Effective and efficient use of ICT in my teaching LORAINE SOEKHLAL ( Voeding ) MODULE 4 Prof.Dr. Koen DEPRYCK 15 augustus 2015
Structure of the presentation Standard 3 Plan for and implement effective teaching and learning 3.1 Establish challenging learning goals 3.2 Plan, structure and sequence learning programs (teacher as EXPERT) 3.3 Use teaching strategies ACTIVATE LEARNERS 3.4 Select and use resources (F2F, ICT, ….) 3.5 Use effective classroom communication (using ICT) 3.6 Evaluate and improve teaching programs (using ICT) 3.7 Engage parents/ carers in the educative process Add slides, change them, enhance them, … as much as you like! Mag in het Nederlands!
3.1 My challenging learning goal for this (week) Onderwerp : Voeding Doelgroep : klasse 6 ( basisonderwijs) Bron van het leerdoel : Natuuronderwijs 6ᵉ leerjaar Het thema voeding is uitdagend zodat de leerlingen wordt aangeleerd d.m.v. de voedingspyramide wat gezonde voeding allemaal inhoudt. Ze kunnen dan ook aangeven welke voedingsstoffen brandstof, bouwstof en beschermende stof aan het lichaam geven.
3.2 Plan, structure and sequence learning programs Ik verwacht van de leerlingen dat ze een vier kleuren maaltijd voor ontbijt, pauze of voor de warme maaltijd kunnen samenstellen. Van 15 lichamelijke activiteiten en gebeurtenissen moeten ze aangeven of er brandstof, bouwstof of beschermende stof nodig is. De leerlingen moeten ook kunnen aangevenwaaruit een dagmenu voor een persoon ( kind of volwassene) minimaal moet bestaan. Bij deze les wordt gebruik gemaakt van de voedingspyramide en de symbolen van bouwstof, brandstof en beschermende stof. Prerequisites?……
3.3 My activating teaching strategies Bij het analyseren en samenstellen van een maaltijd de leerlingen gebruik laten maken van de groepsnamen met hun bijbehorende kleur.( v.b. olie en vetten – blauw ). Gebruik maken van de voedingsmiddellen posters 1 en 2 behorend bij deze les. Bij deze les kunnen ook meegenomen worden fruit, gekookte rijst, groente vis of vlees, bamie en melk voor de visuele leerlingen. De opdrachten moeten individueel gemaakt worden. Een youtube filmpje over gezond voedsel en de voedingspyramide. Remember the wine…
3.4. My resources (F2F, ICT, ….) STEP 1 RESOURCEeffectivityefficiëncy F2FVoeding meenemenDe leerlingen kunnen dan zelf een maaltijd samen stellen. Bij de repetitie zullen ze dan ook beter werken. De andere leerlingen kijken toe en geven hun mening over het samengestelde menu ICTEen youtube filmpjeDe leerlingen kijken en luisteren naar het filmpje en daarna komt er een dicussie of een opdracht. De les begrijpen ze dan beter want ze hebben gezien en gedaan. De leerlingen kunnen dan gaan vergelijken als het resultaat hetzelfde is.
3.5 My classroom communication Something like this? F2FDigital Teacher -> students Discussie en zelf doenGoed luisteren en de opdracht uitvoeren. Students -> teacher De leerlingen stellen vragen aan de leerkracht. Discussie opbouwen Students students De leer;ingen gaan onderling dicussieren wat er precies moet gebeuren en dan gaan ze uitvoeren. Discussie over wat ze gezien hebben.
3.6 this is how I will evaluate and improve How will you evaluate… The learning outcomes (effectiveness) F2F Digital The teaching process (efficiency) F2F Digital F2FICT Evaluation of EffectivenessEen repetitie wordt gegevenEen kahoot quiz EfficiencyMaak een opstelGebruik google en zoek meer info over gezonde voeding. Be specific enough! Show link with outcomes and process!
3.7 This is how I will engage parents/ carers in the process Voor de ouders / verzorgers en de leerlingen wordt er een info ochtend en een cookout gehouden over gezonde voeding met behulp van gezondheids medewerkers. Na deze informatie zijn de ouders ingelicht over hoe ze hun voeding moeten samenstellen om te voorkomen dat ze aan overgewicht lijden.
WHAT I LEARNED IN THIS MODULE…. In deze module heb ik geleerd dat het les geven niet alleen les geven is maar het is hoe effectief en efficient geef je de les. Hoe is de les bij de leerlingen overgekomen? Is het begrepen hoe ze het onderwerp moeten toepassen in het dagelijks leven. Hoe meer mogelijkheden er zijn om een onderwerp uit te leggen hoe beter je les tot uiting komt. Het is ook beter om de leerlingen veel zelf te laten doen je moet je alleen begeleiden dat ze niet afdwalen van het onderwerp. Hiermee bereik je ook betere resultaten.
This I how I evaluate this module.. The content The teacher/teaching The effectiveness The efficiency … anything else…