Versie 1.0 – pagina 1 DMC Schade S. Bruning-van der Werf 16 maart 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Landelijke basis verdrogingsmonitoring
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Performance management
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Bedrijfspresentatie Promavise
LI in de gezondheidszorg UMC St Radboud Ziekenhuis
H4: Begrijpen van de markt
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Een startersgids voor innovatie
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Wat is Customer Relationship Management?
Inleiding tot marktonderzoek
Inhoud van een ontheffingsaanvraag. Kenmerken van het project Kenmerken van de omgeving versus Effecten van het project Toetsen aan welke criteria.
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
Een dialoog met klanten opbouwen
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Commercieel jaarplan Commercie:
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Kevin Andriessens Liesbet Janssens Niels Lion Anna Selivanova.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
PACT Plekken en ACTiviteiten dd 13 februari 2008 presentatie: Karel Dekker, Nora van Klingeren, Anca Hartjes.
Business Marketing Management
Doelen Soorten vormgeving.
Plan van aanpak Dr. Ir. Ton Tangena (Europees octrooigemachtigde)
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Beleid met betrekking tot roken
[Productnaam] Marketingplan
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Online marketing Expert (in een week)
Budgetteren H2 Inzicht in de functie van begrotingen Filiaalmanager.
6 stappen in Risico management
Budgetteren H2 Inzicht in de functie van begrotingen Ondernemer detailhandel.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Ontwerpen & ontwikkelen
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Business Intelligence
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
Tafel dagbesteding gemeenten
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Fa waka!? Informatieavond 14 maart. Vlnr: Rik (Penningmeester), Stijn (Voorzitter), Amber (Onderwijs), Lotte (Secretatis/Perikles), Nicole (Acquisitie),
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Juni 2013 Theo Klarenbeek Directeur Huisvesting Strategisch vastgoed.
Aan de slag met loondispensatie De praktijk in beeld.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
1 Bodemsanering fase 3 Doorn. Introductie fase 3 Definitie ‘fase 3’ in tijd: voorbereidende werkzaamheden, uit te voeren parallel aan de uitvoering van.
Crossmedia in een marketing fullservice bureau
Business Process Management
Asset Management & Twee voorbeelden
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Inhoud van een ontheffingsaanvraag
Samenwerking Wave 0.
Presentatie bedrijfsplan
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
ZIVVER introductie implementatieaanpak
Rapportage van voortgang of status
Nadere Effect Analyse Methode voor effectbepaling Imagine the result.
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

Versie 1.0 – pagina 1 DMC Schade S. Bruning-van der Werf 16 maart 2006

Versie 1.0 – pagina 2 1. Doelstelling

Versie 1.0 – pagina 3 DMC Schade Doelstelling OHRA Schade heeft een waardebepaling per , en uitgevoerd op basis van de Customer Equity methode. De hoofddoelstelling is de groeikans in kaart te brengen door sturing op klantwaarde en daarmee een geoptimaliseerde waardegebaseerde marketingcyclus te creëren. De subdoelstelling is drieledig: Vergelijken Valideren Leren

Versie 1.0 – pagina 4 DMC Schade Vergelijken Hoeveel waarde is er in het nieuwe jaar gecreëerd ten opzichte van de startwaarde het jaar ervoor? Waar (in de klantenbase) zijn waardeverschillen ten opzichte van de uitgangssituatie ontstaan? Welke klantgroepen zijn gegroeid in waarde, welke gedaald? Welke activiteiten (acquisitie, add-on selling, retentie) hebben welke waarde toegevoegd?

Versie 1.0 – pagina 5 DMC Schade Valideren In hoeverre kunnen we op basis van een herhaling van het onderzoek de uitgangspunten, zoals gehanteerd in het eerste traject, blijven hanteren? Geven de uitkomsten van de herhaling aanleiding om nog wijzigingen in de waardebepalingsmethodiek door te voeren?

