaliteit examenopgaven SDV relatief nieuw vak, goede kwaliteitsniveau wordt al doende ontwikkeld, nog niet helemaal op juiste niveau, voorbeeld opgave 5: twee vragen

CSPE 2010 opgave 5 1a Waarin is het beoordelingsvoorschrift niet helemaal valide uitgaande van de opdracht? 1b Hoe te verbeteren? 2a Moeilijkheidsgraad: BB- of KB-niveau? 2b Waarom? Bespreek in groepjes van 2 of 3: 1. Vergelijk opdracht en beoordelingsvoorschrift en bedenk concreet voorstel voor verbetering. 2. In beide CSPE’s, maar wat is je eigen oordeel? Geef zo concreet mogelijk aan waaraan het ligt dat het zo is. UITDELEN: 10-15 MINUTEN (volgende dia pas NA input deelnemers!) Eventueel vraag: Welke eindterm wordt hiermee getoetst? (eindtermendocument uitdelen)

CSPE 2010 opgave 5 omissies validiteit beoordelingsvoorschrift: overzicht op één A-4 duidelijk overzicht Alternatieve oplossing: in opdracht deze eisen/aanwijzingen weglaten

CSPE 2010 opgave 5 moeilijkheidsgraad: gemiddeld BB 73% van het maximum aantal te verdienen punten (= 2,93) gemiddeld KB 77% (= 3,07) Cito-norm CSPE’s: 25% - 75% resultaten opgave 5 2010 obv rir-waarden: beide positieve samenhang met totaalresultaat toets, maar bij BB sterker dan KB (Samenvatting TIA’s UITDELEN?) AR-waarde: beide opgaven droegen bij aan kwaliteit toets (betrouwbaarheid), maar bij BB meer dan bij KB (gering) Cito-maatstaf: achteraf Welk indicaties vooraf?

moeilijkheidsgraad: inhoud hoeveelheid benodigde kennis, inzichten en vaardigheden complexiteit: aantal stappen/acties, samenhang daartussen en met andere zaken - relatie met input deelnemers

moeilijkheidsgraad: vertaling BB KB uitvoeren onder begeleiding, ‘aan de hand’ o.b.v. enig eigen inzicht, initiatief en verantwoordelijkheid assisteren organiseren, plannen, reflecteren, … KB: niet leidinggeven! VRAGEN over validiteit & moeilijkheidsgraad? Twee aspecten kort verkend. Uitgebreider in Cito-cursussen.

Tips Cito-cursussen: Toetsen en beoordelen op maat en op locatie Zie www.cito.nl / VO / Training en advies (meer) vragen: annetta.kurvink@cito.nl Cursusonderwerpen: examenvragen maken: taalgebruik, beoordelingsmodel, samen maken, … constructieproces examen: toetsmatrijs, … Extra info in mapjes: The making of … (voor leerlingen).