Versie 1.0 – pagina 6 DMC Schade Leren Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de betrokkenen in het project (Marketing Services, Controller, Marketeers) deze rol ook zelfstandig kunnen uitvoeren bij jaarlijkse terugkerende herhaling (onderdeel uitmakend van de planningscyclus) en in de ondersteuning van andere sectoren? Hoe kunnen andere sectoren aansluiten op het traject van waardebepaling, zodanig dat de productmarketeers van daaruit kunnen afleiden hoe dat binnen de eigen sector zou werken? Met welke belasting en doorlooptijden moeten we rekening houden voor uitrol binnen andere sectoren? Automatiseren in datawarehouse

Versie 1.0 – pagina 7 2. Uitgangspunten

Versie 1.0 – pagina 8 DMC Schade Wat is Customer Equity? Methodiek om huidige en toekomstige balanswaarde van klanten te bepalen Marketingsysteem/-methodiek om klantwaarde te managen en te optimaliseren Bouwstenen Customer Equity? Customer lifecycle Klantendatabase Kwantificering van klantwaarde Optimalisatie van acquisitie, retention en add-on selling strategieën. Customer Equity Model? Optelling van: Rendement van het werven van nieuwe klanten Rendement van het behouden van klanten Rendement van add-on selling bij bestaande klanten

Versie 1.0 – pagina 9 DMC Schade Uitgangspunten gecreëerde waarde in 2002 € mio 1/1/2002 € X mio 1/1/2003 Acquisition equity Retention equity Add-on selling equity € mio € Y mio Resultaat (ex. overhead) Inv. € mio € Z mio De startwaarde van het klantenbestand was (afgeleid) op 1/1/2002, € Xmio. De waarde op 1/1/2003 is € Ymio. Er is dus € Z mio. aan waarde gecreëerd. Dit werd gerealiseerd door een waardecreatie van € mio. bij nieuwe klanten en van € mio. door aanvullende verkopen aan bestaande klanten

Versie 1.0 – pagina Planning

Versie 1.0 – pagina 11 DMC Schade Planning Fasering 0. Kick off 1. Verzamelen basisgegevens 2. Databewerking 3. Analyse 4. Waardeberekening 5. Rapportage Week nummer) e meeting 234

Versie 1.0 – pagina 12 DMC Schade Projectstructuur Stuurgroep (J. Peeters/P. Knoeff) MSSSchade W. Egberink Business Analist S. Bruning Teammanager Database management B. Gerritsen Productmarketeer (Project- Management) H. Broekhuis Controller C. Slijkhuis Actuarieel specialist Product- marketeers Andere units VODW K. Dekker

Versie 1.0 – pagina 13 DMC Schade Basisgegevens Overzicht te gebruiken bronnen Acxiom 2 TOF 4 DWH 1 Analysedatabase ~~~~ ~~~ ~~~~~ ~~~~ 3 Markt- onderzoeken 5 Historische campagne- evaluaties € 6 Financiële administratie Markt- dynamieken 7 SAS-database Schade 8 Op de volgende pagina bevindt zich de omschrijving van deze bronnen

Versie 1.0 – pagina 14 DMC Schade Basisgegevens Omschrijving te gebruiken bronnen Bronnen Datawarehouse OHRA, peildatum januari 2004; selecties uit BO-universe OHRAT100, gebruikte folders: - Overeenkomsten - Relaties - Verkopen Acxiom, externe databron met demografische- en lifestyle-gegevens op postcodeniveau; update Marktonderzoeken OHRA: klanttevredenheidsonderzoek Historische KTV-onderzoeken (MarketResponse). TOF-database: huishoudpanel, waarvan alle financiële gegevens (inclusief concurrentiegegevens, socio-demografie en attitudes) van huishoudens in beeld worden gebracht; update Historische campagnekosten per kanaal. Financiële administratie sector Schade en OHRA-Breed. Marktdynamieken. Database Schade: database met alle standpremies per polis per relatie per per 1/1/2003 en 1/1/

Versie 1.0 – pagina 15 Wat gedaan met de resultaten? Bijvoorbeeld: Retentie-beleid en gerichte retentie-acties op specifieke klantgroepen Beleid en acties collectieve schademarkt Beleid en acties loyaliteitsprogramma

Versie 1.0 – pagina 16 Learnings Bijvoorbeeld: De controller bepaalt de klantwaarde; niet de marketing-manager Intensieve inhoudelijke projecten waar je met dedicated mensen resultaten boekt Met projectmanagement alleen ben je er niet-> het gaat om de principiële keuzes na ‘koppijndiscussies’ door business- verantwoordelijken